Jag är lite besviken på hur Girjas hanterat utfallet i domen. Jag hade hoppats på en lite mer modern och sportfiskefokuserad implementering och jag är inte så glad i de geografiska begränsningarna.
Sportfiske är viktigt för besöksnäring och har också en stor potential för utveckling. Det är en reseanledning för internationella gäster - köpstarka målgrupper som avsätter mycket kapital i regionen och bidrar till lokal utveckling. Girjas har fått en guldkalv i famnen, men verkar inte ta hand om den.
Jag hade hellre sett en form av kvoteringssystem. Dels kanske avseende antal fiskekort samt avseende olika vatten. Man hade även kunnat tänka sig olika prisnivåer beroende på fiskevatten. De allra bästa kan det vara värt att betala ganska mycket för, andra not-so-much. Vill man få in lokal/regionalbefolkning (som jag också tillhör), så går det ju att hantera utifrån ett kvotsystem (antal kort/pris osv).
Mer sportfiske och mindre kaggfiske med andra ord - rätt förvaltade kan många vatten vara trofévatten på internationell nivå. Dåligt förvaltade så slutar fisken som småfisk i frysarna hos lokalbefolkningen.
Men att uttala sig om att Stockholmare och sörlänningar inte gör sig besvär - det låter i mina öron inte speciellt snyggt.
Situationen i Talma är ju något annorlunda mot Girjas eftersom området på många sätt varit mångkulturellt i många hundra år.
I grunden är jag dock positiv till lokal förvaltning. Jag har dagligen kontakt med lokala företag, många med samisk inriktning. Det vi alla vill är att skapa lokal och regional utveckling och där är besöksnäringen en väldigt viktig faktor (vilken nog för många blir väldigt påtagligt i dessa corona-tider). En ekologiskt- och ekonomiskt hållbar besöksnäringen kan också verka som motpol mot exempelvis gruvetableringar.
Om vi ser ett instängt och protektionistiskt scenario framför oss där vi utestänger internationella sportfiskebesökare, så urholkar vi också en viktig del av en positiv besöksnäringsutveckling, som sportfiske skulle kunna utgöra. Något som skulle kunna gynna alla som vill se ekologisk, ekonomisk och kulturell hållbarhet i regionen.
Citat från ett uttalande från Matti Berg, Girjas sameby:
Det som Matti har sagt för att dom bara upplåter marken till norrbottningar beror på att norrbottningar är mer rädd om naturen och inte skräpar ner runt omkring sig som sörlänningar gör. Detta sa han i en intervju i en dagstidning. Om mitt citat är ordgrant som Matti sa i intervju minns jag inte, men det var ungefär såhär han uttalade sig. Läs igenom Girjastråden så hittar du nog hans uttalande.
Övrigt tänker jag låta obesvarat tills vidare. Jag bor själv i Kalix, Norrbotten men jag kommer aldrig att kunna gå själv till dessa vatten och fiska p g a att jag är stelopererad i v fotled.