Tips på billiga, prisväda utlänska grejor

sachsaren; sa:
1. Puma. Alla dessa namn, det låter ju som ett utdrag ur vilken som helst tysk telefonkatalog. Var finns de?

2. Du har en okunnig tysk framför dig som inte känner till dessa "mest kända" tyska märken. ;)

3. Är de verkligen tyska eller bayriska?
1. Ja, Puma är det mest kända märket men inte allenarådande. Det finns custommakers, liksom de jag har nämnt som håller avsevärt högra kvalité på sina produkter.

Om du vill så kan jag skicka länkar till varenda en av dessa. Men jag antar att du egentligen inte är så intresserad. Men OK, jag lägger in några stycken:

http://www.deutsche-messermacher-gilde.de/Html der Messermacher/becker.html

http://www.deutsche-messermacher-gilde.de/Html der Messermacher/Boll.html

http://www.deutsche-messermacher-gilde.de/Html der Messermacher/borger.html

http://www.deutsche-messermacher-gilde.de/Html der Messermacher/Dippold.html

2. När det gäller de tyska frilutsmärkena så kan jag hänvisa till personliga erfarenheter av vandringar och liknande där jag har varit i kontakt med tyskar. Deras utrustning liknar inte på det närmaste den vi brukar ha med oss. Ofta, som jag nämnde tidigare så använder de inhemska produkter som jag inte tidigare hört talas om. Jag antar därför att de är tyska.

3. Hm, visste inte att det var en så stor skillnad. Förklara gärna...

~Paul~

dePaul; sa:
När det gäller öl så ligger dock ungrarna milvis efter tjeckerna. Ingen annan öl slår enligt min mening den tjeckiska lagern. Många tj. ölsorter finns på bolaget men det är hiskligt dyra, tyvärr. Så man får passa på och halsa när man är på plats :)
Visst visst, men när man kan dricka sig packad på god öl för en tia litern så kan jag klara mig utan delikatesserna...

Strykarräven; sa:
Visst visst, men när man kan dricka sig packad på god öl för en tia litern så kan jag klara mig utan delikatesserna...
Så sant, så sant. Men jag tror inte att den tjeckiska ölen är dyrare.

Senast (ca 1.5 år sedan) kunde man köpa en halvliter 5%:ig Pilsner Urquel eller Budweiser Original (fatöl över disk) för ca 22:- tjeckiska kronor. Och detta var nära Wentzelplatsen, stadens centrum, där allting är avsevärt dyrare.

En svensk krona är ca 3 tjeckiska. Vi hamnar således på ett literpris på ungefär 14 svenska kronor. Med andra ord så är ölen både godare och på sätt och viss billigare i Tjeckien, Anders (eftersom man ju inte behöver dricka på Wentzelplatsen ...
Happy.gif

~Paul~
[Ändrat av dePaul 2006-10-21 kl 16:57]

Strykarräven; sa:
Kolla på de 18 recensionerna på:

Kan så många ha så fel?
Tack Anders. Verkar vara helt ok. Hm, nu gäller det att bestämma vilken kniv man skall inhandla, trots den som jag idag redan har beställt från USA = en Buck 110 i 154 CM stål.

Fasen, börjar bli dyrt med knivar :(

~Paul~

Tack för upplysningen!

Jag förstår att en hel del är knivmärken, eller? Jag trodde först det var klädermärken.

De allra flesta, vare sig de är tyskar, svenskar, samer, danskar, britter eller vad än, vandrar ifört de stora märken som TNF, Jaques Vargskin, Haglöfs, Fjällräven med mera.

Ja, det där med bayrarna. Du vet, vi har någonting här som kallas för förbundsrepublik. Men bayrarna har alltid velat köra sitt eget race. På alla möjliga sätt.
Jag har ju också min lilla regionalism i och med att jag kallar mig för sachsaren på den här sajten. Det är klart, att vara tysk är egentligen ingen identitet. Det är alltför anonymt och därför identifierar man sig med en något mindre region, vars språk och sedvanor och mentalitet ligger närmare.

Men hur sachsisk jag än är skulle jag aldrig någonsin komma på ideen att t.ex. Sachsen skulle gå ut ur förbundsländernas förbund. Men i Bayern är det en levande idee att Bayern skulle bli ännu mer självständig.
Redan 1949, när förbundrepubliken grundades, fanns starka röster inom Bayern som inte ville vara med. Både Bonn och Berlin har alltid legat väldigt långt från Bayern, både i historiska, religiösa, politiska och kulturella avseenden.

Bayrarna, de har en otrolig självgodhet. De andra finns inte. Det finns inga andra hälsningsfraser än Grüß Gott. Inte ens om man är ett förlag som trycker Tyska som främmande språk-läroböcker för t.ex. Sverige. Hade en shockerande upplevelse med en bayrisk Tyska som främmande språk-lärobok. Sedan stod jag där och förklarade för mina svenska elever att man absolut bör undvika Grüß Gott i alla icke-bayriska sammanhang, om inte har för avsikt att göra sig löjlig på ett dittills okänt sätt.

Det är som om en tornedalsk Svenska som främmande språk-lärobok skulle sprida att man hälsar med någon meänkieli-hälsningsfras i hela Sverige.
Och sedan kommer den där utlänningen fram i Malmö och hälsar sina affärsbekanta på meänkieli och...ja, resten kan du tänka dig.

Bayrare uppskattas allmänt för sitt icke-preussiska sätt, gemytligheten och allt det där. Men inne i den där gemytligheten finns ibland en stridsvagnliknande dryghet.
Som sagt, de andra finns inte. De andra har ju chansen att bli bayriska.

Ska tillägga att jag har goda vänner som är bayrare.
Det löner sig alltid att differentiera. Men många tyskar skulle hålla med det jag skrivit. Ungefär 85%, skulle jag tro. ;)

Ang. tyska friluftsprylar sâ ár de vál de ganska vanliga i de flesta europeiska lánder. Sverige är väl snarare undantaget vad gáller de friluftsprylar (oftast inhemska märken) som anvánds.

Salewa, Vaude, Schoeffel, Edelrid, Meindl, Lowa, Hanwag, Deuter, Jack Wolfskin, Falke, Leki och allt vad de heter...

sachsaren; sa:
Ja, det där med bayrarna.
För att du skall förstå mina synpunkter lite bättre Georg.

Min mormor var tyska (från Dresden) och min morfar var också till hälften tysk. Resten av min släkt kommer från vad som på den tiden hette Sudetenland. Börjar du skönja åt vilket håll jag siktar?

För de som bodde i Sudetenland spelade det verkligen ingen roll om den dryge tysken kom från Sachsen eller Bayern. Att spela herrefolk verkade ligga i hela den tyska befolkningens gener, oavsett om det kom från Bayern, Niedersachsen eller Schleswig Holstein.

När du börjar differentiera dig från dina germanska likar så är du bara löjlig. Det skiljer på ganska lite i den tyska mentaliteten pga geografiskt läge.

Jag har mött samma typ av högljudda, skrävlande och arroganta tyskar allt från Bayern till Mecklenburg. Och på den här punkten vill jag verkligen vara eftertrycklig. Inte någonstans i hela världen (och jag har rest mycket) har jag mött samma mentalitet.

Nu har jag kanske satt igång något här men jag kan tyvärr inte låta bli. Ditt sätt att se på andra är typiskt ett sådant som har lett till ett antal storkrig i Europa, de flesta initierade av någon av de enskilda provinser som vi idag kallar Tyskland.

~Paul~

Malindo; sa:
Ang. tyska friluftsprylar sâ ár de vál de ganska vanliga i de flesta europeiska lánder. Sverige är väl snarare undantaget vad gáller de friluftsprylar (oftast inhemska märken) som anvánds.

Salewa, Vaude, Schoeffel, Edelrid, Meindl, Lowa, Hanwag, Deuter, Jack Wolfskin, Falke, Leki och allt vad de heter...
Det är helt rätt Mats. Undantaget Meindl, som jag tror tillverkas i Kanada.

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Pasjostrom Tips på "allroundryggsäck" ca 40-45l Utrustning allmänt 15
Bjofa Tips för barnfamilj (barn på 4 och 2 år) för vår/sommar/höst tältningar Utrustning allmänt 10
salvion Tips på: Solglasögon, Handduk och Kudde Utrustning allmänt 26
croby Tips på vandringsskor? Utrustning allmänt 12
salvion Tips på Strumpor till kängor sökes Utrustning allmänt 19
dmchris Tips på damasker Utrustning allmänt 3
ÅsaRosa Tips på bra Kylväskor till kajaken Utrustning allmänt 9
arjemma Tips på sportklocka? Utrustning allmänt 8
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
UteMats Tips på bra vandringsstav Utrustning allmänt 14
tango Tips på bra tålig walkie-talkie PMR-bandet Utrustning allmänt 34
mattias_uno Tips på knivblad? Utrustning allmänt 4
ricke Önskar tips på valningsfria turskidor med stålkant Utrustning allmänt 0
Härkila Tips på "bra att ha" Utrustning allmänt 10
jsandevarn Tips på vandringsstavar Utrustning allmänt 14
Gun-valld Tips på billig ryggsäck Utrustning allmänt 4
Gunnar81 Tips på vandrarstavar? Utrustning allmänt 3
T.Valentin Tips på vattenrengöring och ryggsäckar Utrustning allmänt 4
niking Tips på bra finbryne sökes Utrustning allmänt 79
MagArne Tips på prisvärd ficklampa för 300kr Utrustning allmänt 13
niklaz Tips på låg sko med styv sula för vardagsbruk Utrustning allmänt 3
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
nrtwo Tips på underställ i ullfrotté motsv? Utrustning allmänt 5
Birnir Tips på knivblad Utrustning allmänt 4
Jontti80 Tips på bra vandringskängor Utrustning allmänt 6
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
masode Tips på tålig mobil? Utrustning allmänt 5
EsoxLucius Tips på allroundkniv. Utrustning allmänt 32
ljaw Tips på skotorkning Utrustning allmänt 2
Slaghöken Tips på sociala tidsfördriv Utrustning allmänt 13
Loxley Tips på utrustningslista Utrustning allmänt 7
alven Tips på jaktkniv Utrustning allmänt 8
arv Tips på vattentät radio? Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg