Test av skridskoglid

Struktur

Någon som kommit fram till om struktur är bra eller dåligt för skridskor sedan 2009?

Analogt med skidor bör det vara struktur, men då trycket och vattenhinnan som skapas är enormt mycket större kanske det optimala är blankt?

Hastighetsåkarna bör väl veta?
Dessutom var det väl något bandylag för något år sedan som började med valla? Vad blev det för resultat av det?

//David

Kanske är det inbillning men själv får jag intrycket att grillan 'släpper' bättre när man åker på en lätt ojämn men hård yta. Alltså en slags omvänd strukturering i förhållande till skidglidsproblematiken.
Ett sätt att få in luft mellan grilla och is. Kan kanske jämföras med att få in luft under snabba båtskrov. Men, det är klart, en känsla är inte nödvändigtvis sann.

Mårten Ajne

har refererat att iskristallens ytligaste vattenmolekyllager har en typ flytande egenskap i den nyligen tryckta "Stora boken om långfärdsskridsko" om jag minns rätt från en förhandstitt.

OT: Har inte fått mitt exemplar ännu. Ni andra som gjort webbeställning har ni fått era böcker?

Min skall enligt mail ha skickats luciadagen. Vore kul att läsa i boken nu när alla? isar är översnöade.

Thure

Friktion

Knepigt att mäta, jag gjorde en gång en liten vinch som drog en liten snösläde med olika plåtar med olika typer av färg, på släden hade vi en kraftcell med logg.

Men det är många problem, startfriktionen här högre än glidfriktionen, friktionen är beroende på hastigheten, sen kom alla andra variabler, temperatur, snödjup, snötyp osv

Men några värden får man ut som man kan jämföra med varandra i alla fall.

Borde gå att göra en liknande anordning, det svåra är att få samma förhållande vid varje test...

Att lätt ojämn is ger bättre glid stämmer säkert, curlarna vattnar ju isen med en speciell dusch för att få struktur. Annars glider knappt stenarna alls (curling är för övrigt oväntat kul).

Frågan är om det gäller omvänt för skridskon. Ett någorlunda vetenskapligt test tror jag är svårt att genomföra på hobbynivå. Troligen är det extremt många faktorer som inverkar så ett stort antal upprepningar krävs för att få någorlunda bra statistiska data.

Men som sagt, det borde väl något holländskt universitet redan gjort eftersom dom är bäst i världen....

Analogin

med curling förstår jag inte. Är det inte för att kunna skruva man preparerar isen?

Friktionen mot blank is har inte så stor betydelse normalt utan luftmotstånd snömotstånd rimfrost ev mjuk is är dominerande.

Thure

Hej Thure, inte för att jag ska börja hacka... men kunde inte hålla mig :)
Lite goddag yxskaft i ditt svar.

Hela frågan gällde hurvida man skulle slipa struktur på skridskon eller inte. Dvs vilket ger bäst glid med identiska förhållanden. Inte om det finns tretusen andra skäl varför det inte glider.

Off-topic så gör säkert "kulorna" att stenen skruvas, är inte curling proffs, och det är säkert en hel vetenskap hur man ska vattna optimalt. Huvudskälet är dock att stenarna knappt glider alls utan den strukturen på isen. I och för sig är stenen extremt ojämt på glidytan jämfört med en skridsko.

mvh
David

har refererat att iskristallens ytligaste vattenmolekyllager har en typ flytande egenskap i den nyligen tryckta "Stora boken om långfärdsskridsko" om jag minns rätt från en förhandstitt.

OT: Har inte fått mitt exemplar ännu. Ni andra som gjort webbeställning har ni fått era böcker?

Min skall enligt mail ha skickats luciadagen. Vore kul att läsa i boken nu när alla? isar är översnöade.

Thure

Jag har beställt boken och boken skickades den 13 december men inte fått boken än. Även om man använder ett lågprisföretag för transporten kan det inte ta > 1 vecka för att skicka en bok 10-11 mil.
/Per

Hej Thure, inte för att jag ska börja hacka... men kunde inte hålla mig :)
Lite goddag yxskaft i ditt svar.

Hela frågan gällde hurvida man skulle slipa struktur på skridskon eller inte. Dvs vilket ger bäst glid med identiska förhållanden. Inte om det finns tretusen andra skäl varför det inte glider.

mvh
David

Vilket svar menar du? Jag skrev ju inlägg här redan 2002 och årets diskussion, har jag uppfattat, har ändrat focus.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DIALKING test av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 2

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg