Av respekt för dig som har tagit initiativet till Orust Runt vill jag fråga om jag är välkommen att delta ändå.
Är det "bärning över land" som är skälet till paddelpåbudet eller är pedaldriften för svårsmält. Segel och motorer förstår jag varför det inte är tillåtet. Det är inte tävlingsmomentet som lockar utan gemenskapen.
Jag har blivit hänvisad hit till detta forum men jag vet inte vem som svarar på frågan.
Hej, kul att du vill vara med!
Båtar drivna av pedalkraft behöver inte vara långsamma, exempelvis är 24 timmars rekordet i pedaldriven båt 24.5 mil (
läs mer här), medans motsvarande rekord för kajaker är 3 kilometer kortare (
läs mer här)
Även om Orust Runt i första hand är en personlig utmaning och ett underbart sätt att umgås så finns det dom som tar det som en tävling. Det är inte så många som går in med inställningen "Nu ska det tävlas!", men vi ska respektera dom som gör det och ge dom så rättvisa förutsättningar som möjligt.
Nu är just din pedaldrivna kajak inte så snabb säger du, men å andra sidan finns det gott om deltagare som sitter i väldigt långsamma kajaker.
Mitt förslag är därför: Du är varmt välkommen att köra Orust Runt med oss, för Orust Runt är en tävling där gemenskap är viktigare än sekunder och tiondelar. Du kommer säkert ha kanontrevligt i gemenskapen och det kommer sannolikt vara många som har nyfikna frågor kring din Hobie. Dock deltar du i Orust Runt utom tävlan resultatmässigt, dvs du kommer läggas separat efter alla kajaker i resultatlistan och du kommer inte ha möjlighet att vinna något första pris, men däremot kommer du delta i utlottningen av sponsorpriserna om du tar dig i mål innan utlottningen börjar. Om det skulle vara fler som är intresserade av att vara med och har farkoster som drivs av muskelkraft men inte paddel så kan vi skapa en egen klass för det. D.v.s. du är med på samma villkor som alla andra, med skillnaden att du inte kan vinna Orust Runt utan istället läggs separat i resultatlistan med en notering om ditt resultat och en förklaring. Eftersom tävlingsmomentet inte lockar för din del hoppas jag att du är tillfreds med det svaret och känner dig välkommen.
Segelbåtar etc kommer dock aldrig vara en del av Orust Runt, nyckelfaktorn är att din farkost drivs av din egen muskelkraft.
Vad tycker alla ni andra som ska paddla Orust Runt? Är det någon som har något emot att vi öppnar upp för andra muskeldrivna farkoster (som är med utom tävlan)? Eller är det bara kul att kanske få se lite annat?