Thru-hiker Silnylon Stuffsacks?

Men Peter!
Vet du inte hur man räknar ut ytan på en cylinder?
Det är ju inte konstigare än så. Sedan lägger man till en sömsmån på 1 cm, där den skall vara.

Annars är det väl bara att köpa någon meter tyg så blir det inte för lite i alla fall.

//Peter

Men Peter!
Vet du inte hur man räknar ut ytan på en cylinder?
Det är ju inte konstigare än så. Sedan lägger man till en sömsmån på 1 cm, där den skall vara.

Annars är det väl bara att köpa någon meter tyg så blir det inte för lite i alla fall.

//Peter

"Någon meter tyg" kan bli för lite, beroende på hur förhållandet diameter kontra höjd ser ut, om man inte vill att det ska se ut som ett lapptäcke. Provpåse är enkelt...

peter is no more

New deal: Valdemar :)

Senast ändrad:
För att hjälpa de med begränsat matematiskt kunnande

Cirklar och sektorer

Då vi ska räkna ut omkretsen och arean för en cirkel måste vi använda oss av konstanten , som uttalas ”pi”. Ett närmevärde med tre gällande siffror för är 3,14 och med fem gällande siffror blir det 3,1416. De flesta miniräknare har dock en särskild knapp för och då föreslår jag att du använder den istället. Detta för att få ett så exakt svar som möjligt, och det är bättre att avrunda endast i slutet istället för att göra det redan från början. Då är risken att få fel svar större.

Bild 1

För att räkna ut omkretsen för en cirkel så tar vi diametern multiplicerat med . Diametern är det bredaste stället på cirkeln, man drar ett streck från cirkelns kantlinje, genom mittpunkten och sen fram till stället mittemot det man började. Diametern är samma sak som radien multiplicerat med 2.

Bild 2

Arean av en cirkel får vi genom att multiplicera med radien i kvadrat. Radien är halva diametern, det vill säga avståndet från mittpunkten till cirkelns kant.

Bild 3
Bild 4

Bilagor

• ge12.png
    ge12.png
    3 KB · Visningar: 455
  • ge13.png
    ge13.png
    1.7 KB · Visningar: 449
  • ge14.png
    ge14.png
    1.2 KB · Visningar: 476
  • ge15.png
    ge15.png
    854 bytes · Visningar: 580
Senast ändrad:
Men jag är smidig som en iller, väldigt svår att träffa.......

Jag ville testa att göra en sån påse eftersom den rent tekniskt verkar vara lättare att sy än en påse med rund botten.
Enligt beskrivningen görs påsen ur endast ett fyrkantigt stycke tyg men om man ska ha en påse med rund botten blir det mer klippande.

Jag ska testa och se hur det går. Återkommer med besked, antagligen på bloggen.

Men jag är smidig som en iller, väldigt svår att träffa.......

Jag ville testa att göra en sån påse eftersom den rent tekniskt verkar vara lättare att sy än en påse med rund botten.
Enligt beskrivningen görs påsen ur endast ett fyrkantigt stycke tyg men om man ska ha en påse med rund botten blir det mer klippande.

Jag ska testa och se hur det går. Återkommer med besked, antagligen på bloggen.

VA?!

Är du inte klar än, görs ju på en pisskvart med ena tummen i arselet. Hmm..Har du båda inne, månne?

valdemar

Puckon.....

Hela den här tråden var ju enbart till för att kontrollera er engelska läsförståelse.
Om ni går in på länken och läser ORDENTLIGT så står det ju på den högra sidan hur man ska räkna ut tygstorleken för att få en viss storlek på påsen.

Puckon......:)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg