Telefon

Runt Keb finns det nog täckning för dom flesta stora operatörerna, varenda klättrare sprang omkring med en nalle mot örat mest hela tiden. (Det finns en mast precis vid fjällstation). Jag såg till och med en kille som hängde i repet halvvägs upp på en glaciär med ett sånt otyg i högsta hugg. Antagligen hängde han där och skröt för sina polare hemma i stan hur häftig han var.

Det är lite svårt att komma i riktig fjällstämning när folk runt om snackar i telefon! Att ha en för säkerhets skull längst ner i packningen är väl en sak (även om jag inte ens skulle kunna komma på tanken), men att inte kunna slappna av och släppa taget om vardagen/stan/civilisationen det är en annan. Stackars stressade yuppis!!

///Claes

avslutad210712

Gäst
brandmansmicke; sa:
Generellt är det telia som har haft den bästa täckningen i fjällvärden och norra Sverige i allmänhet.

Och om man bara behöver ett kontantkort vid besöken i norra sverige så kör Halebop på Teliasoneras nät. Rätt naturligt eftersom halebop är ett Teliasonera företag vilket många inte verkar veta utan man hör mycket om hur dålig täckning Halebop har häruppe......

avslutad210712

Gäst
Halv trådkapning

Istället för att skapa en egen tråd hakar jag på här eftersom min fundering är om någon vet hur långt från Ritsem man har mobiltelefonkontakt. Tänkte då upp mot Sitasjaure och uppåt. Anledningen till frågan är att jag kommer att gå från Riksgränsen till Kvikkjokk och vid Ritsem skall min kusin haka på och det vore bra om jag kan meddela en eller två dagar innan jag når Ritsem så han slipper vänta ifall jag blir försenad.

Re: Halv trådkapning

avslutad210712; sa:
Istället för att skapa en egen tråd hakar jag på här eftersom min fundering är om någon vet hur långt från Ritsem man har mobiltelefonkontakt. Tänkte då upp mot Sitasjaure och uppåt. Anledningen till frågan är att jag kommer att gå från Riksgränsen till Kvikkjokk och vid Ritsem skall min kusin haka på och det vore bra om jag kan meddela en eller två dagar innan jag når Ritsem så han slipper vänta ifall jag blir försenad.
Det står en mast vid Ritsem, men den står inte så högt i sluttningen så den når nog inte långt norrut. (Långt söderut dock, har träffat folk som knallat upp på berget söder om Kisurisstugan och ringt hem.)
Nu är ju Sitasjaure ett av de större vattenmagasinen i landet, så det är inte osannolikt att det kan stå en mast där med, till glädje för den personal som tittar till installationerna, och kanske till glädje även för dig!
mvh Åke

telefon Sitasjaure

Skall man ringa från Sitas så blir det att ringa över Norge, Redan en bit upp i bakken från Ritsem tar den Svenska täckningen slut.
Ringer man över Norge har det tidigare varit NMT-nätet som varit aktuellt, men nu går även GSM ( i alla fall vissa operatörer.)Har du kontant kort kan det ändå var problem så kolla med din nätleverantör. Men det blir väldigt dyrt att ringa över Norge

Hälsningar Gordon
Stugvärd i Sitas

avslutad210712

Gäst
Re: telefon Sitasjaure

Kisuris; sa:
Skall man ringa från Sitas så blir det att ringa över Norge, Redan en bit upp i bakken från Ritsem tar den Svenska täckningen slut.
Ringer man över Norge har det tidigare varit NMT-nätet som varit aktuellt, men nu går även GSM ( i alla fall vissa operatörer.)Har du kontant kort kan det ändå var problem så kolla med din nätleverantör. Men det blir väldigt dyrt att ringa över Norge

Hälsningar Gordon
Stugvärd i Sitas

Skall kolla med Halebop om det fungerar med deras kontankort. Kostnaden är inget problem eftersom det bara handlar om ett kortare samtal för att meddela när vi räknar att vara framme i Ritsem. Var uppe i Ritsem för två somrar sen på hemvägen från Abisko (ja jag vet att det inte riktigt var rakaste vägen *L*) och i Ritsem var det full täckning på mobilen så jag hoppades att det skulle finnas täckning upp mot Sitas också.

Tack för hjälpen.

I Abisko(dvs civilisationen) fungerar bara Telias nät. Knallar man en dryg mil upp på en bergstopp har man även täckning med vodaphone.

/Patrik

Täckning Singi och Kaitumjaurestugan?

Lägger mig i disskusionen också.

Täckning Singi och Kaitumjaurestugan? Har Telia.

Mvh
Tobias

Har vandrat runt i Keb i 2 veckor precis. Täckning hade jag endast runt kebs fjällstation och i dalen mot nikkaloukta där det finns ett par master å en bas-station. Lyckades också få täckning med ett norskt nät från Sälkas topp.
I övrigt mellan keb-kaskavagge-vistas-nallo-sälka-singi så finns det 0 täckning med Telia (och med övriga operatörer också antar jag)

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg