Tips om Ljungdalsfjällen?

Hej!
Jag planerar att tillsammans med några kompisar vandra i Ljungdalsfjällen/Jämtlandsfjällen i sommar. Tänkte kolla om det är någon som har några tips om hur man kan gå? Vi är bara ett gäng natursugna nybörjare allihop så det hade känts bra att få lite råd från någon som har lite mer erfarenhet innan man ger sig ut;)

Om du menar fjällen nordväst om Ljungdalen, så .....

För många år sedan bilade vi till Ljungdalen. Efter övernattning där fortsatte vi till Kläppen, en mil nordväst om Ljungdalen, och startade vandringen där. Vi gick till Helags (12 km). Där kan man bo på fjällstationen eller tälta t.ex. mellan stationen och fjället. På kvällen gick vi upp på Helags, Sveriges högsta topp söder om polcirkeln med vår sydligaste glaciär. Nästa dag gick vi norrut till Gåsenstugorna (17 km), jag fortsatte 5 km österut till sjöarna i Härjångsdalen och tältade där. Nästa dag österut till Vålåstugan. Fjärde dagen söderut, väster om Vålåsjön, tillbaka till bilarna. Allsammans skedde i ett onödigt underbart väder med sönderbrända näsor och spruckna läppar som följd (sådant går att undvika). Man behöver ju inte gå vår rutt på just fyra dagar utan ta det litet vackert.
Man kan naturligtvis gå från Helags till Sylarnas fjällstation och därifrån till Gåsenstugorna, och passa på att gå upp på Syltoppen, om det lockar och man har tid. Behöver man inte ta sig tillbaka till Ljungdalen kan man fortsätta norrut från Sylarna. Det finns många leder att välja på.
Gröna kartan 182C Sylarna/Helags i skala 1:50000 täcker detta område.

Jo, jag tänkte på helags och sylarna. Verkar vara underbart vackert, och det skulle vara riktigt häftigt att bestiga Sveriges sydligaste glaciär!

Vi hade tänkt att vandra i en vecka, och som den nybörjare man är det kan nog vara bra att inte planera in för långa dagsetapper. det är ju liksom inte meningen att man ska behöva stressa sig igenom vandringen precis. Men hur många kilometer tror du det är rimligt att planera in per dag?

Det låter som att ni hade det riktigt trevligt under er vistelse, vad var det bästa under färden?

Vi hade tänkt att vandra i en vecka, och som den nybörjare man är det kan nog vara bra att inte planera in för långa dagsetapper. det är ju liksom inte meningen att man ska behöva stressa sig igenom vandringen precis. Men hur många kilometer tror du det är rimligt att planera in per dag?
Längs lederna runt Helags och Sylarna är det i bra väder fullt rimligt för oerfarna att gå 20 km per dag. Fast om man räknar med 15 km så har man ju lite mer tid att slappa.

Jo, vi hade det trevligt .....

Det låter som att ni hade det riktigt trevligt under er vistelse, vad var det bästa under färden?

.... och det bästa var vädret, i konkurrens med vyerna, eller kanske att se hur mina fem medvandrare, karlar på 40-50 år, de flesta med mycket liten fjällvana (jag fungerade lite som "guide"), njöt av det de såg och upplevde. Det tar ett par dagar innan man är ordentligt inne i fjällunken och -rutinerna, så därför var fyra dagar för kort vandring; precis när man hade blivit "fjällmänniska" var det hela över. Vandringen var ett samtalsämne under många år på våra träffar.
Landskapet i detta område ligger på c:a 1000 m, ovan trädgränsen, nivåskillnaderna är små så det är lättvandrat. Därför är det inga problem att gå de 19 km mellan Helags och Sylarna fjällstationer, om ni ska bo där. Det är ett ganska vanligt avstånd mellan fjällstationer och -stugor. Har ni tält så går ni så länge ni vill.
Om ni måste tillbaka till Ljungdalen så bör ni på en vecka, även med någon vilo- och toppdag, hinna gå t.ex. rundan Kläppen-Helags-Sylarna-Gåsen-Helags-Kläppen, eller kanske -Gåsen-Vålåstugorna-Kläppen (via Ljungris). Det är inte heller fel att gå samma väg åt båda hållen. Landskapet ser delvis annorlunda ut när man går tillbaka. Överhuvudtaget är ledsystemet där sådant att man utan problem kan ändra sina planer under vandringen om man t.ex. får tidsbrist därför att man får ligga still en dag på grund av för kraftigt regn.

.... och det bästa var vädret, i konkurrens med vyerna, eller kanske att se hur mina fem medvandrare, karlar på 40-50 år, de flesta med mycket liten fjällvana (jag fungerade lite som "guide"), njöt av det de såg och upplevde. Det tar ett par dagar innan man är ordentligt inne i fjällunken och -rutinerna, så därför var fyra dagar för kort vandring; precis när man hade blivit "fjällmänniska" var det hela över. Vandringen var ett samtalsämne under många år på våra träffar.
Landskapet i detta område ligger på c:a 1000 m, ovan trädgränsen, nivåskillnaderna är små så det är lättvandrat. Därför är det inga problem att gå de 19 km mellan Helags och Sylarna fjällstationer, om ni ska bo där. Det är ett ganska vanligt avstånd mellan fjällstationer och -stugor. Har ni tält så går ni så länge ni vill.
Om ni måste tillbaka till Ljungdalen så bör ni på en vecka, även med någon vilo- och toppdag, hinna gå t.ex. rundan Kläppen-Helags-Sylarna-Gåsen-Helags-Kläppen, eller kanske -Gåsen-Vålåstugorna-Kläppen (via Ljungris). Det är inte heller fel att gå samma väg åt båda hållen. Landskapet ser delvis annorlunda ut när man går tillbaka. Överhuvudtaget är ledsystemet där sådant att man utan problem kan ändra sina planer under vandringen om man t.ex. får tidsbrist därför att man får ligga still en dag på grund av för kraftigt regn.

Det låter ju helt perfekt! Skönt att kunna göra en vandringsplanering i förväg, men ändå ha möjlighet att förändra den under resans gång.

Jag har funderat lite på, kan det vara dumdristigt att bo i tält under hela färden när det är första gången man vandrar? Och om man skulle bo i stuga någon enstaka natt bara, är det något speciellt ställe som kan rekommenderas?

Tältvana?

Har ni ett bra tält, som alltså tål fjällväder, och erfarenhet av tältboende från "låglandet" så ser jag inte varför ni inte skulle kunna i er planering utgå ifrån att ni tältar. Sedan kan ni alltid ändra er om t.ex. vädret blir alltför våldsamt. Själv tycker jag om den nära-naturen-känsla, och frihet att välja väg, läger-sov-plats och annat som tältvandring ger. Jag har aldrig bott i stuga på mina vandringar, men många föredrar det t.ex. för umgänget med andra vandrare, varmt inomhusboende, tillgång till hygienanläggningar (ev. bastu), alltså ett bekvämare boende (om det inte är alltför mycket folk).
Om ni tänker vandra via Gåsenstugorna, så går det inte att tälta i omedelbar närhet av dem, för de ligger på en stenig fjällsluttning på 1100 m höjd. Utsikten därifrån är rätt tjusig, så där kan man passa på att bo i stuga. Annars kan man gå ner till Gåsån 200 höjdmeter längre ner eller fortsätta till Härjångssjöarna (om man är på väg åt det hållet) och tälta där.
Kort: ta med tältet och bestäm boendet "unterwegs".

Jag tror att tältning kommer att passa oss perfekt! Men om man skulle ändra sig på vägen så går det väl inte bara att dyka in i en stuga? Har hört att man måste boka dem jättetidigt på våren, annars blir det fullbokat...

I STF-stugorna är det bara att dyka in när som. Stugvärden ordnar alltid så att alla som kommer på kvällen får någonstans att sova. Om det är i säng eller en madrass på golvet beror på hur många som kommer den kvällen.

Om ni tänker vandra via Gåsenstugorna, så går det inte att tälta i omedelbar närhet av dem, för de ligger på en stenig fjällsluttning på 1100 m höjd. Utsikten därifrån är rätt tjusig, så där kan man passa på att bo i stuga. Annars kan man gå ner till Gåsån 200 höjdmeter längre ner eller fortsätta till Härjångssjöarna (om man är på väg åt det hållet) och tälta där.
Kort: ta med tältet och bestäm boendet "unterwegs".

Vid Gåsenstugorna kan man tälta om man går ned till bäcken precis norr om stugan. Det finns en ganska plan gräs/stenyta där.

Är man vid Gåsen så bör man absolut gå upp på toppen. Det går fort från stugan, nån timme max, och utsikten är som sagt väldigt fin.

Jag

planerar en vintertur i området. Jag har förberett mig bland annat genom att låna ett par böcker på biblioteket. En bok om Härjedalen som jag hittade på NCC-hyllan (geografi Norrland) när jag letade och fann Tore Abrahmssons "Okända Fjäll" som också har en del bra sidor om bland annat Dörrarna (Storådörren, Lunndörren m fl).

På Flatruet finns flera tusen år gamla fascinerande hällmålningar av älgar och andra jaktbyten.

Härjedalen i sig har intressant historia. Kristnades t ex mycket sent.

Thure

I STF-stugorna är det bara att dyka in när som. Stugvärden ordnar alltid så att alla som kommer på kvällen får någonstans att sova. Om det är i säng eller en madrass på golvet beror på hur många som kommer den kvällen.

Det är ju skönt att veta! Låter trevligt att man kan ta det lite som det kommer. Men måste man ha med sig en massa kontanter i ryggsäcken då, eller hur fungerar det?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg