Takräcke

Taklast igen

För ett år sen ungefär så dök denna fråga upp igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte. I stället för att "tro" och "gissa" sig till vad som gäller så fick jag detta svar från vägverket som ju handhar detta på riktigt.
Läs, begrunda och använd ditt egna sunda förnuft. Det är ju du som kör fordonet som ytterst ansvarar för säkerheten.

Ämne :Taklast

Hej!
Var nånstans kan jag få reda på, entydigt, vad som gäller för lastning på takräcke på personbil?
Vikter? Utskjutande delar? Framåt? Bakåt? Åt sidorna? Höjd? Markeringar?

Med jämna mellanrum väcks denna fråga i diverse forum. Och varje gång är det en massa "TRO" i svaren. Det lär ska finnas regler och förordningar, men de är sannerligen inte lätta att hitta.
Hoppas att på detta sätt, snabbt få ett uttömmande svar eller hänvisning till gällande bestämmelser.
***************************************************************************************************************************************

Reglerna för detta finns i Trafikförordningen SFS 1998:1276.
Några speciella regler för lastning på takräcke finns inte annat än de allmänt gällande reglerna vad last beträffar. Vill man ha uppgifter om eventuell last på taket får du i första hand kontrollera i bilens
instruktionsbok om tillverkaren har satt gränser för vad taket mäktar med.
Eventuellt kan också uppgifter finnas från takräckestillverkaren om hur mycket takräcket tål att belastas. Har du uppgifter från dessa bägge tillverkare måste du utgå ifrån vad biltillverkaren anger om vikt i första hand. Hur hög lasten får vara begränsas av den väg du kör på. Exempelvis högsta höjd när du skall in i en tunnel eller köra under en bro eller viadukt.
För övrigt gäller Trafikförordningen.

Trafikförordningen om fordons last: 3 kap.

78 § Ett fordon får inte lastas på sådant sätt att

1. förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras, eller

2. föreskrivna körriktningstecken, stopptecken, lyktor eller strålkastare skyms. Förordning (2001:667).

79 § På eller i ett fordon får passagerare inte tas med i sådant antal eller placeras på sådant sätt att
fara kan uppstå. Förordning (2001:753).

80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan

1. utgöra fara för person,

2. orsaka skador på egendom,

3. släpa efter eller falla av fordonet,

4. orsaka störande dammbildning eller liknande,

5. försvåra körningen av fordonet, eller

6. framkalla onödigt buller.

Lasten skall vara fastgjord om det krävs med hänsyn till lastutrymmets eller lastens beskaffenhet.
Om det behövs skall lasten vara övertäckt.

Fordons last vid färd på väg


81 § Vid färd på väg får inte kedjor, rep, presenningar eller andra anordningar som tjänar till att hålla fast eller skydda lasten hänga lösa utanför ett fordon eller släpa på marken.


82 § Vid färd på väg skall lastens yttersta del vara tydligt utmärkt när lasten skjuter ut framför ett fordon eller mer än en meter bakom ett fordon. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet. Last som skjuter ut mindre än en meter framför fordonet behöver dock inte märkas ut om den utskjutande delen tydligt framgår för andra trafikanter.

Under mörker, i skymning och gryning och i övrigt när det är påkallat av väderleken eller andra omständigheter skall lasten märkas ut

1. framtill med en lykta som visar vitt ljus framåt och med vita
reflexer, och

2. baktill med en lykta som visar rött ljus bakåt och med röda reflexer.

Reflexerna skall vara placerade så lågt att de kan återkasta skenet från andra fordons halvljus.


83 § Last som i sidled skjuter ut utanför fordonet och är mer än 260 centimeter bred eller skjuter ut mer än 20 centimeter utanför fordonet skall vid färd på väg vara tydligt utmärkt. Sådan utmärkning behövs dock inte om de utskjutande delarna ändå tydligt framgår för andra trafikanter. Som last räknas även redskap och utrustning som inte är fast monterad på fordonet.

Länk till trafikförordningen....
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm


Med vänlig hälsning

Bo Bröms

Var vänlig och redigera inte texten vid svar eller ytterligare frågor.
Ändringar i texten försvårar för oss att besvara e-posten på ett korrekt sätt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Re: Vekt...

Svint1; sa:
...
En må også tenke på at om man krasjer med noe i 70km/t, så vil kajakken som veier 30kg på taket plutselig veie ca 2250kg... (når den kanskje flyr videre på egen hånd?)
...

Jag blir alltid lika förbryllad när jag hör dylika påståenden. Var kommer den extra massan på 2220kg ifrån och var tar den vägen efter kraschen? Massans bevarande är en av hörnstenarna för flertalet vetenskapliga modeller. Är det kanske relativistiska funderingar som ligger bakom? E=mc2.. Energin från 2220kg som plötsligt försvinner borde ju motsvara ett icke försumbart antal atombomber?

Fotnot: -Det är inte farten som dödar, det är smällen. (Eng: -It's not the fart that kills, it's the smell.)
 

Liknande trådar


Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg