Då tråden "Inlines på isen" stängts besvarar jag Henrik Bodins inlägg i den här tråden istället.
Det jag vill uppnå är följande:
- Lägre vikt för skridsko/bindning
- Bättre stabilitet i skon upptill
- Bättre stabilitet i sidled vid skons infästning i bindningen
- Styvare flex mellan sko/skridskon
- Bättre justeringsmöjlighet för bindning på skridskon
Vikt
Zandastra skridskon väger ca. 580g/skridsko med bindning. Som jämförelse väger Lundhags Sweskate 457g/skridsko inkl. Salomon SNS profil bindning. Bo Gustavssons skridskor (Carbon) väger 370g/skridsko med bindning. Orsaken till Zandastrans högre vikt är ju dels den slutna profilen, men även Rottefella NNN BC Manuell bindningen som väger 420gr/par.
Instabilitet
När jag har åkt en lång stund och börjar bli trött märker jag av viss sidoinstabilitet i skridskorna vid hög fart. Det beror säkerligen främst på otränade vrister, men felaktig tyngdpunkt på skridskon borde kunna påverka det hela också. Helst skulle jag vilja ha en lite högre sko, typ "skate-sko". Om jag knyter mina Alpina BC1550 normalhårt blir det instabilt när jag blir trött, knyter jag dem hårdare blir det bättre, men efter ett tag får jag ont i fötterna istället.
Tyvärr blir ju en stabilare sko tyngre, och sämre att gå med. Det sistnämnda går ju att lösa enkelt genom ett par lätta bra skor i ryggsäcken att dra på vid promenad. Vikten är ju dock svårare att åtgärda, vilket talar en del emot en skate-sko.
Stabilitet i sidled vid tå
Det här är ett problem som jag upplever ganska tydligt ju mer jag åker. Skon är inte helt stabil i sidled framme vid infästningen i bindningen. Helst skulle jag se att skons infästning var över foten, eller vid främre delen av skosulan. Är det inte så att en profilbindning har en infästning i främre skosulan utöver den där framme?
Ett sätt att förbättra stadgan i skons framkant vore väl med en rem över tårna. Tyvärr är det ganska svårt att montera en dylik rem iom. zandastrans slutna profil. Ingen omöjlighet, men lite puligt.
Justeringsmöjlighet
Zandastran har två valmöjligheter i sitt originalutförande. Främre och bakre läge på bindningen (skiljer ca. 17mm. Genom att göra bindningens monteringshål bredare (fila) tänkte jag försöka paralellförflytta bindningen på skridskon så att skäret hamnar mer mot fotens "utsida". Jag får ofta ont i fötterna, främst vid främre fotsulans ytter kant. Jag tror att det beror på felaktig tyngdpunkt alternativt att skon är så pass sidoinstabil i framkant där den böjs.
Alternativ lösning
Ett alternativ är kanske att behålla Zandastra-skridskon, men att montera en SNS Profil bindning och använda en "skejt-sko" istället. Jag är dock inte helt övertygad om att det skulle lösa alla problem.
Andra alternativ till skridsko skulle väl vara:
- Lundhags Sweskate
- Isvidda Flex
- Maple Gold
Egentligen kan jag inte säga vad som skulle vara bättre med dem än Zandastran, utöver lägre vikt och möjligen fler monteringsalternativ för bindningen. Någon möjlighet till sidojustering/paralellförflyttning av bindningen har väl dock ingen av de skridskorna i sitt grundutförande så vitt jag vet. Däremot torde möjligheten till nya hål i skenan vara större än hos Zandastran, pga. dess slutna profil?
Det sista alternativet är väl att åstakomma en egen konstruktion, men det skulle nog kräva en del utprövning och test, vilket säker leder till att skridskon blir klar först när isarna är oåkbara.