Testa sina kilar

Ja nu kommer jag igen och försöker provocera fram en ny diskussion :)

Ska man testa sina lagda kilar ibland, och hur?

Ett sätt som känns enkelt är att man när man firar och ska rensa ställer sig på väggen vid QD:n, tar lite slack och lägger ett dubbelt halvslag eller dubbelåtta i QDn med ändan man sitter fast i, klipper ur repet ner till säkringsmannen och släpper taget. Man får ju se till att det är ett väldigt kort fall, eftersom man inte har så mycket dynamik med repet direkt fastsatt i QDn. Fördelen är ju iofs att man kan testa kilen för ett ordentligt ryck utan att behöva falla långt och klättra upp till den igen.

Bättre sätt? Låta bli helt och hållet?
 
Funkar bra. Det lär bli ett djävla ryck i kilen, och är repet nött så blir det segt att få upp halvslaget till och med. Kilen blir kanske riktigt seg att få ut, särskilt om den är av det mindre slaget.

Lättare att bara sätta en långslinga i kilen och hopptesta. Håller kilen för ett våldsamt hopptest håller den för ett kort fall.
 
kom att tänka på den här tråden när jag läste ditt förslag.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50596&highlight=kn%E4na

Det blir inte mer än någon meter rep som tar upp fallets dynamik om du knyter fast det i QD'n så det låter som det skulle kunna bli ungefär som att bara ha en slinga i QD'n.

Bättre att använda ett separat topprep som back-up eller en eller två bombersäkringar precis under den säkring som ska testas, anser jag.

mvh
Johan
 
Bra kilplaceringar behöver knappast testas. Det är de dåliga placeringarna som man är intresserad av. Men vad händer med klippan om 50 personer får för sig att testa den där placeringen som är tveksam men ändå håller för ett litet fall. Jo, om många hopptestar så lär klippan skadas och leden går kanske inte längre att säkra...
 
Jag testar nån kil då och då på rapell genom att klippa in QDn i selen och ta ett 2-3 dm fall i den, Helt ovetenskapligt tror jag att det kan vara ganska rättvist, åtminsotone i granit.
För en helt 'vetenskaplig' test måste man såklart falla i ett led-rep, isåfall uppbackad med bombersäkringar nedanför eller ett topprep som man 'mätt upp' så att den inte tar kraft om inte säkringen släpper -det kan bli långt!

(Själv skulle jag aldrig våga ta ett fall på lead bara för att testa säkringen, (åtminstone inte utan kraftig backup, på trad minst en bomber kil + bomber kamsäkring alldeles under.))
 
Koppla stege i den, börja stampa... men det säger inte allt, vad händer om kilen flyttar på sig på grund av repdrag?
 
For att (typ) upprepa vad andra sager: det ar sallan jag oroar mig over hur kilen haller rakt ned som oroar mig. Snarare oroar jag mig over hur val jag tankt pa drakriktningar och annat genom hela kedjan.

Kommer krafterna i den har kilan verkligen verka nedat om jag faller om en meter, elelr i en betydligt samre riktning?

Annars ar clean aid ett bra satt att testa placeringar.
 
När man faller mer eller mindre i samband med att man passerar kilen är det säkert potentiellt ogynnsamt många gånger.
Men har man kommit bara en bit högre så blir de flesta fall ändå troligen av den karaktären att när man väl sträckt upp repet, så befinner man sig så pass nedanför kilen att kraften blir i huvudsak nedåt.
Det är oneklikgen en tröst att kraftriktningen tenderar att bli mer gynnsam ju högre ovan kilen du befinner dig.

Sen beror det förstås på ledens topografi också, de lätta leder som jag ofta klättrar, innebär väl snarast att man kommer studsande längs sva och hyllor om man faller...
 
Inför varje climb in drömmer jag om att rigga falltest på kilar med en krocktestdocka från Volvo. Borde gå att få tag i nåt kasserat! Låta folk lägga diverse kilar, mer eller mindre marginella, och testa! Dockan bör väl va uppbackad också.

Men varje år lockar klättringen mer... får göra det nån regnig vinterdag! Nån som är sugen?
 
Skrev lite fel Topic, jag menade (som kanske inte gick fram) att testa sina killäggningskunskaper, inte specifika kilar. Så att man vet om man kan.
Finns säkert försiktiga/duktiga klättrare som aldrig fallit på sina kilar - borde man inte undra efter ett tag då?

Gillar krocktestdock-idén... men det borde väl gå lika bra med en säck potatis eller nåt?
 
Skrev lite fel Topic, jag menade (som kanske inte gick fram) att testa sina killäggningskunskaper, inte specifika kilar. Så att man vet om man kan.
Finns säkert försiktiga/duktiga klättrare som aldrig fallit på sina kilar - borde man inte undra efter ett tag då?

Gillar krocktestdock-idén... men det borde väl gå lika bra med en säck potatis eller nåt?

Att veta att man kan, är ju viktigt av två skäl:
För att klättra mer ohämmat.
För att överleva när man faller under mer ohämmad klättring.

Att testa alla lägg, går ju inte, men visst kan det väl vara en bra idé att göra lite experiment. Ett alternativ som kan vara lika nyttigt är möjligen att man klättrar med någon som man betraktar som kvalificerad, och att denne rensar som andreman, och sedan recenserar placeringarna.

Att falla och konstatera att det går bra är också en rätt bra idé, men det är ju lite hönan/ägget-problem där.

Har själv fallit, men i grunden tämligen få gånger. Utfallet har varit i huvudsak positivt och detta är onekligen något som boostar ledpsyket. Nån kil har rippat, men det har också varit föga förvånande och inte heller var det farligt i det läget.

Ordningen kanske då ska vara:
Låt någon uttala sig om dina placeringar, och när omdömet är gott, klättra mer på gränsen så att du tar lite fall. Sen är det ju bara upp till dig att bedöma hur ofta det är nyttigt att falla. Ytterligare en hämfaktor är förstås att det är viss risk att slå sig rejält även om kilarna sitter kvar.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg