Tågkompaniet ut - Connex in. Skandal!

totala intäkter=bidrag+andra intäkter

Så såvida inte connex tänker trafikera det hela mycket billigare så måste de höja sina andra intäkter (jämfört med Tågkompaniet).
 
Re: Re: Någon får betala kalaset!

niclasd; sa:
Ingvar Petersson's inlägg präglas tyvärr av en del missuppfattningar kring upphandlingen av tågtrafik.

Ingvar Petersson skriver:
"Vi måste alla vara med och betala för infrastrukturen. Med det menar jag att det inte går att bara titta på lönsamhet.
För det är inte lönsamt att köra tåg/bussar/tunnelbana när ingen åker."

Men det är just det som upphandlingen handlar om. Rikstrafiken upphandlar trafik på sträckor som SJ har anmält är kommersiellt olönsamma. Syftet är just att det ska finnas trafik trots att det inte är kommersiellt lönsamt. Det är faktiskt inget argument för att välja en anbudsgivare som är dyrare. Enligt informationen på Rikstrafikens hemsida var anbuden från de båda företagen i många avseenden jämförbara. Priset fällde då avgörandet. Jag förstår faktiskt inte problemet.

Du missförstod det hela. Jag vet mycket väl att det är det man vill. Olönsamhet säljs ut till ett så lågt pris pris som möjligt. Kommersiellt låter det ju bra.
Det är bara så att staten betalar så lite som möjligt för att få trafiken att löpa. Men det som är intressant är: Hur många förbindelser per dygn kommer det att vara och vad skall resenären betala?

Rent teorestiskt skulle jag personligen kunna lägga ett
bud på 0 kr. Men sedan får de som vill åka betala de tusen lappar som behövs för att köra tågen.
Detta är ju bra, inget kommer att tas ur statskassan.

Jag hävdar dock att vi skall ha ett järnvägssytem i sverige så att medborgarna skall kunna åka till rimliga priser och minst dagligen som det nu går till övre norrland.

Ingvar
 
Re: Re: Någon får betala kalaset!

niclasd; sa:
informationen på Rikstrafikens hemsida var anbuden från de båda företagen i många avseenden jämförbara. Priset fällde då avgörandet. Jag förstår faktiskt inte problemet.

Problemet är att många tror att Connex helt enkelt har gett ett "glädjebud", d.v.s. de har lovat nåt de inte kan hålla.

Tågkompaniet har kört trafiken på sträckan, de vet vad de kan dra in för pengar och de vet vad som behövs för att få det att gå ihop. Om nu Connex påstår att de kan göra det för mycket mindre pengar så kan man ju fråga sig hur deras budget ser ut...?

Det brukar tyvärr visa sig (se t.ex. på Citypendeln) att det företag som bjudit lägst inte klarar av att sköta det för de pengarna. Visserligen får de då betala straffavgifter, men det blir ju inte de som skall åka tågen gladare för (hur kul är det att stå på stationen och vänta på ett 4 timmar försenat tåg och trösta sig med att nu får de minsan betala 70000 i skadestånd till SJ...).
 
Jag kan förstå många av farhågorna. Tågkompaniet har skött trafiken väl och vi vet inte vad som kommer.

Det faktum att Tågkompaniet har skött trafiken innebär inte att de har de bästa idéerna för att få intäkter till verksamheten. Det är rätt vanligt på de marknader som har konkurrensutsatts att den tidigare operatören har påstått att det är omöjligt att sänka kostnaderna eller att öka intäkterna. Avregleringar och konkurrensutsättning har bevisat motsatsen.

Jag försökte få besked från Rikstrafiken vad som gäller med prissättningen för den upphandlade trafiken. Jag har inte fått något klart besked (och lär väl inte få det innan helgen), men vanligen fungerar det som så att Rikstrafiken begär in förslag på priser som man sedan tar hänsyn till i upphandlingen bland många andra faktorer som vägs mot varandra (exempelvis hade ersättningen för att driva trafiken en vikt av 37% vid den aktuella upphandlingen.)

Connex själva har sagt att de avser att höja intäkterna, men inte genom att höja priserna (dvs antingen genom fler resenärer eller skaffa sig andra intäktskällor).

Som jag redan skrivit anser Rikstrafiken att villkoren som de två bolagen i övrigt erbjöd till stor del var jämförbara och jag hoppas givetvis innerligen att Connex ska visa sig värde det förtroende de har givits. Jag håller också med om att för resenärerna är ev bestraffningar av ett företag som missköter sig av begränsad glädje.

Jag har själv inget intresse i att försvara Connex. Rent allmänt anser jag dock att denna typ av upphandling är mycket bra. (Givetvis måste de kombineras med såväl villkor avseende kvalitet mm och uppföljning av dessa villkor.) I debatten (både här och på andra håll) känns det som att det är Tågkompaniets åsikter som dominerar (de verkar vara rätt skickliga lobbyister). Därför känns det angeläget för mig att inte okritiskt ta till mig ett bolags påståenden när det faktiskt finns rätt mycket att vinna på upphandlingar och konkurrensutsättning.
 
Lägg inte kraften på kritik...

Jag tror med stor säkerhet att fjällen kommer att finnas kvar och vara tillgängliga för både skidor och vandring. Min åsikt att vi här på utsidan har en större insikt i hur man skall ägna sig åt friluftsliv än hur vi i framtiden skall köra tågen dit.

Nog för att detta kan vara ett viktigt ämne så är det viktigaste för mig att man på ena eller andra sättet ka ta sig till fjällen,, där börjar det roliga.

Ber om ursäkt om jag inte har tagit hänsyn till folk som bor permanent på stärckor som troligtvis kommer att få höjningar för biljett priser.
 
Connex och förtroendet

Det kan i sammanhanget vara intressant att veta att Connex Tåg AB i november 2001 fick sitt kontrakt att köra Roslagsbanan uppsagt av SL i förtid - detta efter en period med ständiga problem ffa med personalbrist (pga för låga löner) och massor av inställda avgångar. Tyvärr kommer ingen ny entreprenör förrän till årsskiftet, och utsparkade Connex har förstås ännu lägre motivation att uppehålla servicen. Därför har problemen fortsatt och jag tror de flesta av oss dagliga pendlare ser fram emot en ny operatör - värre kan det knappast bli.
 
Re: Connex och förtroendet // Byte!!

pfjell; sa:
Det kan i sammanhanget vara intressant att veta att Connex Tåg AB i november 2001 fick sitt kontrakt att köra Roslagsbanan uppsagt av SL i förtid - ....... de flesta av oss dagliga pendlare ser fram emot en ny operatör - värre kan det knappast bli.

Det blev ett byte, skrattretande nog :). Det blir Tågkompaniet som tar över Roslagsbanan!! heja Norrland! ;)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg