Har gått i lundhags i fjällen och tycker de presterar bra när det är blöta marker. Har själv inte varit vid Kebnekaise, men antar att det är välarrangerade leder med broar och spänger där det är blött. Hade då föredragit nån typ av goretexkängor om jag använde kängor, bekvämare. Nackdelen med goretex är väl främst livslängden, alla jag haft har börjat läcka efter ett tag. Har iofs fått byta sulor ofta på lundhags efter användning i bergsterräng. Och det är ju inte direkt gratis heller.
Har gjort mig av med alla vandringskängor för många år sen, tycker trailskor presterar bättre i bergsterräng. Sparar mycket krafter också med lättare på fötterna. Jag upplever att det är mindre skaderisk för mig med trailsko jämfört med kängor, bättre kontroll, men det kan jag inte direkt backa upp med någon vetenskaplig studie
Vill en verkligen ha styva sulor så finns ju storskor, nu för tiden ganska lätta. Men det är ju nästan som att gå i pjäxor.
Har gjort mig av med alla vandringskängor för många år sen, tycker trailskor presterar bättre i bergsterräng. Sparar mycket krafter också med lättare på fötterna. Jag upplever att det är mindre skaderisk för mig med trailsko jämfört med kängor, bättre kontroll, men det kan jag inte direkt backa upp med någon vetenskaplig studie
Vill en verkligen ha styva sulor så finns ju storskor, nu för tiden ganska lätta. Men det är ju nästan som att gå i pjäxor.