Tåpptält från Moskoselkåtan

-Patric-; sa:
Tack för bra information!! Har dock lite fler frågor..

Grejen är just att jag oftast är ute just efter den funktionen.. En vandring fram till Jakt eller fiske bas under en längre tid..

Jag tycker att det e lite rörigt på deras hemsa. Har du lust att redogöra för vilken konfiguration du valde och varför? Vad blir vikten?

Kaminen du har.. Hemmagjord eller?

.
[Ändrat av -Patric- 2004-03-19 kl 15:05]
Ok, you asked for it;-)

När det gäller Moskoselkåtan finns nu sex möjliga kombinationer.
1. Bomull/polyesterduk
2. Bomull/polyesterduk och golv
3. Bomull/polyesterduk och innertält med integrerat
golv
4. Syntetduk
5. Syntetduk och golv
6. Syntetduk och innertält med integrerat golv

Jag tvekade länge mellan bomull/poly varianten Tåpp Jakt 5 (Varries föregångare) och syntetvarianten Tåpp Combi 5, alltså en Varrie i syntet med innertält och integrerat golv, ett val som enligt Malindos sofistikerade terminolgi skulle vara mer polyvalent:).

Valde Tåpp Jakt 5 i bomull/polyester, enkelduk, inledningsvis utan golv. Anledningen var att jag ville hålla det, enligt mitt tycke, så enkelt som möjligt. Visserligen lite synd att inte ibland kunna ta enbart yttertältet till Tåpp Combi (det blir en Varrie utan golv) och gå lätt, men andra faktorer tyckte jag talade för mitt val.

Alla de gängse problemen för syntettält med och utan innertält, vad gäller kondensproblem etc. känner du ju väl till. Det blir samma med en kåta i syntet. Bomull/polyduken släpper ju ut kondens. Dock blir det mer jobb med den hemmavid, eftersom man måste impregnera den då och då. Kanske mest jämförbart vad gäller vanlig vattentäthet/ånggenomsläpp-funktion är att jämföra bomull/poly varianten med Combi, dvs syntetvarianten med innertält.

Jag satte relativt hög vikt vid att det skulle vara smidigt att elda. Och jag vill ha en tålig kåta. Det blir mer strul och orosmoment vid eldning med innertält än utan innertält. Visserligen viks innertältet ner vid eldning, men det är ju ett strulmoment, och att sitta och passa glödflagor från inte alltid superved ville jag undvika. Lite skört med innertält. Jag späntar, finhugger ved i kåtan ibland, samlar vedhögar, eldar, lagar mat, och använder den över huvud taget på annat sätt än mitt tält, men det beror ju på hur man använder kåtan. Den som sällan eldar kanske ska välja syntetmodellen med innertält. Men att t.ex gärna steka lass med fläsktärningar till potatismoset över elden i en kåta med innertält, kanske man inte vill göra..? Inte heller elda med töremättad ved kan jag föreställa mig.

Företaget garderar sig för användning av kamin i de små syntetmodellerna och uppmanar där till försiktighet. Känsligare duk. Poly varianten har ju dock bl.a.fördelen att vara helt tät för vatten utifrån, och insekter om man kör med inertält (vilket även finns för bomull/polu duken idag). Enkelduk i bomull/poly blir inte 100 procent vatten- eller insektstät.

Att inte använda golv funkar som bekant. Granris är skönt att använda som golv om det är blött, geggigt eller kallt. Då behöver man heller inte oroa sig ett dugg för glödsprätt från elden. Men i längden visade det sig att jag ville ha möjligheten att använda golv, så jag skaffade det andra året. Vill inte alltid rensa skogen på granris, och det är inte direkt läge de gånger man slår läger i regn, uthungrad att samla ris. På fjället när det är blött vill jag absolut ha golv. Håller nere fukten också. Dessutom har terräng en otrevlig vana att sluka smågrejor man lägger ifrån sig. Räddar sovsäcken från att skitas ner också. Golvet väger dock 1 kg.

Enligt Moskoselkåtan väger Varrie 5 i bomull/poly 6,2 kg komplett, drygt halvkilot mer än Combi varianten. Min Jakt 5 vägde aldrig 6,2 kg, snarare 6,5 kg komplett. Sen har vikten dragit iväg till drygt 7,8 kg med andra, bättre pinnar och en mängd förstärkningar mm. De förbättringar jag gjort har du sett i min lååånga recension.(Nu är jag kanske mer intresserad av och pedantisk med funktionen i min kåta än de flesta kan jag väl tillägga.)

Mot alla fördelar med bomull/poly duken sätts sedan vikten. Enbart polyduken, alltså Varrie, som enkelduk väger bara 3,6 kg enligt företaget, och skippar du mittstången och tar en gran är du nere i 2,3 kg…. Frestande att testa;-)

Kamintanken kom förra året efter att det igen varit för kallt på vintern för att den lilla eldspisen, öppen eld, skulle räcka till för att förhindra isbildning längst ner på kåtans insida efter någon vecka. Och det funkar bra, jämn kontinuerlig värme. Ett lyft vintertid, och jäkligt praktiskt annars också, men man får inte den öppna eldens trevliga ljus. Har hittils bara använt kamin vintertid, och denna vinter var den första. Under vandring övriga årstider tas eldspisen med, men kanske vi tar kamin när vi ska stanna länge någonstans.

Eldspisen väger 1 kg. Kaminen jag skaffat väger knappt 3 kg, inklusive allt, dvs. väska, skorsten, egentillverkade skyddskåpan etc. Så vikten ökar bara med 1 kg per skalle med kamin istället för eldspis om man är två. Faktiskt möjligt att bära med sig en minivedspis:)

Kaminen är från amerikanska tipitillverkaren Kifaru, mediumvarianten:
http://www.tipikifaru.com/stovspex.htm

Skyddskåpan jag använder är den jag tog upp i tidigare tråd om en svetsduk klarade strålningsvärmen. Svetsduk och hönsnät, delvis för att inte öka på vikten så mycket som en traditionell skyddskåpa. Bild finns i Nermanders rapport från prylträffen. Ventilmössan på kåtan har jag bytt ut mot en med öppning anpassad för ett kaminrör.

Inledningsvis, när jag fått hem kaminen, undrade jag om det inte var en skrivbordprodukt, och det var en del frustruation med den innovativa skorstenen. Men det fungerade faktiskt alldeles utmärkt till slut. Stålet i skorstenen är jäkligt tunnt, så man får passsa upp så inte fingrarna blöder efter en rullning.

Runt dörren på min kåta har jag limmat och sytt kardborreremsor. Maken till remsorna sitter på en myggnätsdörr som trycks fast enkelt under sommaren. Gick inte att limma med liquisole på stormmatan kan tilläggas, dvs. syntetduken.

Ja, nu vet jag inte om jag kan krama ur mig någe mer, utan specifika frågor;-)

Raskesven

Raskesven; sa:
Företaget garderar sig för användning av kamin i de små syntetmodellerna och uppmanar där till försiktighet. Känsligare duk. Poly varianten har ju dock bl.a.fördelen att vara helt tät för vatten utifrån, och insekter om man kör med inertält (vilket även finns för bomull/polu duken idag). Enkelduk i bomull/poly blir inte 100 procent vatten- eller insektstät.

Raskesven

Det skulle nog kunna bli som en gratinerad ostsmörgås, man ligger som pålägg under osten!

Utan kaminrör?

Hej

Om man inte har kamin med rör utan eldar med öppen eld, luktar det då inte otroligt med rök om kåtan när man slår upp den nästa gång? Eller klarar "ventilationssystemet" av röken?
Men det kanske är lite av charmen med kåta, att det luktar rök i den. :)
Men jag känner bara hur jackan luktar om man grillat korv ute och sedan har den på jobbet.

/Ulf

Re: Utan kaminrör?

Wolf25; sa:
Hej

Om man inte har kamin med rör utan eldar med öppen eld, luktar det då inte otroligt med rök om kåtan när man slår upp den nästa gång? Eller klarar "ventilationssystemet" av röken?
Men det kanske är lite av charmen med kåta, att det luktar rök i den. :)
Men jag känner bara hur jackan luktar om man grillat korv ute och sedan har den på jobbet.

/Ulf
Hej hej.
Det är alldeles sant att kåtan luktar rök, och jag blir lika glad varje gång jag känner doften. Brukar dock inte ha kåtan på jobbet;-)

Raskesven

Re: Re: Utan kaminrör?

Raskesven; sa:
Hej hej.
Det är alldeles sant att kåtan luktar rök, och jag blir lika glad varje gång jag känner doften. Brukar dock inte ha kåtan på jobbet;-)

Raskesven

annars så hade väl det varit optimalt att jobba i kåtan?

Patric. Nu när du ändå är i infosamlartagen kommer lite mer här.

Fick nyss Moskoselkåtans senaste katalog. De nämner att norska tidningen "Villmarksliv" har gjort ett test av 8 tältkåtor (nr. 8/2002). I de tre huvudkategorierna "Utförande", "Praktisk användbarhet" och "Valuta för pengarna"(!!) var Moskoselkåtan den enda som fick maxpoäng i alla kategorier. Ingen annan kåta gavs maxpoäng i någon kategori. Jag vet inte mer om testet än det jag nämnt, men har i egenintresse skrivit och undrar om man kan få det numret hemskickat. Utemagasinet hade med en Moskoselkåta i ett blahatest för ett tag sedan.

