Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse?

Upprepning av ovanstående: Nu är det exakt en vecka kvar till årets Orust Runt, och om du tänkt vara med skulle vi vara MYCKET tacksamma om du anmäler dig omgående.

I skrivande stund är det 203 anmälda och drygt 113 000 SEK i paddelprylar på prisbordet (som lottas ut) :)

Mvh, Leif & Anders
 
Tänkte bara tipsa om att det INTE går att paddla genom kanalen som är på sydsidan av Mjörn. Dels är det bitvis för grunt, men framförallt har någon byggt en liten bro typ 20 centimeter ovanför vattenytan (c:a 200 meter norr om Mjölkeviken). Väldigt vacker natur där inne dock.
 
Första gänget i mål på Vallerö. Paddlingen startade i Ljungskile med utlyst start 08:00 och de har paddlat minst 47 km. Först ut, 12:46, var Martin Nordstrand i en Extreme type-R och Ola Ström i en surfski. Bara en minut efter, 12:47, kom Lars Ericson, Douglas Annerling och Rolf Högnert som alla paddlade Extreme type-R.
 
Sen tror jag det på 6:e plats kom in ytterligare en Extreme type-R med Urban Wedberg! Sen kom självaste Leif Jägerbrand i en Fusion på 7:e plats å Anders Karlsson 8:a i en Ocean-X.
Blir spännande i morgon ;)

/Janne
 
Nu ligger resultatlistan ute på http://paddla.se/orustrunt/results.asp

En kort resumé av helgen för er som inte var där:

Massor av folk anlände redan på fredag kväll och tältade vid kallbadhuset i Ljungskile. Vädret var helt fenomenalt på kvällen och alla gick runt och snackade skit med varandra, riktigt trevligt. Dessutom var Göteborgs Posten där och plåtade + intervjuade, vilket resulterade i att vi hamnade på första sidan (!) som huvudnyhet på lördagens tidning samt en helsida i tidningen. Kul att dom fokuserade på deltagarna i Orust Runt när det samtidigt gick en stor motorbåtstävling i Uddevalla =)

08:00 på lördag paddlade vi iväg från Ljungskile. Vädret var så bra det kunde vara. Vindstilla upp till Vindön, sedan lätt medvind resten av dagen hela vägen till Vallerö. Det gjorde att alla var framme ganska tidigt så vi fick gott om tid att umgås på Vallerö. Inne över Orust & Tjörn regnade det, men ute på Vallerö var det strålande sol hela kvällen. Till skillnad mot förra året gick även alla sponsorölen åt, bra! Sedan satt vi samlade runt lägerelden långt in på kvällen. En del hade oroat sig för att det skulle bli trångt att få upp alla tälten, men vi kan vara minst dubbelt så många tält på Vallerö innan gräsmattorna närmast stranden börjar bli fulla (det finns dessutom fler bra tältställen på ön).

På söndag morgon startade de flesta strax efter sju på morgonen (man valde själv när man ville starta). Vid 08:42 lämnade siste O.R. paddlaren Vallerö. Vädret var perfekt även denna dag. Lagom varmt, lite molnigt, i princip vindstilla. Vid målgången bjöds det på lyxkorvar, kaffe, thé och saft vilket verkade uppskattat. Hos Segelsällskapet fanns även dusch & bastu som man kunde nyttja.

Istället för att spurta om förstapriset valde Martin Nordstrand och Ola Ström att gå i mål samtidigt och därmed dela på det, en handling som ligger helt i linje med vad Orust Runt står för =)

Sedan var det prisutdelning samt utlottning av paddelprylar för drygt 117 000 SEK (alla fick minst två saker var).

Summa summarum: En riktigt trevlig helg med underbara människor och helt perfekt väder!
 
Antal anmälda

Det var ju 213 anmälda. Vart tog de vägen. Startade de inte eller försvann de spårlöst under första dagen? ;)
 
Ont i foten... ;-)

Mmm... man kan ju försiktigt undra, kanske några fick ont i foten, skulle gifta sig, eller så? ;-)
Viljan finns nog men tiden räcker nog inte till...
Vi fick faktiskt ett 20-tal återbud via mail, men-men vi hade ganska kul ändå, och det blev desto mer priser över til dem som kom :)

När jag satt där i lördags strax innan Vallerö, och igår utanför Svanesund på slutspurten, funderade jag lite rörigt och spretigt på att det här var ganska mycket slit det här med att tävla mot sig själv och sin egen tid från förra året... lite prestige på något sätt.
Att sedan andra höll på att paddla runt en i olika fart gjorde det ju inte lättare att köra sitt eget race i helt egen takt och att jag under tiden råkade paddla förbi några medtävlare får jag ge äran till min snabba båt, ett tips alltså - det är bara att köpa en sån :) Att själva motorn har en inbyggd maxfart kan man ju försöka förtränga, eller försöka ändra på ;-)

Idag är allt plötsligt helt glömt och jag är redo för en ny omgång, en slags abstinens, har kroppen verkligen så dåligt minne eller är jag bara dum?
Jag funderar vidare lite mer nyktert nu dagen efter, kanske jag inte tog i tillräckligt mycket, kunde jag ha paddlat ännu fortare... de där två pauserna var dag... och på samma gång - är det viktigt överhuvudtaget?
Båten var slät som... undertill, men var sitsen verkligen optimal? Paddeldraget satt väl inte sådär perfekt precis, och kanske bättre att paddla mer med några likasinnade så att man kan hjälpa varandra att hålla fart, och kanske man skulle försöka...

Nu är jag ingen utpräglad tävlingsmänniska och paddling är bara en liten sysselsättning i det stora hela, en "lyxsysselsättning", jag hoppas alla förstår hur lyckligt lottade vi är...
Men appropå det som kan förbättras och underlättar... det är ju det som är utveckling, att kunna och vilja lära sig mer om... allt!
Hmmm, man blir visst aldrig färdig och klar med något, jag måste nog krypa till korset och testa årets och framtida lärdommar i nästa års upplaga... ,men vi får väl se på vilket sätt!

Anders
 
Hej Anders och Leif!

Återigen TACK för ett fantastiskt arrangemang. Jag tycker det är mycket beundransvärt det ni med anhöriga har gjort för oss andra i två Orust Runt nu. Jag hoppas innerligt att detta kan fortsätta att fungera på något sätt. Detta sociala experiment känns väldigt sympatiskt och det bör kunna vara uthålligt. Ni sköter det väldigt bra men jag är osäker på huruvida närandet och tärandet är i rätt förhållande för er. Det kan bara ni själva svara på. Om motivationen tryter hoppas jag att ni hojtar till så att andra kan träda fram.

För mig var årets tävling en rejäl framgång. Jag och Jonas Nordh putsade förra årets tid med 5:20. Det är betydligt mer än vad jag hoppats på. Det gynnsamma vädret var väl den främsta anledningen men jag har även försökt sköta min "motoriska hygien" i vinter samt har paddlat lite mer i sommar. Förra året hade jag inte suttit i kajaken på över en månad innan starten och hade det slitsamt och smärtfyllt. I år hade bara lite ont i höger skuldra och några små fingerblåsor på söndagen. (Dessa lyckades jag behålla hela genom att flytta ut greppet på pagajen från den linoljade delen till det lackade bladet så att friktionen på ring- och lillfinger var minimal. Även om jag vet att det endast är pek- och lång finger som ska dra så blir det fel under stundom.)

Med mer träning kan jag troligen kapa ett par av de dryga 16 timmar vi tillbringade runt ön i år. Det hoppas jag kan inspirera mig att regelbundet och ofta ta mig till Friskis & Svettis i vinter. (Se där vad ni bidrar till! En mer välmående gubbe som sannolikt belastar sjukvården mindre och kanske även är trevligare mot sin omgivning ;-) ). Om jag nu ska komma ner ytterligare i tid får det nog bli att studera materielen - en c:a 15 år gammal Trapper Response är väl inte det mest lättdrivna flytetyget. Det får nog bli något annat nästa år. Min pagaj är inte så lätt som den borde. Varför denna prestationsångest nu då? Jo upplevelsen blir troligen mera angenäm med färre timmar på vattnet. Dessutom blir det mer tid att tjôta med andra paddlare på land.

Jag ser fram emot OR2011 med ännu fler deltagare! Förresten, kan vi få samma väder nästa år? Snälla!

Mvh Harald Eriksson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
Stuvarn Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö! Paddling allmänt 24
avslutat medlemskap 1003 Tävling/lek? Paddling allmänt 9
fibbla TÄVLING FÖR GLADA MOTIONÄRER Paddling allmänt 0
jonssonmartin Långdistans paddling Tävling???? Paddling allmänt 5
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Gustav Cronhamn Run Tjörn och Orust Paddling allmänt 8
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
fredric_verklig.se Paddling från Stocken (Orust)? Paddling allmänt 1
jonta Paddling i Bohuslän Orust! Paddling allmänt 2
Orust Paddling allmänt 1
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
RonnieByström Paddla runt gotland Paddling allmänt 5
Slangis Södertörn runt 4/7 2024 Paddling allmänt 2
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5

Liknande trådar