Thule kajakställ hulla a port, intryckning i sidan.

Hej
Jag använder thule hull a port för att transportera kajaker(tahe wind glasfiber/semiaramid). Har bara använt kajaken ca 15ggr och sist då jag spände fast den på taket hörde jag ett knastrande ljud. Då jag kommer hem ser jag att gelcoaten spruckigt ganska rejält där den undre delen av kajaken ligger mot skumplasten i hållaren. Laminatet verkar helt, kajaken har en heldel flex i botten där den är som bredast men det tror jag är naturligt och det verkar inte vara mer flex just där skadan i gelcoaten är.Nu försöker jag förstå hur jag ska laga och unvika problemet framöver.

Jag tycker inte att jag spände fast kajaken speciellt hårt utan bara så hårt att den inte kan studsa upp och ner drog bara lite lagom med handkraft. Det jag tänker på att jag kan göra är att sätta räcket bredare så man inte får hållarna så centrerat på kajaken där den är som mjukast. Ingen annan som haft liknande bekymmer som kan ge mig lite tipps.

Det finns en del trådar om att laga gelcoat men tar gärna emot ytterligare tipps. Som jag tänker nu så slipar jag bort det lösa och applicerar ny gelcoat som jag täcker med OH-film och slätar ut till en jämn yta. Om jag orkar kanske jag lägger lite polyiuretan lack som slitskickt.
Tacksam för hjälp!
 
Tycker själv att Hull-A-Port är en rätt misslyckad design och gjord i ohållbart material på kritiska ställen... ömtåliga kajaker tar skada och robusta kajaker riskerar flyga av taket då ställningen i sin tur inte tål belastningen. Hellre Thule Kajakhållare 874 som formar sig bättre enligt skrovform.

Även om skrovet ser felfritt ut på insidan är det svårt att säga om laminatet har tagit skada eller inte. Om laminatet flexar redan som ny finns det bara två sätt att vara säker... antingen slipa bort gelcoaten och kolla, eller lappa ytan och kolla om sprickorna återuppstår vid normal användning. Jag skulle nöja mig med en knivspets, lite gelcoat och plastfolie... OH-film töjer inte nåt vidare så den formar sig inte enligt skrovformen.

Mitt råd lyder: Pilla försiktigt bort eventuellt löst gelcoat med en knivspets och skrapa sprickorna rena. (Flagar gelcoaten kan det bero på att laminatet trots allt har tagit skada, eller så har det blivit t.ex. luftbubblor mellan laminatet och gelcoaten redan vid tillverkninsskedet.) Pressa in lite gelcoat (inte topcoat eller spackel) och spänn över en bit plastfolie som du tejpar fast. Jobba sparsamt med gelcoaten, gör hellre i flera omgångar så slipper du en hel massa slipande som eventuellt skadar den gelcoat som ännu är felfri. Köp ny takställning och använd spännband med snabbspännare som du spänner med en hand (inte kraftiga spännare som samlar linan på rulle).
 
top-coat med peelply och pensel?

Tack för svar!
Jag håller med om att hull-a-port verkar inte så funktionella. Jag var inte riktigt beredd på att kajaker är så mjuka. Jag spände enbart med det spänband som fanns med från thule där man drar för hand och inte ett sånt man pumpar, drar ungefär så hårt att jag inte kan lyfta kajaken i fören. Jag var inte riktigt förbered på hur mjuka kajakerna är, även min sambos kajak flexar ordentligt om man pressar med tummen i botten men det är nog så det ska vara för att spara vikt.Jag har vindsurfingbrädor och de är stenhårda i jämförelse, men de är ju i sandwich konstruktion.

Är inte topcoat bättre än gel-coat då det är mer vattentätt, jag hör olika råd av olika personer?
 
Lappa helst med samma vara som kajaken är byggd av. Gelcoat är egentligen pigmenterad polyesterharts. Gelcoat härdar inte ordentligt i luftkontakt men topcoat härdar pga tillsatt parafinlösning som håller syret borta. (Gelcoat + parafin = topcoat.) Med t.ex. plastfolie för köksbruk skapar man en syrefri miljö där gelcoaten härdar och eftersom plastfolien är genomskinlig ser man hur gelcoaten sprids under plasten och fyller sprickan. Med rätt mängd gelcoat fyller man sprickan så att praktiskt taget ingenting blir överflödigt, plasten ger gelcoaten en lika slät yta som omgivningen har och med lite tur slipper man grovslipa lappningen. Har man exakt samma färgnyans och om sprickan (eller repan) var ordentligt rengjord urskiljer man inte var ytan är lappad. Polyesterbaserad gelcoat är inte helt vattentätt och samma gäller polyesterbaserad topcoat. Epoxy är helt vattentätt, men i kajaksammanhang har inte den lilla skillnaden någon praktisk betydelse eftersom kajaken inte är ständigt i vattnet. Är kajaken gjord i epoxy fäster inte polyester på ytan och lyckade reparationer blir svårare.
 
Tack det var mycket informativt!
Enligt tahe så är det topcoat på deras kajaker, så då är det nog bäst.
Tusen tack för hjälpen.
 
k-guards ser riktigt fina ut. hull-a-port lägger stor belastning på ett litet område på sidan av kajaken och det undviker man då man har liggande kajaker.
 