Såg nyss att paret Strandberg under sin Sibirienexpedition, ett år och 350 mil, kommer att använda en Moskoselkåta (Varrie enligt företaget), och två st. VE-25:eek:r. Undrar var de ska spara vikt:) Intressant utrustningslista:

http://www.siberia.nu/chooselang.html

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2004-03-28 kl 18:45]

Jag måste nog ha ett jobb till, jag behöver nämnligen 1 tält och 1 kåta! Intressant sida! slipper man bära på ryggen så behöver man inte köra UL :)

Ny medlem i kåtaklubben?

(Här gäller det att akta sig för särskrivningar...)

Funderar att för familjeändamål investera i en kåta... Det lär bli stl 5 och bp-duk, plus ett golv (kan man göra ett själv, tro?). Ett par frågor har emellertid väckts av plånboken respektive familjemedlemmarna...

1. Det skiljer ju lite i design och pris på Arran och Varrie-modellerna. Är det en designskillnad som motiverar prisskillnaden? (Dvs hur viktig är ventilationen vid golvet? Möjligheten att reglera toppventilationen inifrån? och vad det nu mer är...)

2. Insekter och mygg -- är det ett reellt problem (dvs migrerande myrstammar som invaderar smörgåslådan) eller är det på nivån att man då och då "riskerar" att få bekanta sig med en av våra sex- eller åttabenade vänner?
[Ändrat av alven 2004-04-25 kl 13:04]

Re: Ny medlem i kåtaklubben?

alven; sa:
(Här gäller det att akta sig för särskrivningar...)

Funderar att för familjeändamål investera i en kåta... Det lär bli stl 5 och bp-duk, plus ett golv (kan man göra ett själv, tro?). Ett par frågor har emellertid väckts av plånboken respektive familjemedlemmarna...

1. Det skiljer ju lite i design och pris på Arran och Varrie-modellerna. Är det en designskillnad som motiverar prisskillnaden? (Dvs hur viktig är ventilationen vid golvet? Möjligheten att reglera toppventilationen inifrån? och vad det nu mer är...)

2. Insekter och mygg -- är det ett reellt problem (dvs migrerande myrstammar som invaderar smörgåslådan) eller är det på nivån att man då och då "riskerar" att få bekanta sig med en av våra sex- eller åttabenade vänner?
[Ändrat av alven 2004-04-25 kl 13:04]
Välkommen. Vi kåtaägare får kanske starta en verklig klubb för inbördes beundran snart;)

Jag har ingen praktisk erfarenhet av Arrankåtorna, men jag har ju kollat in dem. Kan försöka tänka bort skillnaderna mellan Arran och Tåppkåtan, och se hur jag skulle sakna vissa på Arran utelämnade funktioner och detaljer.

1. Vad som skiljer mellan bom/polyvarianterna Arran och Tåppkåtan: Ventilmössan, inluft och förstärkning på stormmattor.

a. Ventilmössan: Arrans mössa innebär att man reglerar den utifrån. Och den har inget myggnät i toppen. Att kunna reglera ventilmössan inifrån är en stor fördel tycker jag. Om inga insekter är i farten sover man gärna med stora ventilmössan öppen. Vänder vinden och det börjar regna vill man justera, gärna då ifrån sovsäcken. Vid eldning vil man också kunna justera både grad av öppenhet och riktning på öppningen. Och på morgonkvisten när man vaknar är det smidigt att kunna bara öppna ventilmössan.

Tåppkåtorna har en stor och ovanpå en liten ventilömössa. Den lilla är försedd med myggnät, så man kan sova med stora ventilmössan helt stängd, men lilla med myggnätet öppen. Arran får man stänga till helt. Värdet av ventilmössan på Tåppkåtan relativt Varrie ökar ju oftare du tänkt vara ute med kåtan. En vecka om året spelar kanske ingen större roll. Men är man ute ofta tror jag att du verkligen skulle sakna ventilmössans reglering. Ett stort plus för Moskosels Tåppkåtor relativt andra kåtor, tycker jag.

b. Inluften: Min Tåpp Jakt 5 har bara en inluft, till skillnad mot Varries tre. Inluften har myggnät. Vid två tillfällen använder jag inluften. Om den ved som används är mindre bra så draget måste ökas för elden, så öppnas dels dörren lite, dels inluften på motsatt sida kåtan. Det är dock ovanligt. Skulle som regel inte sakna inluften så det stör från det perspektivet. Däremot när man vaknar varma soliga morgnar. Då är det skönt med den fläkt som kommer från inluften. Jag skulle liksom för ventilmössan fundera över hur mycket jag kommer att använda kåtan och under vilka omständigheter. Vill du vandra oledat genom Orsa Finnmark vill du garanterat ha tillgång till ventilation med myggskydd. Jag ser dock ventilmössan som mycket mer viktig än inluften.

