Tips på billiga, prisväda utlänska grejor

Bayern - väl ?

(Paul Dalforsén) skrev:[/i]
Undantaget Meindl, som jag tror tillverkas i Kanada.
[/QUOTE]

Meindl görs väl i Bayern (såg i nån tråd att det lär ligga i Tyskland...).
Men ska man gå på var saker Tillverkas hamnar de flesta produkters hemland österut - lång österut...
PD

Glömde styra

Skulle också försöka styra tilllbaka tråden igen , till ursprunget, handla bra o billigt utomlands.

Billiga märkeskläder i allmänhet (och Helly Hansen, Columbia m fl om det gäller friluftskläder) kan man köpa i Sri Lanka. Och det är äkta vara (till skillnad från en del andra asiatiska metropoler).
PD

dePaul; sa:
Nu har jag kanske satt igång något här men jag kan tyvärr inte låta bli. Ditt sätt att se på andra är typiskt ett sådant som har lett till ett antal storkrig i Europa, de flesta initierade av någon av de enskilda provinser som vi idag kallar Tyskland.

~Paul~

Intressant diskussion! Ni får gärna fortsätta, fast kanske i en annan tråd?! Alla tycker visst inte som jag! :cool:

//Gustav\\

Paul, jag skulle gärna vilja att du läser mitt inlägg och att du verkligen läser det som står där.
Väldigt synd att du inte känner mig på riktigt. Du skulle faktiskt aldrig ha skrivit det du har skrivit nyss.

Paul, mitt inlägg handlade faktiskt bara om regionalism som finns i alla länder på hela jorden.

dePaul; sa:
Min mormor var tyska (från Dresden) och min morfar var också till hälften tysk. Resten av min släkt kommer från vad som på den tiden hette Sudetenland. Börjar du skönja åt vilket håll jag siktar?

Nej, faktiskt inte. Bara att du egentligen borde känna till historien, människorna och mentaliteterna ännu bättre än någon annan. Men det verkar du tyvärr inte göra.

dePaul; sa:
Att spela herrefolk verkade ligga i hela den tyska befolkningens gener,

Paul, menar du verkligen det?
Jag frågar dig än en gång om du verkligen har läst mitt inlägg?!

dePaul; sa:
När du börjar differentiera dig från dina germanska likar så är du bara löjlig. Det skiljer på ganska lite i den tyska mentaliteten pga geografiskt läge.

Där måste du ha missförstått mig totalt, Paul. Jag differentierar mig inte från någon eller något. Jag skrev att det är viktigt att differentiera, dvs att nyancera, att ha en nyancerad syn på saker och ting.
Det gör tyvärr inte du med ditt herrefolk-snack som är absolut förolämpande! Kan du förklara hur det går ihop för dig?!

dePaul; sa:
Jag har mött samma typ av högljudda, skrävlande och arroganta tyskar allt från Bayern till Mecklenburg. Och på den här punkten vill jag verkligen vara eftertrycklig. Inte någonstans i hela världen (och jag har rest mycket) har jag mött samma mentalitet.

Paul, någonting är helt fel. Du bemöter mitt inlägg med ett grovt förolämpande svar. Eftersom du verkar ha en totalt ensidigt förtutfattad mening som inte tillåter att uppfatta verkligheten. Det verkar som om du skriver om en helt annan person än mig och om ett helt annat bettende än mitt och om ett helt annat inlägg an mitt.
Har du haft samma attityd när du reste genom Tyskland?

Paul, varför vrider du orden i munnen på mig? Varför gör du det? Svara, tack!
Har du läst andra inlägg av mig?

dePaul; sa:
Nu har jag kanske satt igång något här men jag kan tyvärr inte låta bli. Ditt sätt att se på andra är typiskt ett sådant som har lett till ett antal storkrig i Europa, de flesta initierade av någon av de enskilda provinser som vi idag kallar Tyskland.

Det är mer än löjligt.
Har du läst hur jag ser på krig, militarism och liknande? Har du överhuvudtaget läst något annat av mig?
Hur är det möjligt att man om och om igen kastas tillbaka på herrefolket och krigs-retoriken så snart man skriver sådant som jag har skrivit?

Jag försöker fortfarande att förstå dina grova förolämpningar. Tyvärr har jag ingenstans kunnat upptäcka ett litet tecken på ironi.

Paul, jag är oroad över din attityd.

sachsaren; sa:
Bayrarna, de har en otrolig självgodhet.

Var det den satsen? Borde kanske ha skrivit 'otroligt självmedvetande', för det var mest det jag menade.
Medger att 'självgodhet' inte är det jag egentligen ville säga.
Medger att den satsen låter onyanserad.
Hoppas ändå att inte bli klassad som herrefolk och allt det där. Undertonen i mitt inlägg var gladlynt och ironisk.
Skulle haft förståelse för ett lika djärv-ironiskt svar på regionalismplanet.

Jag ursäktar mig om jag har trampat dig på tårna, Paul!

Du får ursäkta om jag har förolämpat dig. Men jag är lite känslig när det kommer till det här ämnet.

Men som sagt, jag har haft mina tråkiga erfarenheter i alla delar av Tyskland. Vi kan kanske fortsätta diskussionen på det här temat i ett annat forum eller privat. Skriv gärna till mig på

depaul56@hotmail.com

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg