Tegsnäs Rajd Rödbok - plusgrader

Hej,

Förra året lyckades jag hitta 2 par Tegsnsäs Rajd med rödboksula för ett mycket bra pris, dessutom i toppskick.
Har tidigare skidrat på både Olskogens Vildmarksskida och har även ett par Åsnes Rago, vallningsfria.

Min fråga är då, till er som skidrat mer med träskidor än jag har, vad finns det för knep när det blir plusgrader?

Var ut en helg med farbrorn i skogslandet och det kom snö på natten och på dan var det runt 2+ ute, vilket resulterade i att det inte gick att åka skidor, knappt att gå med dem heller. Det fastnade så mycket snö under att jag fick åka skoter hem från kojan, 5 km.
Jag provade som hastigast att dra med ett stearingljus över hela skidan, vilket hjälpte en stund, men sen klibbade de igen.

Kan man sätta vanlig skidvalla, för rätt temperatur? Eller är det bara att inse fakta och använda plastskidorna vid plusgrader?
 
Glidvalla i flytande form som man duttar ur flaska/burk funkar ju för att ta sig framåt några kilometer åt gången. Annars kan man stryka fästvälla över hela skidan för bättre hållbarhet. Det är ju betydligt lättare att stryka ut än hårda glidvallor eller stearin, och det glider också bara vallan är hårdare än angivet före. Typ violett eller blått kanske. Glöm inte ta med vallakork.

Men plast ur ju som du säger bättre i det vädret :)
 
Glidvalla i flytande form som man duttar ur flaska/burk funkar ju för att ta sig framåt några kilometer åt gången. Annars kan man stryka fästvälla över hela skidan för bättre hållbarhet. Det är ju betydligt lättare att stryka ut än hårda glidvallor eller stearin, och det glider också bara vallan är hårdare än angivet före. Typ violett eller blått kanske. Glöm inte ta med vallakork.

Men plast ur ju som du säger bättre i det vädret :)

Har aldrig ens använt flytade glidvalla, däremot har jag vallat mina löparskidor ett par gånger, kanske får testa med dem först eftersom de finns tillgängliga på studs. Inkl kork :)

Synd att denna vinter varit en av de varmaste någonsin för oss, just när jag fick tag på världens bästa skidor!
 
Plus går bra, nysnö inte!

Hejsan,

Jag har gått på många turer med mina gamla Tegsnässkidor och de fungerar hur bra som helst i plausgrader. Min "extrem" var en längre skidtur på en glaciär på sommaren då vi hade runt +15 grader och det gick hur bra som helst.

Så det grundlägande problemet är nysnön. Då "skiter" det sig kungligt för att prata ren svenska. Enda lösningen jag hittat är att ha med mig stighudar och slänga på dom. Valla funkar inte och dessutom "förstör" man skidorna till senare då snön blivit äldre.

/ Stefan
 
Hejsan,

Jag har gått på många turer med mina gamla Tegsnässkidor och de fungerar hur bra som helst i plausgrader. Min "extrem" var en längre skidtur på en glaciär på sommaren då vi hade runt +15 grader och det gick hur bra som helst.

Så det grundlägande problemet är nysnön. Då "skiter" det sig kungligt för att prata ren svenska. Enda lösningen jag hittat är att ha med mig stighudar och slänga på dom. Valla funkar inte och dessutom "förstör" man skidorna till senare då snön blivit äldre.

/ Stefan

Exakt den sortens info jag ville ha, riktig erfarenhet! :)

Men blir det inte mycket att gå på skidor, med stighudar?
Förslag på vilka som funkar på ett par Rajd?
 
Jag kör med mohair hudar

Hej igen!

Personligen kör jag med mohair-stighudar. Visst är det sant som det är sagt att åka skidor med stighudar på är lite mer som att gå på skidor, men med mohai-hudar är faktiskt glidet för det mesta helt ok. Konstigt nog är glidet som sämst på isigt underlag.....fast då behövs de ju å andra sidan bara då man går uppförs.

Men på det stora hela är det enligt min erfarenhet inte så ofta som man "måste" ha stighudarna på, dvs att snön tvingar en. Blir det bara lite kallare, eller väder och vind får ett dygn eller två att förändra snökristallernas struktur så brukar det gå hur bra som helst med Tegsnäsarna.

/ Stefan
 
Hej igen!

Personligen kör jag med mohair-stighudar. Visst är det sant som det är sagt att åka skidor med stighudar på är lite mer som att gå på skidor, men med mohai-hudar är faktiskt glidet för det mesta helt ok. Konstigt nog är glidet som sämst på isigt underlag.....fast då behövs de ju å andra sidan bara då man går uppförs.

Men på det stora hela är det enligt min erfarenhet inte så ofta som man "måste" ha stighudarna på, dvs att snön tvingar en. Blir det bara lite kallare, eller väder och vind får ett dygn eller två att förändra snökristallernas struktur så brukar det gå hur bra som helst med Tegsnäsarna.

/ Stefan

Aha okok, får eventuellt fixa nå liknande till nästa säsong. All snö smälter ju galet fort just nu...

Blir kanske en tur imorrn men nu är ju föret mer is än snö. Hård, fin skare i alla fall. Tegsnäs eller Åsnes, svår fråga... :)
 
Kan svara lite snabbt att jag tog Tegsnäsarna!
Grymt före, i princip stenhårt överallt. Igår kunde man gå på skaren tom.
 

Liknande trådar