c. Förstärkning av stormmattor. Arran har inte den gröna starka syntetväven nederst på stormmattorna. Jag har bara sett Arran i syntet irl, och bom/poly varianten på kort. Men det ser ut som om även stormmattorna är i bom/poly. Hmm. Vid blöt mark och regn kommer de i så fall att vara blöta, och geggiga. Skitas ner snabbt när du förstärker stormmattor med stenar, sand, jord, grenar ...... Jag tycker det verkar mindre bra.

Summing up: Det skiljer knappt 3000 kr. För mig, som satsat på att vandra relativt mycket med kåtan (8 av 10 vandringar för mig sedan kåtan skaffades för 7 år sedan har varit med kåtan och jag är ute med kåtan ca. 2-3 månader per år) är skillnaderna värt det tycker jag. Men skulle jag satsat på en á två veckor per år skulle det nog inte vara värt 3000 till. Min åsikt. Andra kan ha andra preferanser. Jag försöker hålla mig objektiv, men lite bias får du nog ändå räkna in i mitt omdöme:)

2. Oväntat besök:) Det är på nivån då och då man får räkna med att bekanta sig med flera av våra sex- och åttabenade vänner, och ibland med ganska många av exemplaren. Även fyrbenta fås tas med i beräkningen. Som standard har man någon spindel som kommer nedseglande eller inkrypande. Det sitter plötsligt en björkmätarlarv på mittstången, eller en bärfis. Hus-(kåta-)flugan finns. En gång vaknade jag under natten och mer kände än hörde hur något rörde sig på golvet. Sedan hörde jag ett litet ljud mot golvet, sen ett till och ett till allt närmre ansiktet. Till slut stod jag inte ut utan fick tag i lampan och tände, och hade en groda framför ögonen. Det händer allt möjligt sådant med kåta med enkelduk. Än så länge har vi dock aldrig fått in orm eller varg i kåtan.

Det värsta läget, bortsett från när man måste täta golvet supernoga, p.g.a. horder med knott eller mygg, var utanför Tinäset, Färnebofjärden innan fjärden blev nationalpark. Vi kom fram sent i mörker och slog upp kåtan snabbt och gick och lade oss. När jag började slumra in skulle jag släcka ljuset och lutar mig framåt, ser något som rör sig på sovsäcken; myror. Fullt med myror. Det var bara att flytta kåta och rubbet ett par meter åt sidan, bort från den välfrekventerade myrstig vi lagt oss på. (Myrstigen verkade förresten gå mellan en jättestack och en illegal slaktplats, fullt med kadaver bara utslängda i träsket, upptäckte vi kommande dag). Efter det kollas sådant innan kåtan slås upp.

Oavsett om du skaffar en Tåppkåta eller Arran i enkelduk finns en sak som du vill fixa. Ingen av dem har myggnät för dörren. Jag har låtit sy en myggnätsdörr, med stormmattor och dragkedja. Limmat och delvis sytt fast kardborre remsor runt insidan av kåtadörren och på myggnätsdörren. Trycks enkelt fast. Ett jättelyft när det var ordnat. Innan dess fick man stänga in sig utan att kunna se ut eller få fläktande luft vid myggläge.

Det blev som eljest när jag börjar skriva om kåtan; långt, men jag blir ju så begeistrad:) Hoppas du finner några användbara infokorn.

Raskesven

Ps. Just det, golvet. Ena sidan på golvet ska vara mer motståndskraftigt mot vassa grejor än andra sidan. Den motståndskraftiga sidan är dock mycket mer behaglig och kondensfri än den andra sidan, så efter bara några vandringar vände vi på golvet och använder "fel" sida neråt. Bättre tycker jag. Golvet knäpps fast med "duffelknappar" i hålband som sitter en bit upp på stormmattan. Jag har låtit sy dit ytterligare 8 hålband lite högre upp så golvet kommer upp lite mer. Golvet går att öppna upp vid eldning, knäppa åt sidan. Tårtbiten mot dörren har vi nästan aldrig golv över. Det är kängplats, matlagningsplats, arbetsplats, hundplats osv. Lite granris där ordnar så man slipper gegg helt vid ingången.
Ds.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Moskoselkåtan, vilken modell är det? Bo och sova 4
diamondsutra moskoselkåtan Bo och sova 7
-Patric- Moskoselkåtan eller trolleri i skärgården Bo och sova 10
Moskoselkåtan Bo och sova 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg