Jag gick samma sträcka fast från andra hållet för ett par år sedan. Då var den största svårigheten en bortspolad bro ett par mil söder om KVikkjokk (förutsatt att du går kungsleden). Jag gick ensam och fick gå långt uppströms, bort från leden, och riskera liv och lem för att komma över. Läskigt som tusan (och jag hade fog för det)! Grejen är den att jag nästan är säker på att samma bro var bortspolad även sju år tidigare när jag gick där, så det skulle inte förvåna mig om det inte finns en ny. Dock bör sägas att när jag gick där senast hade det varit mycket regn dagarna innan, så vattennivån var antagligen lite högre än det normala.
Den nya dragningen "runt" Hornavan var svår att hitta ibland då det ännu inte var någon stig. Nu har nog tillräckligt med folk gått där för att det inte ska vara något problem. Jag minns inget vad som skulle ha varit svårt där, men väl en liten roddtur på ca 100 meter. Är man ovan att ro och vinden viner är det lite nervigt.
I Jäkkvik finns en affär där man kan köpa fint med mat. Missa inte heller att ta in på värdshuset i Adolfsström för en lunch. Sitter som en smäck! Vid Adolfström kan du också åka båt en bit för att slippa ca 8 kilometer med myggigt lågland runt vattnet. Men det kostar några hundra.
Det är en fin sträcka du planerar att gå – de mest folktomma på kungsleden, vad jag vet. Ta med en bra bok och tillräckligt med snus (optional)!
/Markus