Tips för juni vandring i norrbotten.

avslutad210712

Gäst
Tänkte om man ville läsa i tältet när det regnar, för då e det väll rätt mörkt? Men annars vet ja inte.

Har aldrig behövt lampa för att läsa i juli och början av augusti och eftersom juni är minst lika ljus så kan du skippa den biten. Och läser gör jag framförallt när det regnar så jag tror inte at tdet blir något problem.

Tack så jätte mycket för alla tips, skulle gärna villja höra lite mer om tältet någon som vet om det jag valt är bra? Ett MSR Hubba?

En till fråga som möjligtsvis är lite svår att svara på.
Hur stor ryggsäck tror ni jag behöver, lite kneppigt att dra med alla grejer till affären för att prova om allt går ner innan man köper den.

En till fråga som möjligtsvis är lite svår att svara på.
Hur stor ryggsäck tror ni jag behöver, lite kneppigt att dra med alla grejer till affären för att prova om allt går ner innan man köper den.

Köp den storlek du tror på, ta med hem och provpacka och gå tillbaka o byt om det var fel storlek. Brukar vara helt ok med butikerna.

Köp den storlek du tror på, ta med hem och provpacka och gå tillbaka o byt om det var fel storlek. Brukar vara helt ok med butikerna.

Tack för svaret jag var på Natur Kompaniet idag, Bestämde mig för en Fjällräven Kajka, det var den ända som satt skönt som fanns att prova, går möjligtsvis runt lite mer imorgon efter jobbet.
Provade även ett par Lundhags Scout kängor med lite olika strumpor, dem satt väldigt bra så det kanske blir dem.

När jag ser en sådan här packlista tänker jag att det kanske är lika bra att det blir så - till nästa gång har TS tillräckligt med erfarenhet och motiv för att banta den. Lite för mycket av lite av varje, men det vet man efter turen,

Några detaljer, dock. I sjukvårdsutrustningen är det mycket praktiskt att ha en sax. Jag har en nagelsax för barn, vägandes 9 gram. Finns på apoteket. Köp INTE vuxenmodell.

Och - deo?
Med tvål och vatten håller man sig lika ren som hemma. Själv tycker jag det är praktiskt med en tvätthandske.

Jag tycker gott man kan ha med en större och en mindre flaska; jag har ofta en sportdrycksflaska
framme på packningen och en liten läskeflaska i säcken.
Till matlagningen på kvällen
är det nämligen skönt att ha allt vatten tillgängligt; över natten låter jag en literflaska stå fylld i tältet så jag har till morgonmålet. Under etappen kan det vara bra att bära en halvliter eller så på höga passövergångar om det nu är aktuellt.
Kåsa och vattenhämtare är då förstås överflödigt.

I övrigt, bortsett från en tröja och ett par kalsingar till natten (och resan)
försöker jag leva efter principen att man ska kunna bära alla kläder på sig samtidigt.
Det handlar inte bara om att hålla packningen lätt utan också om att hålla den enkel och
överskådlig.

Jag ska inte återuppliva lågsko-käng-diskussionen men snöa inte in på att kängor ska vara "rejäla", dvs. stora och tunga. Lundhags Scout är uppenbarligen onödigt höga. Om man sätter en prisgräns vid, säg, 1.500 kronor, har man snävat in på ett betydligt mer attraktivt utbud.

Vad gäller packningslistan så är många av tipsen som framförts i tråden kloka. Men till trådskaparen vill jag säga att du inte ska låta dig avskräckas för mycket: att du råkat köpa en nagelsax av vuxenmodell eller en liten förpackning deodorant kommer inte att göra din tur särskilt mycket sämre. Och hur många tips du än lyssnar på kommer du ändå säkert under turen upptäcka saker du saknar/kunde lämnat hemma/haft en annan lösning för. Poängen är att inte låta sådana här saker bli för stora och riskera att förta det njutbara i turen.

Ha det bra!

Skälet att jag nämnde barnsaxen är att det säkert är en sak många inte tänker på direkt.

Att en vanlig nagelsax inte är slugt att ha i packningen var kanske onödigt att påpeka.
De är vassa.

Många goda lösningar finns utanför friluftsbutikernas ordinarie sortiment.
Det gäller f ö en så pass väsentlig och tung post som brallor och jacka.

En sak som jag inte kommer ihåg om TS hade på listan är en liten spade.
Just på den punkten erbjuder friluftsbutikerna en lätt och föga utrymmeskrävande lösning.

Jag tycker du har en vettig lista - som sagt; lyssna av alla goda råd, men kör på det du själv tror på! Trots allt fjällvandrade man god behållning redan för 100 år sedan. Om man gör det 100 år framåt i tiden är inte lätt att sia om, men om man gör det kan vi åtminstone vara säkra på att man har andra prylar än idag, och undrande kommer få höra att det vore galenskap och komplett livsfarligt att använda sånt vi kör med idag..

Mina egna tips hur som helst:

Byt ut pet-flaskorna mot 1,5-lites mjuka platypuspåsar - väger inte mer men tar knappast nån plats alls tomma. Oftast behöver man inte bära vatten under dagen, däremot är det praktiskt att kunna ta med sig rejält med vatten in i tältet.

Nån form av 'fuktspärr' till packningen behöver du. I enklaste fallet stoppar du bara de kläder du vill hålla torra plus sovsäcken i ica-kassar (en kasse för förstärkningsplagg o torra strumpor under dagen och en för resten i botten av ryggan). Du kan också satsa på rejälare påsar som är kraftigare, och har någon form av vatten- och lufttät förslutning (typ dessa). De håller inte bara bättre än Ica-kassarna, de är dessutom komprimerabara så att de blir lättare att packa. Om man sen dessutom vill ha ett regnskydd till ryggan eller inte är en smaksak, vinsten är ffa att själva ryggan inte suger fukt och blir tung. Men ge dig inte ut med enbart ett regnskydd till ryggan för att hålla innehållet torrt - det är dömt att misslyckas!

Gaskök har många fördelar över bensin- /multifuelkök sålänge de används sommartid och i sammanhang där man ändå måste bära med sig allt bränsle. Dessutom är de relativt billiga.

En mindre fällkniv duger gott för både "kniv" och "multiverktyg". Själv brukar jag bara ha en minimal sax med mig.

Myggmedel. Eller om du som jag inte gillar att smörja in dig - täta kläder + myggnät att dra över kepsen. Skavsårsplåster, i synnerhet om du har nya skor. Lite sjukvårdsprylar enl tidigare inlägg. Solskyddsmedel. Hudsalva. (finns små bra reseförpackningar av det mesta på apoteket!)

Tändstål kanske är en kul grej, annars är en eller ett par tändare fullt nog.

Gaffel ersätts med sked eller 'spork'. (själv tycker jag 'standardsporken' är värdelös, dels för att jag aldrig använder gaffel/kniv-sidan under vandringar, och dels för att den är för kort för att nå ner i matpåsaen!)

Kängorna du testat (Lundhags scout) är bra. Ett par rejäla gummistövlar kan vara ännu bättre, men det är en smaksak. Om du inte har några problem med att vandra i blöta fötter, eller är beredd att ofta ta av/torka/ta på så finns det många lättare och billigare alternativ med lägre skaft att testa .(och ännu fler ändlösa diskussioner att fördjupa sig i på Utsidan)

T-shirt; det är som att svära i kyrkan men själv tycker jag det är gôtt med åtminstone en bomullsTshirt i varmväder. Men du bör också ha åtminstone en i syntet.

Ser ingen mössa på listan, tycker jag är ett måste både som sol/mygg-skydd och att sova i på natten. Keps + toppluva kanske? Ett par tunna handskar kan också vara skönt.

Skärp - försök hitta ett par byxor som gör att du inte behöver något skärp alls. Det brukar heller inte behövas eftersom ryggsäcken och avbärarbältet fixar den funktionen. I vilket fall ska du inte ha ett skärp med stort, bulkigt spänna som bara kommer bli obekvämt under avbärarbältet.

Ficklampa kan du som sagt skippa.

Karta - fundera på hur du ska hålla den torr och användbar även i ihållande regn. Själv gillar jag att laminera dubbelsidiga ark som är så stora att de precis ryms i benfickan, men det är väl på gränsen till nördigt..

En liten reparationssats brukar jag alltid ha, även om jag ärligt talat aldrig använt nåt tror jag; liquisole, lite silvertejp på en pennstump, lite snabblim, ett par laglappar, ett par meter ståltråd, sytråd och ett par kraftiga nålar, några buntband.. typ. In alles inte mer än nåt hekto i litet paket. Snöret som du är inne på tycker jag också är bra, kan ju användas till lite vadsom helst!

Jag vill också gärna slå ett slag för thermos, även om det är lite kontroversiellt i dessa lättviktstider.. Men för mig innebär det nog också en viktbesparing i slutändan. Fördelarna är många och uppenbara, inte minst om man vill äta 'direkt-ur-påsen-mat' till lunch. Ack så underbart att under en spöblöt dags vandring bara krypa ner bakom en sten, hala upp sin matpåse, sked och thermosen som man fyllde vid frukostkoket och några minuter senare ha den varma maten klar!

Klokt att lägga in fiskegrejjorna också - allt för många verkar glömma bort att plocka med det där som verkligen gör att just dom får en fin vandring! Lycka till!

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viljan82 Tips på vandring 4 dagar i början på juni önskas Fjällvandring 1
KarlK86 Tio dagars vandring i början juni!? Tips Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
friluftsrookie Tips på vandringar istället för Sarek i juni Fjällvandring 6
svanbom Nikkaoulukta-Keb-Abisko i mitten av Juni. Tips! Fjällvandring 14
fredl Riksgränsen / Kiruna 22-28 Juni, tips önskas! Fjällvandring 7
pedhan Söker tips på vandringsleder i början av Juni Fjällvandring 5
SaL Tips på 7dagarsrutt i mitten av juni? Fjällvandring 5
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
readyeddie Avstickare in Sarek från kungsleden (behöver tips) Fjällvandring 3
HanSolo Vålådalen - tips och råd sökes Fjällvandring 4
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg