Tåpptält från Moskoselkåtan

Re: Ny medlem i kåtaklubben?

alven; sa:
(Här gäller det att akta sig för särskrivningar...)

Funderar att för familjeändamål investera i en kåta... Det lär bli stl 5 och bp-duk, plus ett golv (kan man göra ett själv, tro?).
Ett par frågor har emellertid väckts av plånboken respektive familjemedlemmarna...

1. Det skiljer ju lite i design och pris på Arran och Varrie-modellerna. Är det en designskillnad som motiverar prisskillnaden? (Dvs hur viktig är ventilationen vid golvet? Möjligheten att reglera toppventilationen inifrån? och vad det nu mer är...)

2. Insekter och mygg -- är det ett reellt problem (dvs migrerande myrstammar som invaderar smörgåslådan) eller är det på nivån att man då och då "riskerar" att få bekanta sig med en av våra sex- eller åttabenade vänner?
[Ändrat av alven 2004-04-25 kl 13:04]

Golv:
Det torde vara OK med en enkel pressenning men det blir inte lika myrtätt.

1. Beror på ditt användningsområde. Om du har små barn som vill vila mitt på dagen när det är varmt så är bra ventilation utan myggrisk guld värd. Men jag har inte någon erfarenhet av Arran så mer än så kan jag inte säga.

2. Myggor i stort sett inget problem. Myror kan vara det i t ex skärgården där det kan vara en del myror på de plättar som är lämpliga att få dit en kåta. Med innertält torde myrproblemet vara betydligt mindre

Thure

30års present

Fyller 30 i sommar och har funderat på en tältkåta i present (ja egentligen ett bidrag till en.) men är lite
osäker på tältvävarnas "problem". Har planer på att använda en Laxenkamin som ska modifieras för att passa in i någon av "Varrie" eller "Nibba".
Vad ska man tänka på?
Kåtan kommer att användas året runt, både med och utan kamin (öppen eld). Sättas upp på allt ifrån snö till asfalt vid marknadsplatser.

Hur är det med impregnering av bom/pol vävar? Hur svårt kan det va? Enligt Tentipi själva är medel som sprayas på tyget ingen bra ide eftersom dessa bara verkar på ytan och nöts bort snabbt. Hur gör man då och hur ofta? Okej, frågan må va dum, men ändå!

Sen är det detta med lättviktsvävarna. Hur pass känslig är väven mot ev, glödflagor från insidan och från kaminrör på utsidan?

Någon som har erfarenhet??

Tack för tipset Patrik. Ni har verkligen lyckats med att fylla forumet med intressanta erfarenheter.
Men jag står dock förvirrad över vilken väv jag ska välja. Visst, den svenska sommaren stavas som oftast REGN, ialla fall under semestern, så en tätare lättviktsväv skulle va att föredra, MEN då står den sämre emot gnistregn av alla de slag. Sen det här med impregneringen igen, är det svårt? B/P väven är eldsäkrare och känns mer rejäl. Det mesta stod ändå på forumet men inde det.

Vi består av 2 vuxna och 3 barn, än så länge relativt små (älsta är strax över 5) men dom växer i takt med att utrymmet minskar, så en 6-8 bäddars kåta vore att föredra vilket vi förmodligen kommer att ångra annars.

Idag har jag ett hemmabygge nere i skogen bestående av 9 stöttor och 2 pressänningar, inte speciellt vackert men billigt alternativ till en stationär kåta.

Vore tacksam på era funderingar innan ni blev lyckliga ägare.

Jodå, jag nämnde mitt val av impregnering i Tältkåtatråden; Acapella. Sprayer är inte mycket att hålla på med. Finns här: http://www.moskoselkatan.se/standard.asp?TextNummer=151

Medlet späs med 10 procent vatten och rörs om ordentligt. Därefter bestryks kåtan med bred pensel, ungefär som att måla plank. Enligt bruksanvisningen ska duken ligga plant på hårt underlag för att impregneringen ska få lättast att tränga in i duken och fästa. Jag har impregnerat kåtan på hallgolvet hemmavid, men det är mindre lyckat då det blir svårt att få till det jämt och bra i det lilla utrymmet. Dessutom stinker medlet ammoniak, innan det torkat.

Bäst resultat har jag fått när kåtan varit renskrubbad (rotborste varmt vatten och lite såpa) och uppspänd. Långa breda penslar (se till att penslarna inte släpper hår), bestryk med början uppifrån, en tårtbit i taget på kåtan. Det är inte svårt och gör man det ordentligt behöver det bara göras om vartannat-vart tredje år vid intensiv användning av kåtan.

Mina funderingar kring just mitt val av kåta och duk finner du tidigare i denna tråd, i svaret på Patrics fråga om val av konfiguration.

Raskesven

Har sett bilder på några kåtor som har en "strut" av tyg runt skorstenen, är den standard eller extrautr, för användning av kamin?

Jag antar att du menar den "strut" som sätts runt skorstenen för att skydda kåtans duk mot strålningsvärmen, dvs. skyddskåpan, isoleringsröret.

Den är inte gjord av tyg utan av brandbeständigt material. I handeln finns metallkåpor av olika slag, säljs som tillbehör eller om du köper ett ett helt set med kamin, skorsten etc. Kollar du mitt och chinerunners fotoalbum finner du andra varianter.

I dessa trådar tog jag upp problemet med skyddskåpan:

"Isolera kåtans kaminrör":
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=19424

och

"Kåtans kaminrör isolerat":
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=24268

Tältkåtatråden ( http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28644&pagenumber=1 ) tar upp även kaminer och skyddskåpor, antingen direkt eller i länkar.

Jag förslår att du skriver i Tältkåtatråden om du har fler allmänna funderingar om tältkåtor, om du nu inte specifikt undrar över Moskosels kåtor (men det går bra i Tältkåtetråden också:) ), eftersom den tråden utvecklats til en tråd där vi försöker hålla mycket om tältkåtor samlat på ett ställe. Blir en bra samlad infobank om användningen av tältkåtor.

Raskesven

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Moskoselkåtan, vilken modell är det? Bo och sova 4
diamondsutra moskoselkåtan Bo och sova 7
-Patric- Moskoselkåtan eller trolleri i skärgården Bo och sova 10
Moskoselkåtan Bo och sova 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg