Tågförseningar

Efter att ha tröttnat på Connex telefonkö provar jag här istället.
Jag har hört att det pågår banarbeten (Vännäs-Bastuträsk) och att man får ta ersättningsbuss fram till den 17:e Aug. Detta borde rimligen orsaka någon/några timmars försening vid resa till Kiruna.
Finns det någon som vet när man kan tänkas anlända till Kiruna resp. Nikkaloukta (hoppas att länsbussen väntar in i Kiruna) om man åker med tåget som lämnar Stockholm 17.27 på torsdag nästa vecka. Detta med tanke på att jag tänkt boka båtsjkuts upp i Vistasdalen.

mvh
uffe

ok, vet inte om detta hjälper men..

jag åkte denna turen förra veckan med
skillnaden att jag skulle till abisko.

mitt tåg skulle vara framme 1554 enligt tabell.
Men bussen anlände ca1900.
Så du får nog lägga på nån timma på din resa.
Nackdelen med bussarna är ju att föraren måste
ta en 45min paus efter ett visst antal timmars
körning.

Underligt blir det. Varför buss hela vägen till Kiruna?

enligt banverket ( http://trafikinfo.banverket.se/titi/ ) så skall detta ej ske. du bör inte ens påverkas av detta.

Banarbete mellan Vännäs och Bastuträsk t.o.m. 17 augusti

2003-07-15

På grund av banarbete (spårbyte) mellan Vännäs och Bastuträsk ersätts morgontågen Vännäs-Umeå-Vännäs med buss t.o.m. 17 augusti.

Just nu är det 5 minuters försening på tåget mot Narvik vid Riksgränsen.
mvh Christian

Åker du tåg kan du med 99,9999% säkerhet anta att det blir förseningar.

Jag åkte Sthlm - Abisko i Juli och upp var tåget 1h50min försenat, inte kul. Hem åkte jag från Kiruna till Sthlm och då var tåget drygt 3h försenat plus att varken toaletterna eller duschen fungerade i min vagn, ännu tråkigare.

Jag pratade med tågvärdinnan och hon berättade att förseningar är standard, det är mycket sällan dom håller tidtabellen. Tycker synd om personalen på tågen som gör så gott dom kan men ledningen på Connex borde kanske börja lägga in förseningarna i tidtabellen eftersom det snarare är regel än undantag.

Nästa gång flyger jag hem från Kiruna!

Mvh
Uffe

bussning

Som jag har förstått det har bussersättning från Vännäs riktning Boden, förekommit ett par gånger när tågen varit så försenade att banarbetet annars ej kunnat påbörjas.De tågen som berörts är den sena avgången från Stockholm samt avgången från Göteborg.Banarbetet med avstängd bana förekommer dagtid och tåg 94 passerar Vännäs nattetid...
//Matserik

Connex går inte alls att lita på. 6 timmars försening upp til Abisko. Detta pga banverket höll på med arbeten och när connextågety var så försenat &0 min) så släppte de inte förbi tåget. Detta betydde att vi fick bussas från Umeå upp till Abisko.
När man sedan skulle ham var Connextåget 2 timmar försenat till Boden. Så förseningar är något man får räkna med tyvärr...

sajberjohan; sa:
Connex går inte alls att lita på. 6 timmars försening upp til Abisko. Detta pga banverket höll på med arbeten och när connextågety var så försenat &0 min) så släppte de inte förbi tåget. Detta betydde att vi fick bussas från Umeå upp till Abisko.

Och detta ger att man inte kan lita på Connex? Trodde det var banverket som inte släppte fram tåget.

chralm; sa:
sajberjohan; sa:

Och detta ger att man inte kan lita på Connex? Trodde det var banverket som inte släppte fram tåget.

Anledningen till att de inte släppte fram tåget var för att de var över en timme försenade. De var 50 min försenade från GBG som var avresestation. Är visst väldigt vanligt att de är försenade därifrån. Om man ska säga något positivt om Connex så ska det väl vara dessa enormt trvliga tågvärdar =)

sajberjohan; sa:
chralm; sa:
sajberjohan; sa:

Anledningen till att de inte släppte fram tåget var för att de var över en timme försenade. De var 50 min försenade från GBG som var avresestation. Är visst väldigt vanligt att de är försenade därifrån. Om man ska säga något positivt om Connex så ska det väl vara dessa enormt trvliga tågvärdar =)
Jag klagade en del på Connex bokning tidigare:

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=20606&pagenumber=1

Tågen gick dock som de skulle både under ut- och hemresa till och från Jörn.

Kanske en petitess, men under hemresan vaknade jag med en timme kvar till Stockholm. Kaffe tänkte jag, drog på paltorna och gick till restaurangvagnen. Halvfull kaffekana stod där, men killen bakom disken gav kalla handen: "serveringen är stängd" säger personen. Vad ska du göra med kaffet som står där då?, frågade jag. Han nonchalerade mig. Så jag frågade en gång till, med lätt höjd röst, och han upprepar bara sitt svar. Då reser sig en annan ur personalen och häller upp kaffe till mig "free of charge". Så det är verkligen skillnad på trevligheten bland personalen. Men så är det väl överallt.

Tack för svaren, men ...

jag blev nog inte så mycket klokare. Förra veckan fick jag enraders-beskedet "Ersättningsbuss på sträckan" från Connex. Vilken sträcka?

Nåväl jag får väl räkna med X antal timmars försening och hoppas på det bästa. Jag antar också att båtföraren i Nikkaloukta känner till förseningsrisken. Är det förresten någon som känner till aktuella priser för båtskjuts upp i Vistasdalen?

Förra årets resa hade inga förseningar så jag är optimist trots byte av bolag.

mvh
/uffe

Ta flyget!

Hej,

Strunta i tåget som bara verkar vara försenat. Ta flyget som för mig i juli kostade 1900 tor Sthlm - Kiruna, att jämföra med det pris på 1600 jag fick från Connex. Men med tåg behöver man middag och frukost...
Flyg är inte lika ofta försenade som tåget.
Nackdel är att man får vänta på bussen till Nikka och har man tänkt sig att hinna till Vistasstugan samma dag blir det tajt. Jag förbokade därför taxi Kiruna fpl - Nikka vilket kostar 600. Inte särskilt mkt om man är fler. Dessutom drar man ju av flygbussen (50 Kr?) och Nikkabussen (67 kr). Och så är man framme i Nikka på 45 min.

/Henrik

Rätt tid

Hej!
Jag åkte upp till Murjek den 28 juli och då var tåget i rätt tid. Hem den 9 augusti var det 40 min. sent till Stockholm C.
Däremot har servicen blivit bedrövlig.
Sällskapsvagnen stängd både upp och ned. Dom flesta platserna i restaurangvagnen var reserverade på vägen upp. Slut på frukosten redan innan Boden på vägen upp.
Enligt personalen i restaurangvagnen är dom konstant underbemannade.
Christer.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg