Jenny tar upp frågan om säkerhet för oss ensamvandrare. För egen del kan sägas att jag knappast har någon sådan utrustning vid vandring på publika leder under sommar och förhöst. Vid vandring utanför ledsystemet däremot har jag alltid en 0,5 liters petflaska med vatten, gul cykelväst och en visselpipa. Dessutom har jag förstås alltid lämnat en färdplan hemmavid med uppdrag för någon att meddela polisen om jag inte hör av mig vid resans slutdatum + en dag.
Hälsn Pelle
Hej igen!
För egen del är det mest om man skulle ramla och bryta sig som det känns osäkert. Då vill man ju inte ligga länge innan man får hjälp. Men jag har ju aldrig gått själv heller så jag kanske är orolig i onödan. Men cykelväst är ett bra tips tycker jag. Gäller ju att synas om man nu vill få hjälp. Färdplan lämnar jag definitivt hemma och har några ställen där jag räknar med att kunna ringa, (Typ. Jäkkvik, Ammarnäs) och "lugna" dom hemma.
Du har ju gått sträckan så hur var det med folk som gick samma sträcka? Går det många på sommaren eller kan det vara så att man inte ser en människa på en dag?
//Lasse