Tack det var mycket informativt!
Enligt tahe så är det topcoat på deras kajaker, så då är det nog bäst.
Tusen tack för hjälpen.

Är ganska övertygad att även Tahe har gelcoat på utsidan av kanoterna och topcoat på insidan. Kanoter byggs i en honform och då börjar man med gelcoat närmast formen (=utsida kanot). Insidan avslutar man och där har man ingen form och måste då använda vaxtillsats i gelcoaten så det blir topcoat.

När det gäller vattentäthet så är det ingen skillnad på gel- och topcoat. Däremot finns det olika sorters polyester, orto- och isopolyester och sen vinylester samt epoxy. Epoxyn använder man oftast ingen gelcoat på utan sprutlackar efteråt för att spara vikt då färgen är lättare än gelcoaten.
 

Jag har ingen direkt erfarenhet, men jag är aningen skeptisk...

U-form på kajakställning är ju ingen ny idé, men de traditionella U-ställningarna gjorda av aluminium och ett lager skumplast kan böjas så att de passar just din kajak.

Stommen i K-Guard kan inte böjas (antar jag) så det är endast den mjuka delen som anpassar sig enligt skrovform. Är den mjuka delen väldigt mjuk anpassar den sig väldigt bra men ger dåligt stöd, och är den styv orsakar den i viss mån punktbelastning. Inte nog med att kajakbottnar kommer som flatbottnade, U-formade, V-formade och med eller utan skarpa slag... avståndet mellan ställningarna påverkar också hur bra ställningen passar en specifik kajak. Jag tror K-Guard kan vara allt från utmärkt till uselt helt beroende på vilken kajak man har.

Jag gillar Thule 874 för att de anpassar sig väldigt bra till olika skrovformer bara man bryr sig om att justera dem och dessutom ger gummiytan hög friktion som hjälper till med att hålla kajaken på plats. En nackdel med 874 är att lyfter man kajaken ensam måste man lyfta högt och placerar man kajaken fel måste man pga friktionen lyfta den igen för att finjustera. (Råkar det finnas ett sandkorn mellan ställningen och kajaken är det ändå alltid smartare att lyfta istf att skuffa och dra kajaken på sin plats.)
 
Själv är jag grymt nöjd med mitt Hull-a-Port, spontant känns det som om det skulle vara fel på finishen av kajaken.

Mitt intryck är att en del kajaktillverkare, utan att nämna namn, arbetar lite väl aktivt för att minimera både materialåtgång och produktionstid per kajak de producerar. Detta för att kunna priskonkurrera med bibehållen marginalintäkt.

Jag skrev om Hull-a-Port på kajakpaddling.com förra året.
http://kajakpaddling.com/2011/07/31/thules-hull-a-port-835-1-ett-dyrt-men-bra-kajakstall/

Här är en beskrivning på hur du fixar skadan.
http://www.point65.com/default.asp?page=news&type=tips&id=18

/Johan
www.kajakpaddling.com
 
Jag tror att jag la på kajaken lite fel. Ja la den lite snett för att då passade övre stöden perfekt mot ena sidan på kajakens botten men antagligen hamnade då det undre stödet för nära botten på kajaken istället för mot sidan. Så en lösning kan vara att jag lägger kajaken ordentligt på sidan så att det undre stödet hamnar mer på skarven mellan top och botten på kajaken, där är den mycket hårdare. Anledningen att jag la den lite snett var just att den låg väldigt stabilt på det viset pågrund av den lite v-formade botten.
 
Ytbehandla, eller låta vara?

Tack för alla tippsen!
Jag har nu testat att slipa ner och lägga på ny gelcoat. Jag slarvade lite och slipade inte ända ner till laminatet, jag tänkte först testa en mindre lagning. Det gick väldigt smidigt att lägga på gelcoat som täktes med täckduk(typ peelply), blev väldigt slätt och fint. Duken är väldigt bra för den släpper ut luften och följer skrovet bra.

Idag undersökte jag orsaken till sprickorna lite mer och jag tror inte längre att det var fel på lastningen eftersom tryckpunkterna från hållaren inte var där sprickorna bildats. Det verkar snarare som att de bildas sprickor där skrovet är som mjukast, dvs där kajaken är bredast och ytan är plan, strax framför sitsen. Det flexar rätt friskt där och det är inte konstigt med tanke på hur tunt laminatet är, man ser igenom skrovet, men jag tror nog att laminatet håller men att få gelcoaten att hålla blir nog svårt i längden. Det jag är lite oroad för är att kajaken ska binda vatten. Vissa säger att man måste täta andra att det inte behövs.

Undrar ifall man inte behöver göra något alls åt detta, ska man vaxa för att på så sätt ge viss tätning eller ska man PU lacka? Att slipa ner och lägga på gelcoat tror jag inte håller på en så flexibel yta. Jag hoppas de har laminerat med epoxy som inte absorberar vatten då det är kol/aramid väv men befarar att det är polyester.

Jag är ganska övertygad om att endast gelcoaten fått små hårstrå breda sprickor och att laminatet är oskadat. Min sambo har en lika dan kajak och den har inga sprickor än men flexar lika mycket.

För mig låter det orimlig att man ska hålla en helt tät barriär mot laminatet på en kajak och att något så sprickkänsligt som gelcoat skulle användas till detta. Då vore ju en flexibel lack som 2komponents PU lack en betydligt bättre vattenspärr.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg