Tipps till nybörgare

Räkna med att en minimisumma för kängor + ryggsäck är 5000:-
/Gunnar

Herrejösses! Det går att komma undan betydligt billigare!

En STOR risk för nybörjare i fjällen är att falla för frestelsen att köpa på sig alla till synes rejäla och bra grejer som presenteras för en och i slutänden sitter man på en svindyr och ffa tung utrustning som man efter några vändor och ökad insikt börjar byta ut. Jag har själv gått igenom den processen; köpte på mig "bra" grejer och hamnade i vikter på +30kg för tvåveckorsturer vilket i längden inte är särskilt njutbart. Numera väger ryggan ca 18 kg totalt för två veckor och allt ryms i en 62 l ryggsäck utan större problem.

Dock. Ska du ha flugfiskeprylar med dig så bör du nog ha 70-80 l men försök hitta en säck som inte väger 4-4,5 kg som vissa av monstrena på marknaden gör (Bergans Viking t ex).

Om du har några specifika frågor om flugfiske i fjällen är det bara att fråga, fiske i norrbottensfjällen har jag koll på och även om jag inte rekommenderar specifika vatten ;) så kan jag kanske bidra med tips på utrustning och flugval. :)

/D

En STOR risk för nybörjare i fjällen är att falla för frestelsen att köpa på sig alla till synes rejäla och bra grejer som presenteras för en och i slutänden sitter man på en svindyr och ffa tung utrustning som man efter några vändor och ökad insikt börjar byta ut. Jag har själv gått igenom den processen; köpte på mig "bra" grejer och hamnade i vikter på +30kg för tvåveckorsturer vilket i längden inte är särskilt njutbart. Numera väger ryggan ca 18 kg totalt för två veckor och allt ryms i en 62 l ryggsäck utan större problem.

Dock. Ska du ha flugfiskeprylar med dig så bör du nog ha 70-80 l men försök hitta en säck som inte väger 4-4,5 kg som vissa av monstrena på marknaden gör (Bergans Viking t ex).

Om du har några specifika frågor om flugfiske i fjällen är det bara att fråga, fiske i norrbottensfjällen har jag koll på och även om jag inte rekommenderar specifika vatten ;) så kan jag kanske bidra med tips på utrustning och flugval. :)

/D

Kan inte annat än instämma i Daves utrop.
En oerhört viktig och ofta förbisedd faktor är att grejorna bör vara lätta. Kolla lättpackningsforumet här på Utsidan eller varför inte www.fjaderlatt.se :)

Jörgen

När det gäller inköp så ber jag att få upprepa råd jag givit förr:
Köp antingen det billigaste som funkar, eller det bästa du har råd med.
Låna så mycket prylar du kan första gången.
Bäst och dyrast är inte alltid samma sak.
Vad som är bäst för dina behov vet du inte förrän du provat själv.
Se till att komma iväg!

Vad jag menar är att du inte behöver begränsa dig till SVENSKA fjällen, det finns mkt fina vatten i Norge också.

Personligen gillar jag inte att trycka ihop mina prylar så mkt. Jag använder lite olika ryggor men just nu är det en 85 liters som gäller. Räcker gott och väl för 1-2 veckor på sommaren. Du ska väl ha med dig stora fiskeprylar också? Jag antar att du ska flugfiska?

Självklart är det flugfiske, finns det något annat sätt*L*

Vart i Norge kan man åka. Känner inte vårat grannland så bra?

När jag köpte min första ryggsäck (en Karrimor Jaguar) fick jag rådet att en damsäck skulle funka "bara den känns bra". Problemet var att jag provade utan vikt. Väl hemma provade jag med ca 15 kg bara för att upptäcka att jag aldrig fick ner vikten på höfterna.

Om det är rygglängden som oroar dig så prova en med justerbar längd (vilket OXO:n faktiskt har!!!). Men 2.9 kg för en ryggsäck på 65 l är mycket och jag gissar att du om du blir "biten" så kommer du snart leta efter en lättare!
/Micke
Numera ägare av en "manlig" säck ;)

Har du några tipps om en lättare säck?

Vad är det som gör att en damsäck får "fel" viktfördelning?
Kan tänka mig att de är lite anorlunda sydda på grund av att kvinnor ser ut som de gör ( ursäkta uttrycket) men axelband är ju fortfarande axelband eller? ( har inte nogon koll alls om detta )

/D

Ja massa förslag på flugor och vatten, specefika plattser ( vad kostar det*L*

Vissa saker måste jag nog kosta på tex skor, har en gammal skada i knät och en rygg som jag inte vill knäcka den första dagen och min egna erfarenhet är att skorna är a och o så där är jag beräd att lägga det som behövs,

Du nämde vana i att packa väska, något man kan säga på en gång vad som är helt onödigt, tex 8 par byxor. Skämt och sidå, men är det något specielt man kan bedömma onödig, för att spara vikt?

Ja massa förslag på flugor och vatten, specefika plattser ( vad kostar det*L*

Vissa saker måste jag nog kosta på tex skor, har en gammal skada i knät och en rygg som jag inte vill knäcka den första dagen och min egna erfarenhet är att skorna är a och o så där är jag beräd att lägga det som behövs,

Du nämde vana i att packa väska, något man kan säga på en gång vad som är helt onödigt, tex 8 par byxor. Skämt och sidå, men är det något specielt man kan bedömma onödig, för att spara vikt?

Skor är viktiga. Tänk bara på att dyrast inte alltid är bäst. Ta dig tid och prova runt vad som passar dig och dina fötter. Vissa trivs att gå i lätta låga skor andra i högra rejäla cellgummikängor. Själv håller jag mig lite mittemellan.

Onödiga saker är det lätt att ta med sig.. jag kan ju rada upp en hel del men det enklaste är kanske att du tar en titt på packlistor och sen gör du en egen. En våg är ett jättebra hjälpmedel när man planerar och ibland blir man lite förbluffad över vad småsaker väger. När man fiskar i fjällen får man ju även göra en avvägning om tyngdpunkten ligger på fisket eller på vandringen. Om det är fisket som är det centrala så är vadare mycket bra att ha med sig. Det kan vara snårigt och sumpigt nära vattnena på många ställen och vadare underlättar ofta fisket en hel del.
När det gäller packningsvikt så är det enklast att skära på de stora posterna; tält, sovsäck och ryggsäck. Själv köpte jag en 62 l Granite Gear ryggsäck som väger 1,4 kg i somras. Här ska man vara noga, för det är inte ovanligt med ryggsäckar som väger 3-4 kg och ibland mer. Kolla Jörgens länk här ovan så får du mycket matnyttigt.

Fisket då. Jo. Kirunafjällen tycker jag erbjuder mest men även Arjeplogsfjällen är fint. Det beror lite på vad du är ute efter. Det man ffa fiskar är ju harr, öring och röding. Kolla på www.fjallen.nu där du kan ladda ner fiskekartor för de olika kommunerna. Klassiska platser är Sandåslandet uppe vid Råstojaure och Kaitumälven.

Flugvalet är rätt ordinärt. Natt- och dagsländor i dess olika stadier lite beroende på när man ska dit. Ismopuppan är ett måste. ;) Klinkhamer, E12, Streaking Caddies, Muddler minnow, Wolly bugger, Superpuppa m.m. är flugor man bör ha med sig.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rollofunk Första gången till Sarek, tipps uppskattas Fjällvandring 26
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
Rollofunk Vandra Abisko - Narvik tipps? Fjällvandring 10
ellenator Söker tipps på Guidade turer i norr- eller västerbottensfjällen Fjällvandring 3
majjen Resa till Sulitelma Fjällvandring 9
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 238
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg