Höjdlastare vs Thule Hull-A-Port

FYI

http://www.montblanc.se utvecklar/producerar också lastbärare.

Har ingen själv, ännu (men på måndag). Har hört att de är bra, att de levererar direkt till bilindustrin för deras tillbehörsaffär.

Ville bara, helt enkelt, påtala att Thule har konkurrenter.

-p-
ps. Nepp, jag är ingalunda insyltad i montblanc.
 
Höjdlastare fungerar bra

bogart; sa:
Jag lurar själv lite på en Thule Hull-A-Port, men ligger kajaken även på den modellen och skaver på sidan? Svårt att avöra på deras bilder.. Någon som vet?

Samt blir det inte svårt att nå spännbandet på ovansidan?

Leif...

Använder själv Thules höjdlastare 520. Har satt fast liggunderlagsbitar på takställningen och på höjdlastaren. Då skaver inget på kajaken och friktionen mellan kajaken och liggunderlagsbitarna är så pass stor så kajaken halkar inte av innan man hunnit spänna fast den. (Ligger den direkt emot takställningen så halkar den lätt ned på skrovet och kan ju i värsta fall rutscha ned längs bilsidan....)

Har ingen erfarenhet Thule Hull-A-Port men det torde vara mindre lyfthöjd med modell 520. Där sticker den vertikala delen högre upp så det är lättare att kunna nå upp med spännbandet. Det kräver nog med de flesta bilar att du stiger upp på bilens tröskel och där kan det bli skavsår - jag använder ett gammalt sittunderlag. Med modell 520 kan du ju lasta åtminstone två kajaker medan Thue Hull-A-Port väl endast tar en kajak? 520 kan ju också vikas ner när man inte har kajaken på.

Den 520 jag har (anskaffad år 2003) kan inte sättas fast på ovalformade takställningar utan kräver fyrkantsrör. Jag känner inte till om detta har ändrat.

Jag tycker inte det är något problem med fartvind etc. Ser man på kajaken från sidan då den är lastad på högkant så ser den ju ut som spoiler och rent aerodynamiskt borde det ju fungera så att kajaken trycks nedåt - luften har längre väg att gå längs kajakens undersida? Jag har även den uppfattningen att risken för att kajaken knäcks är mindre då den ligger på högkant - är det riktigt?

Jag förvarar min kajak (en Mari 3) på samma sätt i garaget. Konsolerna jag använder är dock smala och när jag lyfte ner kajaken nu i vår så märkte jag en liten intryckning på sidan av kajaken...
 
Försök i första hand få till en lösning med liggande kajaker. Inte för kajakernas skull, utan för att hålla nere tyngdpunkt och vindkänslighet.
Trots liggande kajak tycker jag ofta vinden stör när jag har kajaker på små bilar, kör mest VW golf och ford fiesta.
Jag använder hembyggda vaggor för liggande kajak, som har samma funktion som thules hydroglide. Perfekt att kunna lasta bilen själv bakifrån. Spar både kajak och rygg.
Inga problem att få på två kajaker på varesig VW golf eller ford fiesta med dessa.
 
När jag ska ha upp kajaken på taket så är det bekvämaste sättet (tycker jag) att lyfta kajaken så den kommer upp på kant, dvs ungefär i den vinkel som den skulle sitta i en Hulla-A-Port. Att från den vinkeln tippa ner kajaken i en liggande ställning bestående av fyra punkthållare verkar lite småtrassligt.

Jag hade tidigare VKVs hållare för liggande kajak och den funkade väl ok, men som sagt jag fick upp kajaken på kant och fick sedan tippa ner den i liggande läge. Och den hållaren hade iallafall hel botten så att kajaken inte kunde hamna mellan hållarna så som jag inbillar mig kan ske med Thules alla 4-delars hållare.


Olow, den såg inte så dum ut. Kanske blir till att försöka bygga något eget.


Leif...
 
Nu har jag bytt bil och måste även skaffa nytt takräcke. Samtidigt tänkte jag passa på och byta kajakhållare eftersom mina snart 20 år gamla VKV-hållare sett sina bättre dagar. Sedan tycker jag att de är lite höga och vingliga i konstruktionen.

Något jag reagerar på att de flesta kostar +850kr, även om jag hittat några runt 500kr. Finns det billigare alternativ som fungerar bra?

Mountblack var intressant, det ska jag kolla upp priserna på. Fanns flera återförsäljare i Jönköping. Synd bara att deras hemsida är en teknisk katastrof. Är det en 12-åring som lekt med alla finesser som finns att tillgå? Vill de sälja produkten eller skryta om mest opraktiska sidan? Tyvärr ett vanligt fenomen i webshopar :(

Jag har även funderat på att bygga några själv, men det skulle kanske kunna bli problem med försäkringen om det händer något. Lite dyrt att typa in dem…


Och en annan sak jag reagerade på när jag tittade på olika bilar är avståndet mellan takbågarna. Flera bilar med +2m långa tak hade 60-70cm mellan fästena för takräcke, när jag frågade en säljare om det gick att sätta takräckena längre ifrån varandra förstod han inte vitsen med det. När jag fortsatte med att en 520cm lång kajak ligger stadigare om man har längre avstånd mellan bågarna, och att det måste vara bättre att utnyttja taklängden effektivare när bilen ändå har resurserna blev jag närmast idiotförklarad. Det borde väl även gälla takboxar som var och varannan bil har? Var bara tvungen att testa ;)
 
Nån som har nån koll på hur pass bred kajak man kan ha i Thule Hull-a-port?

Funderar på att köpa en som är ca 63 bred, men blir det för brett att ha den på sidan? Kanske vore bättre att ha den liggandes?

Har dessutom en väldigt liten bil kan tilläggas (peugeot 206)

Den här ser ju iof ännu bredare ut, men hur fan ser det ut på min lilla pluttbil ;)
 

Bilagor

  • 2hdwinl.jpg
    2hdwinl.jpg
    42.5 KB · Visningar: 463
Senast ändrad:

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg