Te är det vätskedrivande

koffein och theofylin

Koffein och theofylin går kemiskt under gruppen Xanthiner. Dessa har en vätskedrivande effekt genom att minska njurens tubulära reabsorbtion av Na+ samt att de ökar filtrationshastigheten GFR (Glomerular Filtration Rate).

Ovanstående är ungefär vad de flesta fysiologiböcker säger i njuravsnittet angående kaffe och te. Huruvida te innehåller koffein förutom theofylin eller hur mycket olika tesorter innehåller av de olika ämnena törs jag inte svara på.
 
te är värst

Visst är det så att te är vätskedrivande.
Utemagasinet nr 8 1998 skriver även att te är värre än kaffe, det driver dubbelt så mycket vätska jämfört med mängden te man druckit.
Och det är även så att många dricker te på hög höjd, för att det är gott och lätt att få i sig. Men där dricker man örtte som inte är lika vätskedrivande.
 
Rent vatten, te, kaffe och sportdryck

För att få vätska i sig skall man dricka kroppsvarmt vatten eller hönsbuljong (funkar bättre an Cola efter magproblem!). Allt annat som te, kaffe och sportdryck kräver mer vätska för att befria kroppen från de salter och kemikalier som kroppen egentligen ogillar. Även om smaken säger något annat. Sämst är öl som törstsläckare, medan för mig fungerar kaffe lika illa som te. Sportdryck är ett gissel som jag undvikit. Sallad och rotfrukter jämte frukt ger de flesta alla de mineraler och vitaminer man normalt behöver. En pillerersättning ger ingen smak och tuggerfarenhet!

Varför man inte lever som man vet man borde har väl en smula med livets njutningar att göra, som kaffe svekko mm.

Go tur

Johan K
 
Re: Rent vatten, te, kaffe och sportdryck

johankse; sa:
Sportdryck är ett gissel som jag undvikit. Sallad och rotfrukter jämte frukt ger de flesta alla de mineraler och vitaminer man normalt behöver.

Under ett Vasalopp dricker jag hellre sportdryck (och mot slutet en slurk kaffe) än äter en rotfuktssallad!

/Håkan
 
Re: mer te

pixi; sa:
Alla höghöjdsklättrarna dricker inte dom te där dom
sitter på sina höjder och hämtar kraft.
skulle dom inte isåfall dricka nåt annat.
som sagt alla säger att te är vätskedrivande
men är det så (vetenskapligt)
är alla tesorter vätskedrivande



Jag har för mig att jag i någon bok eller tidning läst om att då man dricker koffein på höga höjder så ger det motsatt effekt. Vet någon om det stämmer?
 
Re: Re: Rent vatten, te, kaffe och sportdryck

Håkan K; sa:
johankse; sa:
Sportdryck är ett gissel som jag undvikit. Sallad och rotfrukter jämte frukt ger de flesta alla de mineraler och vitaminer man normalt behöver.

Under ett Vasalopp dricker jag hellre sportdryck (och mot slutet en slurk kaffe) än äter en rotfuktssallad!

/Håkan

En av mina största sportliga bedrifter nâgonsin var att deltaga i Flyktinglöpet mellan Nordli i Norge och Gáddede i Sverige (fyra mil). Man startar pà en sjö och skall sedan för att komma över till Sverige bl.a bestiga (och àka nedför)tvà fjálltoppar. Beryktad del av loppet är den s.k. ambulans-backen.

En festlig detalj som jag minns frân detta lopp var att vid vátskekontrollerna pà den norska sidan var det öl som bjöds, medan när man väl kommit in i Sverige inte fick annat án blàbárssoppa.

Förklaring??

Mvh /Mats
 
Re: Re: Re: Rent vatten, te, kaffe och sportdryck

malindo; sa:
En festlig detalj som jag minns frân detta lopp var att vid vátskekontrollerna pà den norska sidan var det öl som bjöds, medan när man väl kommit in i Sverige inte fick annat án blàbárssoppa.

Förklaring??

Mvh /Mats

Det finns ingen riktig Ringnes i Sverige...

/Håkan
 
Re: Re: Re: Rent vatten, te, kaffe och sportdryck

malindo; sa:
Håkan K; sa:
johankse; sa:
Sportdryck är ett gissel som jag undvikit. Sallad och rotfrukter jämte frukt ger de flesta alla de mineraler och vitaminer man normalt behöver.

