-Patric-; sa:
Tack för bra information!! Har dock lite fler frågor..
Grejen är just att jag oftast är ute just efter den funktionen.. En vandring fram till Jakt eller fiske bas under en längre tid..
Jag tycker att det e lite rörigt på deras hemsa. Har du lust att redogöra för vilken konfiguration du valde och varför? Vad blir vikten?
Kaminen du har.. Hemmagjord eller?
.
[Ändrat av -Patric- 2004-03-19 kl 15:05]
Ok, you asked for it;-)
När det gäller Moskoselkåtan finns nu sex möjliga kombinationer.
1. Bomull/polyesterduk
2. Bomull/polyesterduk och golv
3. Bomull/polyesterduk och innertält med integrerat
golv
4. Syntetduk
5. Syntetduk och golv
6. Syntetduk och innertält med integrerat golv
Jag tvekade länge mellan bomull/poly varianten Tåpp Jakt 5 (Varries föregångare) och syntetvarianten Tåpp Combi 5, alltså en Varrie i syntet med innertält och integrerat golv, ett val som enligt Malindos sofistikerade terminolgi skulle vara mer polyvalent
.
Valde Tåpp Jakt 5 i bomull/polyester, enkelduk, inledningsvis utan golv. Anledningen var att jag ville hålla det, enligt mitt tycke, så enkelt som möjligt. Visserligen lite synd att inte ibland kunna ta enbart yttertältet till Tåpp Combi (det blir en Varrie utan golv) och gå lätt, men andra faktorer tyckte jag talade för mitt val.
Alla de gängse problemen för syntettält med och utan innertält, vad gäller kondensproblem etc. känner du ju väl till. Det blir samma med en kåta i syntet. Bomull/polyduken släpper ju ut kondens. Dock blir det mer jobb med den hemmavid, eftersom man måste impregnera den då och då. Kanske mest jämförbart vad gäller vanlig vattentäthet/ånggenomsläpp-funktion är att jämföra bomull/poly varianten med Combi, dvs syntetvarianten med innertält.
Jag satte relativt hög vikt vid att det skulle vara smidigt att elda. Och jag vill ha en tålig kåta. Det blir mer strul och orosmoment vid eldning med innertält än utan innertält. Visserligen viks innertältet ner vid eldning, men det är ju ett strulmoment, och att sitta och passa glödflagor från inte alltid superved ville jag undvika. Lite skört med innertält. Jag späntar, finhugger ved i kåtan ibland, samlar vedhögar, eldar, lagar mat, och använder den över huvud taget på annat sätt än mitt tält, men det beror ju på hur man använder kåtan. Den som sällan eldar kanske ska välja syntetmodellen med innertält. Men att t.ex gärna steka lass med fläsktärningar till potatismoset över elden i en kåta med innertält, kanske man inte vill göra..? Inte heller elda med töremättad ved kan jag föreställa mig.
Företaget garderar sig för användning av kamin i de små syntetmodellerna och uppmanar där till försiktighet. Känsligare duk. Poly varianten har ju dock bl.a.fördelen att vara helt tät för vatten utifrån, och insekter om man kör med inertält (vilket även finns för bomull/polu duken idag). Enkelduk i bomull/poly blir inte 100 procent vatten- eller insektstät.
Att inte använda golv funkar som bekant. Granris är skönt att använda som golv om det är blött, geggigt eller kallt. Då behöver man heller inte oroa sig ett dugg för glödsprätt från elden. Men i längden visade det sig att jag ville ha möjligheten att använda golv, så jag skaffade det andra året. Vill inte alltid rensa skogen på granris, och det är inte direkt läge de gånger man slår läger i regn, uthungrad att samla ris. På fjället när det är blött vill jag absolut ha golv. Håller nere fukten också. Dessutom har terräng en otrevlig vana att sluka smågrejor man lägger ifrån sig. Räddar sovsäcken från att skitas ner också. Golvet väger dock 1 kg.
Enligt Moskoselkåtan väger Varrie 5 i bomull/poly 6,2 kg komplett, drygt halvkilot mer än Combi varianten. Min Jakt 5 vägde aldrig 6,2 kg, snarare 6,5 kg komplett. Sen har vikten dragit iväg till drygt 7,8 kg med andra, bättre pinnar och en mängd förstärkningar mm. De förbättringar jag gjort har du sett i min lååånga recension.(Nu är jag kanske mer intresserad av och pedantisk med funktionen i min kåta än de flesta kan jag väl tillägga.)
Mot alla fördelar med bomull/poly duken sätts sedan vikten. Enbart polyduken, alltså Varrie, som enkelduk väger bara 3,6 kg enligt företaget, och skippar du mittstången och tar en gran är du nere i 2,3 kg…. Frestande att testa;-)
Kamintanken kom förra året efter att det igen varit för kallt på vintern för att den lilla eldspisen, öppen eld, skulle räcka till för att förhindra isbildning längst ner på kåtans insida efter någon vecka. Och det funkar bra, jämn kontinuerlig värme. Ett lyft vintertid, och jäkligt praktiskt annars också, men man får inte den öppna eldens trevliga ljus. Har hittils bara använt kamin vintertid, och denna vinter var den första. Under vandring övriga årstider tas eldspisen med, men kanske vi tar kamin när vi ska stanna länge någonstans.
Eldspisen väger 1 kg. Kaminen jag skaffat väger knappt 3 kg, inklusive allt, dvs. väska, skorsten, egentillverkade skyddskåpan etc. Så vikten ökar bara med 1 kg per skalle med kamin istället för eldspis om man är två. Faktiskt möjligt att bära med sig en minivedspis
Kaminen är från amerikanska tipitillverkaren Kifaru, mediumvarianten:
http://www.tipikifaru.com/stovspex.htm
Skyddskåpan jag använder är den jag tog upp i tidigare tråd om en svetsduk klarade strålningsvärmen. Svetsduk och hönsnät, delvis för att inte öka på vikten så mycket som en traditionell skyddskåpa. Bild finns i Nermanders rapport från prylträffen. Ventilmössan på kåtan har jag bytt ut mot en med öppning anpassad för ett kaminrör.
Inledningsvis, när jag fått hem kaminen, undrade jag om det inte var en skrivbordprodukt, och det var en del frustruation med den innovativa skorstenen. Men det fungerade faktiskt alldeles utmärkt till slut. Stålet i skorstenen är jäkligt tunnt, så man får passsa upp så inte fingrarna blöder efter en rullning.
Runt dörren på min kåta har jag limmat och sytt kardborreremsor. Maken till remsorna sitter på en myggnätsdörr som trycks fast enkelt under sommaren. Gick inte att limma med liquisole på stormmatan kan tilläggas, dvs. syntetduken.
Ja, nu vet jag inte om jag kan krama ur mig någe mer, utan specifika frågor;-)
Raskesven