Där fanns det en hel del läsning. Men jag söker mera tipps för första gången vandrare.. Vana att gå och tälta i skog har jag sedan jag kunde krypa men skänner att mina fjällkunskaper är små.
Det lilla jag hittat på forumet mättar inte min nyfikenhet..
Man kan väll kalla det osäkerhet. tex vilken sovsäck man bör titta efter ( tempraturer? ), tält som klarar väder, gps eller karta ( kanske båda ).
Lite tipps om områden som lämpar sig till "nybörgare" men som samtidigt kräver det lilla extra.
( så att i stället för att lusläsa mina sökningar ställer jag mera specefika frågor )
Egentligen är det jättesvårt att råda så här över ett forum. Det handlar mycket om vad du har tänkt göra samt hur du ser framtiden. Tänk långsiktigt när det gäller det du köper. Även om du inte riktigt ser behovet för det just nu, så kanske det kommer. Summa sumarum - satsa på kvalité! Nu ska jag inte tala mig varm för just Hillebert (även om jag har ett) men de är dyra av en anledning
Absid kan jag väl rekommendera om du tänkt vara mycket i fjällen. Alltid skönt att kunna laga mat "inomhus". Annars är vikten alltid av "vikt". Försök hitta så lätta grejer som möjligt, utan att tulla på säkerheten. Kommer du alltid att tälta själv eller tror du att du har med dig fler (hunden). Kanske ska du satsa på ett flermanstält direkt?
Samma principer gäller för kläder och sovsäckar. Nätt, lätt och tätt, dvs. det ska ta så lite plats och vara så lätt som möjligt samt att det är bra om det är tätt (kläder som är vatten- och vindtäta men som andas). Sovsäckar är ju inte täta, men där kan man fundera på om man misstänker att den lätt kan bli blöt, t.ex. om man har dun och ska vara ute och fiska med hund. Dun är förvisso nättare och lättare, men blir det blött så värmer det inte alls så bra jämfört med syntet. Men det är dina behov och användingsområden som fäller avgörandet. Själv har jag syntet, även om jag tänker införskaffa en dunsäck framöver. Ska du vara i fjällen, men inte vintertid, så skulle jag satsa på en tresäsongssovsäck, då det kan bli kallt om nätterna. Du hittar säker en lämplig.
Kängor är en smaksak, det finns nog många bättre lämpade än jag att tipsa om några som passar dig. Även vilken ryggsäck du tänkt använda kan du fundera på. Kommer du att bära så lätt som möjligt eller tungt. Ska du ha en vanlig rygga eller en ramryggsäck (den senare om du ska bära riktigt tungt, vilket jag avråder från). Satsa även där på att få ned vikten.
Slutligen, i fråga om GPS och/eller karta, så är min absolut bestämda uppfattning att man alltid ska ha karta och kompass i fjällen. GPS:en kan gå sönder, batterierna ta slut osv. Självklart kan man kombinera dessa två
Självklart finns det en hel del annat man kan tänka på, men det är bara att fortsätta fråga på och sedan börja göra sina fjällturer, så kommer du att upptäcka en ny underbar värld.
Mvh /Joel