Under ett Vasalopp dricker jag hellre sportdryck (och mot slutet en slurk kaffe) än äter en rotfuktssallad!

/Håkan

En av mina största sportliga bedrifter nâgonsin var att deltaga i Flyktinglöpet mellan Nordli i Norge och Gáddede i Sverige (fyra mil). Man startar pà en sjö och skall sedan för att komma över till Sverige bl.a bestiga (och àka nedför)tvà fjálltoppar. Beryktad del av loppet är den s.k. ambulans-backen.

En festlig detalj som jag minns frân detta lopp var att vid vátskekontrollerna pà den norska sidan var det öl som bjöds, medan när man väl kommit in i Sverige inte fick annat án blàbárssoppa.

Förklaring??

Mvh /Mats


Jag kan citera en gammal sjökapten jag känner som en gång gav mig tipps på en huskur de använde till sjöss när folk kände sig allmänt krassliga...


- Du tar en halv kopp Te sedan fyller du på med whiskey och två skedar socker.

- Blir jag frisk av det?, fågade jag

- Vi får se svarade kaptenen, men ett är säkert det blir roligare att vara förkyld...


Så där finns nog lösningen tror jag ;)
 
karlson och bash:

Tror det ligger nâgot i bàdas funderingar. även mina teorier cirklar kring dessa teman. Var f.ö. (naturlitvis) just Ringness som bjöds. Man kände sig cool och nöjd mitt i eländet nár man äntligen fick stanna upp, hala upp ett skrynkligt paket Camel utan filter och smutta lite pà sin Ringness mitt under brinnande Flyktinglöp....

Kan f.ö. meddela att Gunde Svan vann loppet ("Min tuffaste 5-milare" lär han ha yttrat, trots att det bara var 4 mil)och att undertecknad kom allra sist; en dryg timme efter nást-siste man. Sista milen med en skoter làngsamt puttrandes efter, yrkandes pà att jag nog borde bryta.

Tror det var en kombination av detta retfulla skoter-puttrande i bakhasorna och den tidigare imundigade Ringnessen som gjorde att jag trots allt strätade upp för ánnu en topp och tog mig i mâl.

Mvh / Mats

Mvh /Mats
 
Re: karlson och bash:

malindo; sa:
Tror det ligger nâgot i bàdas funderingar. även mina teorier cirklar kring dessa teman. Var f.ö. (naturlitvis) just Ringness som bjöds. Man kände sig cool och nöjd mitt i eländet nár man äntligen fick stanna upp, hala upp ett skrynkligt paket Camel utan filter och smutta lite pà sin Ringness mitt under brinnande Flyktinglöp....

Kan f.ö. meddela att Gunde Svan vann loppet ("Min tuffaste 5-milare" lär han ha yttrat, trots att det bara var 4 mil)och att undertecknad kom allra sist; en dryg timme efter nást-siste man. Sista milen med en skoter làngsamt puttrandes efter, yrkandes pà att jag nog borde bryta.

Tror det var en kombination av detta retfulla skoter-puttrande i bakhasorna och den tidigare imundigade Ringnessen som gjorde att jag trots allt strätade upp för ánnu en topp och tog mig i mâl.

Mvh / Mats

Mvh /Mats

Ett lysande koncept, öl och cigg, hade själv valt Davidoff Special B, lagom stark ;)..
Tycker fler "pannbenslopp" borde lägga in lite oväntade och njutningsfulla depåer..
 
Att kaffe och te driver dubbelt så mkt vätska som man dricker är fel. De nyaste studier jag sett visar att man tillgodogör sig vätska från kaffe, dvs. om man dricker en kopp kanske man kissar ut en halv av det pga. vätskedrivande effekten.

Te innehåller visst koffein! Det innehåller thein oxå!

/n
 
Re: Re: karlson och bash:

bash; sa:
Ett lysande koncept, öl och cigg, hade själv valt Davidoff Special B, lagom stark ;)..
Tycker fler "pannbenslopp" borde lägga in lite oväntade och njutningsfulla depåer..

Kan inte låta bli att undra hur det hade gått om samma tävling hållits i Danmark.. Danskarna kan ju till skillnad från Norrmännen göra öl... Jag hade nog aldrig kommit längre än till första stoppet sedan så hade jag nog gräsat mig med ett flak HOF..mmmmm
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg