Te är det vätskedrivande

Te har sina skäl på höjd

Min erfarenhet är att när man är högt uppe är det kallt, och då vill man dricka varmt. Dessutom behöver man mycket dryck, för att kompensera för de vätske förluster som kommed med både ansträngning, torr luft, mm. Varmt vatten är rätt trist, och ju tristare smak, desto mindre dricker man. Te kan fås att ha en välkänd, men lagom stark och ganska neutral smak, vilket minimerar obehaget att hälla i sig några liter om dagen (man är inte så jäkla sugen på att klunka i sig en massa dryck på hög höjd, allmänt sett). Sportdrycker, soppor, kaffe, mm i alla ära, men de kan plötsligt smaka väldigt illa när man behöver dryck som mest. Då funkar te ofta rätt bra. Vätskedrivande måhända, men då kan man dricka ännu mer.
Odd

hur mycket driver te, kaffe och alkohol wasRe: Te har sina skäl på höjd

oddbol; sa:
Min erfarenhet är att när man är högt uppe är det
<snipp>. Sportdrycker, soppor, kaffe, mm i alla ära, men de kan plötsligt smaka väldigt illa när man behöver dryck som mest. Då funkar te ofta rätt bra. Vätskedrivande måhända, men då kan man dricka ännu mer.
Odd

Att kunna dricka mera sedan är ju ett dumt argument, det handlar ju om att få i sig vätska för att froppens ka fungera, inte dränera den.

Jag har fått lära mig att 1 cl kaffe driver ut 2 cl vatten ur kroppen, 1 cl the driver 3 cl vatten och värst alkohol som i ren form driver ut 7 ggr intagen volym. Jag har ingen referens till detta men tror det har sin bakgrund i det militära och någon fys-lärobok.

/Patrik

Kiss Lab

Under min Biologi utbildning hade vi något som vi kallade kiss labben´. I början på efter middagen så fick ett par personer dricka -En starköl -Kaffe -Te -Saltvatten och något mer som jag glömt. Sedan fick de kissa i bunkar och sen mätta volymen. Som sagt ovan vann starkölen med god marginal, damen som hade druckit denna kom in med bunke efter bunke med ångande urin. Kaffe och te va också bra på att driva vätska, tyvärr kommer jag inte ihåg vem som vann av dessa.

-Åke

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg