Hej!
Jag planerar att tillsammans med några kompisar vandra i Ljungdalsfjällen/Jämtlandsfjällen i sommar. Tänkte kolla om det är någon som har några tips om hur man kan gå? Vi är bara ett gäng natursugna nybörjare allihop så det hade känts bra att få lite råd från någon som har lite mer erfarenhet innan man ger sig ut
Hej! Ljungdalsfjällen är väldigt fina att vandra i, åtminstone de delar jag upplevt. För två (eller är det tre???) somrar sen så gick jag från Ramundberget till Fältjägarstugan, det är en svettig stigning upp på fjället men sen lättgånget och en fantastisk utsikt över fjällplatån och mot Helagsmassivet. Många små sjöar att bada i!
Sen kan ni gå vidare till Helags fjällstation (eller hade ni tänkt tälta?), det är en av de mysigaste fjällstationerna jag vet! (Jobbade där i somras, och har tidigare jobbat i både Abisko och Saltoluokta, så jag har lite att jämföra med.) Lite som en blandning av fjällstation och fjällstuga, liten nog att vara mysig och familjär (till skillnad mot exv Abisko och Sylarna, iaf enligt min mening) och stor nog att ha bekvämligheter som bastu och storstuga/restaurang. Där skulle jag stanna en extra natt, för att göra en topptur upp på Helags. Så länge man inte har problem med onda knän eller dyl så behövs inga superkrafter för att komma upp! Det är en fantastisk luftig känsla av att gå längs kanten högt ovanför glaciären, och utsikten på toppen är väl värd en långfika
På fyra timmar tar ni er upp och ner i behaglig takt om det är fint väder (i dåligt väder är det ändå inget nöje att gå upp). Även höjdrädda stackare som jag kan njuta av vandringen, kanske borde påpekas...
Stigen går inte så nära kanten, och man väljer ju själv om man vill gå närmare och titta ner... Min favorit var att gå upp på höger sida från fjällstationen sett, och sen komma ner på vänsterkanten (sydöstsidan), eftersom jag tyckte man fick en bättre utsikt framförallt på vägen upp då - men jag träffade andra som hellre tog andra hållet. Smaken är som baken.
Ok, det var tre nätter i stuga/på fjällstation det. Sen skulle jag gå vidare mot Gåsenstugan, det är en kuperad (upp-ner-upp-ner-upp...över böljande fjällåsar och ner i dalar med bäckar, finns ett vindskyd att rasta i ungefär halvvägs mellan Helags och Gåsen) men lättvandrad stig.
Som avslutning antingen vidare mot Stensdalsstugan (jättefin utsikt, frodig björkskog och mkt blommor, fin bastu vid stugan) och sen ner till Vålådalen (dit går vägen från Undersåker). Alternativt kan man gå från Gåsen mot Storulvån och avsluta vandringen där. Oavsett vilken väg ni väljer så är det mest utförslutning från Gåsen och hem!
mvh// Ulrika - fjällbiten
ps Har en del bilder från Helags, Gåsenstugan och Stensdalen i mitt album från i somras här på Utsidan om du vill titta ds