Hm, en möjlig missuppfattning: att landa på framfoten betyder inte nödvändigtvis total frånvaro av kontakt mellan häl och mark, bara att den senare minimeras. Jag kollade stilarna på Göteborgsvarvet iår. I tätklungan var regeln att framfoten sattes i först varpå frånskjutet följde så snabbt att hälen inte nuddade marken alls. Jag tror att jag såg ett enda undantag. Längre ned i startgrupperna blev det mer och mer häl, p g a det långsammare tempot.
Jomen det är väl just det som det är fråga om: Som vanlig motionär är det väl bara att springa på det sätt som faller sig naturligt? Om man då får skador eller man börjar tävla (jämföra sig med andra) och måste söka få maximal hastighet, så kan man säkert hitta lite förbättringar, vilka lär kräva en del träning/tillvänjning.
För egen del känns dessa frågeställningar väldigt främmande. Det enda jag funderat på och jobbat/experimenterat med, är att få upp frekvensen, och minska steglängden - även vid gång. Jag är av naturen en extrem "lufsare" med lång, långsam steglängd. När jag ska pinna på som andra snabbgångare så känns det fruktansvärt onaturligt och är svårt att göra längre stunder Muskler och senfästen är lite olika på oss!.