Testa sina kilar

Jag tycker absolut att du inte ska läsa vad de skriver ovan om att det är onödigt att kontrollera sina killägg. Att lägga bra kilar--och veta att de är bra-- är den kanske allra viktigaste delen av säkerhetskedjan!

När du känner dig säker på att dina lägg är bra så övergå till att fallträna i kilarna. De kommer att boosta din trad-o/s grad enormt.

Jag har mer problem med kam-placeringar, kära kamratposten. Är jag normal?

Hej Embl!

Det är helt normalt att ha problem med säkringsplaceringar, oavsett vilken säkring det är. Det kanske är lite vanligare att ha problem med kilplaceringar än kamplaceringar, men inget av dem är något konstigt eller något man ska skämmas för. Även om ditt problem inte behöver vara något farligt skulle jag ändå råda dig att uppsöka någon vuxen du kan prata med detta om, kanske en förälder eller klätterkurator/mentor, det kan ju bli riktigt dåliga konsekvenser om man är osäker på sina säkringsplaceringar.

Vänliga Hälsningar
Kolkritan

Nej, men det är väl bra om man övar på alla former av placeringar så att man inte har några uppenbara svagheter.

På långturer så placerar jag bara kil om det inte går hitta säkra lägg för kammar eller ifall replängden är mycket lång. Går tre gånger så fort för andre att rensa kammar.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg