Prutning eller inte prutning?
Att köpa någonting i en affär med en service och god kunskap om produkten de säljer är väl skönt och bra?
Att få servicen att kunna speciellt beställa en vara, storlek eller variant av en vara är en service som butiken själva tar ställning till hurvida de vill det eller inte.
Någon som lyckats med att beställa någonting utöver sortiment i de större kedjorna? Förmodligen inte.
En affär bedrivs inte som någon form av välgörenhetsinstans. Det är en affär och en affär ska helst gå med vinst. Snack om "frälsning" och "din butik" är kort sagt bullshit. Affären vill ha pengar i kassan. Så är det med det.
Priser som står på de flesta prislapparna i butikerna är listpriser. Dvs att leverantörerna anger priserna som ska gälla. En tumregel för priser är att ju högre de är desto mindre är marginalerna att pruta på. Och det är ju inte så att den prutning som många eftersträvar på något vis sänker momsen eller de kostnader som butiken har. Möjligtvis i det land där fraktarna lever på hallonsaft och jackor ,växer på träd som vattnas i gratis vattenkannor av ideellt arbetande personal.
Det tragiska i allt detta är att människor tror att prutning är någonting självklart, någonting som "priet inkluderar". Det är inget prisförslag som de små lapparna förtäljer. Pris är pris. Ingen deg ingen bulle.
Många idag köper mer än vad de behöver. Inget snack om saken. Att Kalle oc Lisa behöver ett Super-dittan-duttan-tält till cykelsemestern runt öland är föga troligt. Ingen tvingas att köpa top-of-the line prylar. Ingen tvingas att betala 8000:- för ett skalställ av bästa kvalite. Än färre behöver allt detta.
Det är kundens val. Är det för dyrt, köp det inte. Ingen deg, ingen bulle.
Att köpa någonting i en affär med en service och god kunskap om produkten de säljer är väl skönt och bra?
Att få servicen att kunna speciellt beställa en vara, storlek eller variant av en vara är en service som butiken själva tar ställning till hurvida de vill det eller inte.
Någon som lyckats med att beställa någonting utöver sortiment i de större kedjorna? Förmodligen inte.
En affär bedrivs inte som någon form av välgörenhetsinstans. Det är en affär och en affär ska helst gå med vinst. Snack om "frälsning" och "din butik" är kort sagt bullshit. Affären vill ha pengar i kassan. Så är det med det.
Priser som står på de flesta prislapparna i butikerna är listpriser. Dvs att leverantörerna anger priserna som ska gälla. En tumregel för priser är att ju högre de är desto mindre är marginalerna att pruta på. Och det är ju inte så att den prutning som många eftersträvar på något vis sänker momsen eller de kostnader som butiken har. Möjligtvis i det land där fraktarna lever på hallonsaft och jackor ,växer på träd som vattnas i gratis vattenkannor av ideellt arbetande personal.
Det tragiska i allt detta är att människor tror att prutning är någonting självklart, någonting som "priet inkluderar". Det är inget prisförslag som de små lapparna förtäljer. Pris är pris. Ingen deg ingen bulle.
Många idag köper mer än vad de behöver. Inget snack om saken. Att Kalle oc Lisa behöver ett Super-dittan-duttan-tält till cykelsemestern runt öland är föga troligt. Ingen tvingas att köpa top-of-the line prylar. Ingen tvingas att betala 8000:- för ett skalställ av bästa kvalite. Än färre behöver allt detta.
Det är kundens val. Är det för dyrt, köp det inte. Ingen deg, ingen bulle.