Jag har suttit och letat efter ett nytt lätt solotält för fjällen och Sarek under juli/augusti.
Ni som har erfarenhet av Tarptent Stratospire eller snarlika modeller:
Går det att få ner duken hela vägen till marken?
Det är möjligt att få ner duken ända ned till marken men då minskar ju takhöjden och det är kanske inte så roligt. Köp ett Stratospire med "solid walls" så slipper du drag men har fortfarande mycket bra ventilation.
Stratospire är litet knepigt att sätta upp om man följer Tarptents rekommendation men det finns en video på Youtube där en kille sätter upp det på mindre än två minuter med ett litet annorlunda tillvägagångssätt. Det använder jag mig av och gillar det.
Massor med utrymme när du är ensam och fullt tillräckligt för 2 eftersom absiderna är stora.
En nackdel med Stratospire kan vara att om du har en mycket tjock madrass så finns risk att fotänden på sovsäcken tar i innertältets duk. Löses lämpligen med att man ligger diagonalt eller trär ryggsäcken (eller pumppåsen om den är stor nog) över fotänden.
Jag har aldrig lyckats hamna i något riktigt busväder men mitt intryck är att det tål vind väldigt bra.