Termos på sommarfjället

Trodde termosen var bästa alternativet tills jag hittade en jetboil. Såld. Men så fuskar jag och kör med fylla-i-påse-mat när en stuga saknas i närheten. Lägger man jetboilen långt upp så behöver man ju inte rota i ryggsäcken speciellt länge heller...

Nä ingen termos här inte. Men så har jag ju inte direkt bråttom då jag är ute heller (så att det går snabbare än et kök är för mig ett ickeargument).

Termosen stannar hemma på sommaren och hösten. Så otrevligt är det sällan att man inte kan ta fram köket. På vintern dock är den obligatorisk för mig.

Har alltid en 0,5l-thermos på sommarvandringar jag med, tycker det är perfekt tillsammans med top-brännare och matpåsar typ REAL. Lite av vikten i thermosen sparar jag kanske in genom att inte ha med någon typ av vindskydd till köket alls - tja, utöver tältet då förstås, som är ett alldeles ypperligt vindskydd med plats för en slöliggande kock! :) Har aldrig bråttom jag heller, men tycker ändå det är ruskigt skönt att bara plocka fram thermos, realpåse och sked ur topplocket när det är lunchdags, i synnerhet om vädret är lite grinigt! (den sista decilitern i thermosen blir en skvätt kaffe medans maten gottar till sig..).

Per

Senast ändrad:
är av militären hårt skolad att alltid ta med termos, perfekt vid kortrast och snabbfrukost.. men vattnet måste värmas någon gång, antingen på rasten, frukosten eller när man värmer till termosen så någon vikt förtjänst har man inte.. jag har slutat med termos på sommarvandringar, det finns ingen vinst med termos som jag ser det..

Jag tänker faktiskt tvärtom, med toppgaskök lagar jag aldrig mat utomhus eftersom det både blir tidskrävande och väldigt bränslekrävande om det är lite tjurväder. //J

Antar att du inte har något vindskydd då, köket måste förstås stå i lä annars tappar det mycket effekt.

Antar att du inte har något vindskydd då, köket måste förstås stå i lä annars tappar det mycket effekt.

Stå i lä är självklart, men i skitväder är det svårt att få till bra lä...Och det går aldrig att vindskydda ett toppmonterat kök lika bra som ett kök där bränsleflaskan sitter en bit från brännaren...kompisen körde alltid med toppmonterat medan jag körde multifuel med omslutande vindskydd. I skitväder, alltid samma sak: vi satt bakom stenar, han riggade liggunderlag, ryggsäckar, allt möjligt men det slutade alltid med att mitt vatten kokade långt innan hans...med mindre arbetsinsats och med lägre bränsleåtgång...

Men nästa sommar kör jag spindelkök istället för toppmonterat, då lämnar jag thermosen ;).

//J

Trodde termosen var bästa alternativet tills jag hittade en jetboil. Såld. ...

Skulle kunna tänka mig en sån setup om den var optimerad för mellanburken, 225 ml gas. Lite lägre och bredare så den kan stå säkrare utan stöd. Kanske finns någon konkurrent som fått fram det vid det här laget?

Är ju "bara" att skaffa till ben till den.
jetboil%20assembly.jpg

Jag brukar för det mesta packa ner en termos och lite livsmedel på sommarturer för att snabbt kunna få i sig en varm soppa eller ett mål frystorkat.

Termos eller inte

Alltså, hallå!

UL i all ära, men jag är mer en anhängare av lightpackning (ej ul). Villket betyder att jag packar så lätt jag kan för att kunna unna mig att ta med något lite extra som tex en termos.
En termos har klara fördelar vid dåligt väder och hård vind, och ska vi vara riktigt ärliga så händer det lite då och då under sommaren i fjällen att det är läge för termos. (Det är ju svensk sommar)!

Så fortsätt bara att ta med dig termos så länge du tycker att det ger nåt!

Opps ! Den var tuff. Om man går på stugtur och hopar över köken är jag med. Men vad väger din termos och är den för en person ?

Termosen väger 611g (har haft med min gamla som väger 947g) men vi brukar vara två som delar på innehållet. Sommartid är den med ibland, ibland inte. Höst och vinter är den alltid med. Jag gillar att få i mig lite varmt när man stannar till. Jag tycker att den extra vikten ger mig ett mervärde.

Termosen väger 611g (har haft med min gamla som väger 947g) men vi brukar vara två som delar på innehållet. Sommartid är den med ibland, ibland inte. Höst och vinter är den alltid med. Jag gillar att få i mig lite varmt när man stannar till. Jag tycker att den extra vikten ger mig ett mervärde.
Det intressanta är sällan termosens torrvikt, utan dess våtvikt. Jag antar att en liter vatten väger ungefär ett kilo, utöver sex hekto termos?

Skippar alltid termos under den snöfria delen av året. Vätska får jag i mig ändå, dricker mer än gärna kallt vatten ute (ja, måste man bära litervis med vatten t ex i skogslandet så är det en annan femma). Blandar ofta kall nypon-/blåbärs-/whateversoppa om jag vill få i mig något som smakar, på rasten. Sällan jag tar fram köket när jag rastar, brukar bli bara om jag försöker förlänga dagen (=äta förstärkt eftermiddagsmål m t ex "varma koppen" + mackor, för att orka gå in på kvällen). Har ofta mellanmål som inte kräver varmt vatten, dvs nypnsoppa, Digestive, choklad, nötter.

Termosfrukost förstår jag rakt inte. På mitt toppmonterade gaskök lagar jag middagen i tältet innan jag lägger mig, och på samma kök (som får stå framme) lagas frukosten om morgonen, i samma tält. Går fort, blir varmt, ingen värme förloras under natten ut genom en termos.

Vintertid bär jag termosen, men under mild protest. Vet att somliga termoslunchar, men för mig räcker 0,5L vatten inte till någon lagad lunch, och vad ska man sen dricka till?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sm7vqi Söker efter tips på en ny termos Utrustning allmänt 0
F3l1XB Termos med samma dimensioner som Nalgene Utrustning allmänt 10
Livetiskuggan Stor termos Utrustning allmänt 6
Sezziyanen Pytteliten termos? Som ändå är bra? Utrustning allmänt 49
Kanotolle Termos hjälp Utrustning allmänt 6
StenenT Termos Utrustning allmänt 6
marieab Termos/mugg för barn Utrustning allmänt 3
Elvah Vilken termos är bäst? Utrustning allmänt 32
tango General för Vildmark termos? Utrustning allmänt 1
janson Termos Utrustning allmänt 6
pelle.k Termos Utrustning allmänt 13
Noob Mögel i termos Utrustning allmänt 10
kanis Är Primus termos bra? Utrustning allmänt 22
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
Ostmjuk Hamster Termos eller ej Utrustning allmänt 4
Olaa Termos Utrustning allmänt 1
highlandpark termos = thermos? Utrustning allmänt 11
Fenris Termos luktar illa Utrustning allmänt 21
tango köpa endast kork till termos??? Utrustning allmänt 5
johaneriksson Trasig termos Utrustning allmänt 4
Himlalaila Hjälp! Dragit ut vajern på staven! Utrustning allmänt 2
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg