• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Tåg vs flyg

Nu hugger jag på trollbetet.
Först ska du ta dig till Arlanda $, sen måste du vara där minst 1h innan avgång. Väl i Kiruna ska du ta dig in till centrum $, sen skaffa gas. Antagligen börjar du inte vandringen från Kiruna, utan transfer väntar, som kanske inte matchar flyget ,dvs en hotellnatt. Nu är nog priset lite mer än tåget och tiden i princip densamma, men det är ju så glassi
Hur snabbt det går att åka flyg istället för tåg beror mycket på hur nära man har till närmsta flygplats. Järnvägsstationerna i Sverige är många fler än flygplatserna.

Finns det någonstans söder om Dalälven som tåget är snabbare som färdsätt än flyget om man till exempel ska upp till Lappland och fjällvandra ?
Jag tror inte det.

Det är väl bara på kortare resor det går fortare fån A till B med tåg ?

Jag talars om sagt tåg genrellt, inte specifikt fjältåg:
Centrala Stockholm till centrala Göteborg. total restid är inte avgångstid till avgångstid. Ett tåg kan du glatt borda 2 min före avgång utan säkerhethetskontroll. Från centrum ska du ta dig till jvgstn resp flygplats - flygplats ligger utanför stadens centrum. På flygplats bör du väl inrikes vara 30-60 minuter före - checka in väska och passera säkerhteskontroll och sedan får du vid ankomst vänta på bagaget innan du kan fortsätta din resa mot centrum, med tåg, taxi eller buss.

/Patrik

Senast redigerad av en moderator:
Jag talars om sagt tåg genrellt, inte specifikt fjältåg:
Centrala Stockholm till centrala Göteborg. total restid är inte avgångstid till avgångstid. Ett tåg kan du glatt borda 2 min före avgång utan säkerhethetskontroll. Från centrum ska du ta dig till jvgstn resp flygplats - flygplats ligger utanför stadens centrum. På flygplats bör du väl inrikes vara 30-60 minuter före - checka in väska och passera säkerhteskontroll och sedan får du vid ankomst vänta på bagaget innan du kan fortsätta din resa mot centrum, med tåg, taxi eller buss.

/Patrik

Är det inte komiskt att inte ens Stockholm-Göteborg är snabbare med tåg? Varför fortsätter du envist hävda något som inte stämmer?

Vi kan kolla upp det och ta alla fördelar till tåget. Det absolut snabbaste tåget jag kan hitta går på 3 timmar och 29 minuter. Säg att det är totala tiden för tåget. Vad tar då flyget om vi står på centralstationen i Stockholm och vinkar av dig?

Arlanda express 18 minuter.
Minst 40 minuter tillgodo för att lämna av bagage.
Restid 1 timme (flygtid är ca 42-48 minuter)
Flygbuss ca 40 minuter

Så du kan till och med kosta på dig att åka kommunalt ut till Arlanda för att spara pengar.

Du tar pendeltåget till Märsta 37 minuter.
Buss Märsta-Arlanda 11 minuter.
Flyg 60 minuter.
Flygbuss 40 minuter Göteborg

Lägg då sedan till väntetid och promenad. Men inte ens då vinner tåget solklart. Så sluta ljug.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg