Termos på sommarfjället

Ingen som har testat lättare termosar?

Jag har aldrig termos på sommarvandringar. Jag vill helst inte bära vatten, och behöver jag varmt vatten har jag tid att koka på rasten.

Men man borde väl kunna slipa vikten även på en termos?
Finns det inga bra alternativ till de relativt tunga vakuumtermosarna i stål? Hur funkar en värmetålig vattenflaska nedstoppad i till exempel en sån neoprenstrumpa för flaskor?
Jag antar att en halvcentimeter neopren är rätt mycket sämre än en centimeter vakuum, men är allt utom vakuum värdelöst som värmeisolering?

Det känns ju som ett ämne där Utsidans kloka huvuden skulle kunna göra nytta...

Vakuum är relativt lätt i alla fall...

Men för vakuum krävs något starkt omkring, tex stål, vilket oftast är tungt. En termos väger ju mer än en neoprenstrumpa, så om man klarar sig på den senare är man på mammas gata.

Jag hade alltid med mig en 0,5-liters termos förut, men skippar den numera. Jag anpassar måltiderna. Frukosten är kallgröt, och jag värmer kanske en kopp kaffe till om det är kyligt. På lunchen tar jag mig tid att värma vatten. Min termos väger 400 gram tror jag, och jag tycker inte den ringa nyttan är värd vikten (och volymen).

På dagsturer däremot så har jag oftast med en termos färdigt kaffe. Man kan säga att jag byter ut tält, sovsäck och liggunderlag mot nånting mer relevant.

Martin Fjäderlätt;333742 sa:
Jag har aldrig termos på sommarvandringar. Jag vill helst inte bära vatten, och behöver jag varmt vatten har jag tid att koka på rasten.

Men man borde väl kunna slipa vikten även på en termos?
Finns det inga bra alternativ till de relativt tunga vakuumtermosarna i stål? Hur funkar en värmetålig vattenflaska nedstoppad i till exempel en sån neoprenstrumpa för flaskor?
Jag antar att en halvcentimeter neopren är rätt mycket sämre än en centimeter vakuum, men är allt utom vakuum värdelöst som värmeisolering?

Det känns ju som ett ämne där Utsidans kloka huvuden skulle kunna göra nytta...

Jag röstar för en liten dun-påse med dragsko så den täcker på alla sidor!
Eller typ primaloft om man tror att det kommer sölas :p

Men det funkar säkert med dunsocke också, eller en dunväst, sovsäck eller ullfrotteställ!
Och vipps så var vikten nere på 0 gram ;)

Edit: Jag har förresten tsetat isolera en vattenpåse med varm saft en kall vinterdag, slog in den i en liten frottehandduk och stoppade i den lilla väskan, som iofs var under jackan också.
efter 2 timmar ute i -16 grader var det fortfarande varmare än pissljummet :)
Och det var väl inte dirket optimalt.

Senast ändrad:
är av militären hårt skolad att alltid ta med termos, perfekt vid kortrast och snabbfrukost.. men vattnet måste värmas någon gång, antingen på rasten, frukosten eller när man värmer till termosen så någon vikt förtjänst har man inte.. jag har slutat med termos på sommarvandringar, det finns ingen vinst med termos som jag ser det..

Vinsten är som sagt först och främst bekvämlighet (vilket är en smaksak), och kanske i någon mån oxå säkerhet. Sen ger det lite extra flexibilitet, det är kalas att ha thermos till dagsturer.

Skillnaden att värma lunchvattnet i samband med frukosten i stället för mitt på dagen är väl ca 13 grader; genom att ta in vatten på kvällen så att det räcker till både frukostkok och lunchthermos så hinner det bli varmare - kanske från 2 till 15 grader. Det sparar man lite bränsle och tid på.(vindskyddet i tältet spar förstås oxå bränsle och tid,)

Men visst väger det mer i ryggan i slutändan hur man än räknar.

Per

Senast ändrad:
Jag röstar för en liten dun-påse med dragsko så den täcker på alla sidor!
...
Men det funkar säkert med dunsocke också, eller en dunväst, sovsäck eller ullfrotteställ!
Och vipps så var vikten nere på 0 gram ;)
Hur vore det att stoppa sin vattenflarra i redan befintlig isolering, t ex en dunväst/värmetröja/jacka/sovsäck, som ändå är i ryggsäcken? Har själv gjort detta vintertid, om jag passerat ett hål i en bäck, så har jag tagit så mycket vatten jag kunnat bära i flaskor och isolerat det med kläderna för att slippa smälta snö vid nästa rast (vilket äter bensin)

Finns det inga bra alternativ till de relativt tunga vakuumtermosarna i stål? .

Jo det gör det, en hederlig termos i plast med glasflaska inuti ;).

Att isolera plastflaskor (tröja, dunjacka eller liggunderlag etc) är inget för den som vill äta lunch med sin termos, vattnet hinner bli för kallt även på sommaren. På vintern blir det ljummet efter några timmar, sen fryser det...

//J

Jo det gör det, en hederlig termos i plast med glasflaska inuti ;).

Jag tänkte också på det.
Som vanligt i lättpackningssammanhang blir det kanske en fråga om att vad som är "tillräckligt" har förändrats på bara 25 år. Då stoppade man en sån termos i sin Kånken och var nöjd och glad med det. Det är klart att det hände att en termos gick sönder, men idag är man ju inte 10 längre. Kan man handskas med en dunsovsäck för 2500 så kan man kanske hanskas med en glastermos.

Frågan är om det går att få tag på funktionella såna, förutom begagnade. En annan fråga är såklart vad man tjänar i vikt.

Titan?

Jag har hört talas om titantermosar, desa torde vara lättare, eller finns det någon annan motivering till att göra en termos i titan (förutom prylnördsfaktorn...)? Men som poängterats, även termosens inehåll väger...

Vintertid har jag använt en hemjord isolering av liggunderlag till min Nalgeneflaska. Instämmer spontant med tidigare skribent om att det inte är tillräckligt för att kunna ha en "termoslunch". Har iof inte testat sommartid - kanske något att göra...

Termos på sommarfjället använder jag vid dagsturer från ett basläger, och då är det en mycket smidig lösning.

Uffe

PS
Menar någon på allvar att dom skulle kunna tänka sig en glastermos för att spara vikt?

(klipp)

Frågan är om det går att få tag på funktionella såna, förutom begagnade. En annan fråga är såklart vad man tjänar i vikt.

Lite vikt tjänar man nog fortfarande, har inte kvar min gamla plastthermos längre, men den var på en liter och betydligt lättare än min halvliters som ersatte den... men på senare år har ju ståltermosarna blivit mycket lättare...min senaste 0,5 L från ICA väger drygt hälften mot min gamla halvliterstermos från 1982...

Det var som sagt normalt med glastermos för 25 år sedan...men då fanns ju inte alternativet ståltermos...numera är ståltermos normen och det finns som sagt en anledning till det ;)...jag skulle aldrig gå tillbaka, trots viktskillnaden. Sparar nog hellre vikt på något annat.

Det finns annars gamla militärtermosar att köpa på överskott lite här och där...de är obegagnade och kan fås med extra innerflaskor. surplus.se har såvitt jag vet...

Glastermos lär vara bäst för kaffe ;).

//J

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
F3l1XB Termos med samma dimensioner som Nalgene Utrustning allmänt 10
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
StenenT Termos Utrustning allmänt 6
marieab Termos/mugg för barn Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tango General för Vildmark termos? Utrustning allmänt 1
janson Termos Utrustning allmänt 6
pelle.k Termos Utrustning allmänt 13
Noob Mögel i termos Utrustning allmänt 10
kanis Är Primus termos bra? Utrustning allmänt 22
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
Ostmjuk Hamster Termos eller ej Utrustning allmänt 4
Olaa Termos Utrustning allmänt 1
highlandpark termos = thermos? Utrustning allmänt 11
Fenris Termos luktar illa Utrustning allmänt 21
tango köpa endast kork till termos??? Utrustning allmänt 5
johaneriksson Trasig termos Utrustning allmänt 4
Himlalaila Hjälp! Dragit ut vajern på staven! Utrustning allmänt 2
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg