sundancekid; sa:
köper inte du varan så köper någon annan den. Så enkelt är det.
Poängen med mitt resonemang ang detta var att det finns andra faktorer än billigare priser att ta hänsyn till, men det är påfallande många som enbart stirrar sig blind på priset och gör sin jämförelse utifrån detta.
Givetvis får folk försöka pruta. Det är inte det som är problemet. problemet är snarare att en stor andel _förväntar_ sig ett lägre pris och går in med helt fel inställning.
// Lars
Ok lars du tycker att om inte jag köper produkten så gör någon annan det. visst det gör säkert någon annan.
men hade du inte då kunnat sälja 2 produkter istället för bara en. en till mig med något mindre marginal och en till den som sedan kom o köpte till din fulla marginal ? kan du inte se att du gör en förlust ?
jag håller helt med om att man skall se till mervärden, jag handlar i princip inte på internet just därför att jag vill klämma testa och känna på varan. och har jag väl börjat klämma och känna på en sak så är chansen stor att jag köper just där, om inte handlaren är orimlig. kan jag köpa vad det nu är för X antal kr billigare ngn annan stans och jag vet det så får handlaren en chans att matcha priset vill de inte det så får jag ta ställning om jag känner att "mervärdet" är värt mellanskillnaden.
ta boken eld som exempel.
319 kr hos X butik 179 kr hos Y internetbutik.
jag pratar med X butik och säger kan ni inte se det orimliga i att jag kan köpa 2 st för i princip samma pris hos Y internetbutik.
de svarar att jo men du kan köpa den hos vår internethandel också, kostnad där är 239 kr
mitt svar men ni är fortfarande 60 kr dyrare. 60 kr av 179 = ca 33 % hur kommer det sig. på exakt samma bok, samma försäljnings sätt.
varför skall jag köpa den av er ? vad har ni för mervärde ?
det kunde han inte svara på.
jag svarade sänk ditt pris så att du matchar ert eget internet pris så köper jag boken här och kan ta med den hem härifrån. (där ser jag mervärdet att få den direkt)
han ville inte det. tror du han fick affären ?
nope han har säkert sålt boken till någon annan det är jag övertygad om.
hur svårt är det att se att han kunde sålt boken till mig OCH ngn annan ?
altså blir tyvärr ditt resonemang att andra köper den lite felaktigt. Det är helt rätt om du bara har en av den varan och det inte går att få tag på fler. Men det är helt fel i denna massproducerande värld där saker görs i massupplagor. sällan något görs one-off.
tittar folk bara på priset så ser de dig som en sk boxmover dvs du flyttar kartongen från A till B
då har du misslyckats att framföra ditt budskap att vi ger dig ett mervärde.
om sedan budskapet misslyckas för att du inte kan förmedla det eller att kunden inte är mottaglig kanske för att de har snöat in på priset eller något annat. det kan vara svårt att veta.
skall jag vara ärlig så känner jag att det snarare är många affärer som har fel inställning.
självklart skall jag försöka pruta.
se det som att jag är medveten istället för gnällig så kan ni göra mer i vinst. att pruta är man två om. affären och kunden. en bra affär är den där båda går därifrån nöjda.