Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag fattar, då ger jag upp strei. Gillar utseendet på skon och Lundhags som varumärke och har därför blundat lite för dåliga recensioner, vilket är dumt när man ska köpa skor för mycket pengar
Själv gillar jag Keen. Har ett par i läder (och har slitit ut några par i nylon). Vet inte vad modellen heter (de har hängt med några år så de är säkert ersatta av någon ny modell).
Helt ointressant om du inte har något modellnamn. Är själv sugen på ett par Keen då jag gillar utseendet på några av skorna. Tyvärr är mitt problem att jag behöver breda eller helst extra breda. Känner du till några sådana?
Helt ointressant om du inte har något modellnamn. Är själv sugen på ett par Keen då jag gillar utseendet på några av skorna. Tyvärr är mitt problem att jag behöver breda eller helst extra breda. Känner du till några sådana?
Om det är ointressant eller inte beror väl på. När jag startade tråden frågade jag inte om breda skor eller modellnamn, utan mer allmänna tips.
Hur som helst har jag fått uppfattningen att de flesta av keens modeller är breda. (Min svärfar älskade keen och han hade superbreda fötter, körde olika modeller som jag inte vet vad de hette.)
För egen del har jag idag kommit fram till att jag ska prova löparskor/trailrunningskor som vardagsskor. Hoppade omkring en stund i ett raukområde med storstövlar och saknade verkligen något smidigt på fötterna.
Scarpaskorna var med fina, hittade en annan modell som heter crux, väldigt snygga i min mening. Kallas för aproachskor vilket jag inte förstår vad det är för skillnad på mot vandringskor..?
...klipp klipp...
Tar gärna emot åsikter för/emot respektive skovariant
Min tolkning är att approach-skor kallas denna typ av "låga vandringskängor", relativt styv sula, samt sulmönster för enklare klättring. Approach = anmarsch till klippan, helt enkelt.
Brukar inte ha lika mycket dämpning som t ex en löparsko. En del såna här skor jag har haft har dock haft rätt mjukt gummi i sulan, dvs för friktionens skull mot klippa, men å andra sidan slitits snabbt vid vardagsbruk (asfalt, betong). Såna tyckte jag att Haglöfs Crag var, t ex.
Om det är ointressant eller inte beror väl på. När jag startade tråden frågade jag inte om breda skor eller modellnamn, utan mer allmänna tips.
Hur som helst har jag fått uppfattningen att de flesta av keens modeller är breda. (Min svärfar älskade keen och han hade superbreda fötter, körde olika modeller som jag inte vet vad de hette.)
Jag håller med om Keen, generellt väldigt fotriktiga skor, breda modeller allihopa. Både sandaler och skor. Det är liksom deras grej, mer än något annat.
Jag håller med om Keen, generellt väldigt fotriktiga skor, breda modeller allihopa. Både sandaler och skor. Det är liksom deras grej, mer än något annat.
Jag mailade Keen om vilka modeller som fanns att beställa i WIDE?
Detta svaret fick jag: Tyvärr finns alla Wide-modeller endast tillgängliga på Amerikanska marknaden.
Jag kan rekommendera Meindl Lugano. Lite dyrare o tyngre än de flesta sport/löpskor men grym kvalité och sitter mycket skönt (bred läst). Bra både för vardagsbruk och lättare vandring.
Har precis degraderat föregående modell efter 5-6 års nästan daglig service. De är hela o funkar fortfarande men är lite skamfilade o får bli meckardojor framöver..
En för mig viktig detalj på såna här skor är att plösen hänger ihop med ovanlädret upp på fotryggen/vristen så att man tillfälligt kan vada genom vatten utan att vatten rinner in i skon vid sidan av plösen.
Mitt första par Scarpa Zen har varit en fantastisk slitvarg för mig. Både som vardags- och vandringssko.
Nu tror jag bara att modellen Zen Pro finns. https://www.scarpa.com/zen-pro
Jag köpte ett par Zen PRO för några år sedan att ha främst som vandringsskor. Mer och mer har de också blivit vardagsskor. Bra sula och hållbara. Ser inte heller så tokiga ut till vardags. Nästa vandringsskor blir också Scarpa, men då troligen Zodiacmodellen.
De två par Keen jag för närvarande sliter på är några några år gamla så modellnamnen är nog ointressanta, men gemensamt för dessa och tidigare Keen jag slitit ut är just att de är breda framtill (och mina fötter är skapta så att skor med normal/smal läst ofta trycker ihop fotbladen på ett vid längre promenader plågsamt vis). Bäst är väl om du kunde prova ett par och känna själv (vilket, för övrigt, är det enda rimliga sättet att köpa skor).