Tändstålets förträfflighet!

Tändstål är ganska bra. Man kan tända gaskök med det utan träning. Det största problemet är att det krävs utbildning och träning för att få eld på tändmaterial för en brasa, vilket det ju inte gör med tändstickor eller tändare. (klipp).

...är väl en sanning med modifikation :)...någon "utbildning" har jag aldrig fått, var kan man för övrigt få det..?

Det är ju bara att ta torr näver, skrapa på den med kniven och gnistra ett tag.

Att få eld på en brasa utomhus kan vara en konst när allt är blött och surt, men så länge man har ngt torrt att starta med så löser man oftast problemet, eldstål, tändare eller tändstickor har mindre betydelse.

Underligt att så mycket verkar så svårt just här på Utsidan.. ;)...

//J

Jag använder uteslutande tändstål, det är egentligen lite smålöjligt att vara så strikt och inte bära med sig tändstickor eller tändare, men jag använder tändstålet för att jag inte vill tappa denna färdighet. Ett litet tips som jag anammat är att ta bomull och kladda in detta med Vaselin, blir en lätt tänd bomullsboll som brinner länge, detta använder jag då det inte vill ta sig med de andra sakerna jag testar.

Jag har 5-6 tändstål liggandes här hemma, varav ett sitter fast på knivslidan alltid, ett tillhör dottern och de andra ligger i lådan och väntar på sin tur.

Det känns lite mer "hardcore" att köra med tändstål istället för tändare eller stickor.

Saken är den att jag inte förstår varför man ska envisas med att släpa med sig tändstickor och tändare i allaehanda sorter och förpackningar, när det enda som krävs är ett litet snedsteg, och vipps så dröjer det väldigt lång tid, innan du kan använda din tändare igen, oj, du trillade, tändaren du hade i fickan (för att hålla den torr) är numera knäckt... så det finns inget bränsle.... du hamnar i en situation där du måste få upp eld, du är blöt, det regnar som bara den, du har ditt eldkit, eller har lyckats samla ihop lite hyfsat torr näver, eller vad du nu hittat.... du öppnar ditt extremt vattentäta tändsticksfodral, och vips, så tack vare att du fryser, eller bara är blöt och kall om fingrarna, så lyckas du tappa ut alla tändstickorna, oj, nu har jag bara två torra, så bara två försök... i spöregn....

!!

Du glömde den när en alien beamar upp tändsticksasken ur handen på dig.

Förövrigt så finns det tändsticker som brinner när de är blöta.

Case closed.

För att haka på diskussionen!

Jag är en nybörjare och jag känner igen mig i mycket som sägs här. Som ni ser under min profil så är jag verkligen inte erfaren. Men jag ska vandra för första gången i fjällen nu i juli och inför denna tripp har jag köpt en hel del utrustning. Säkerligen betydligt mer avancerad än vad som nödvändigt vis hade behövts, titansporkar dyra kängor mm. MEN när jag köpte/köper utrustningen resonerar jag som så att jag gärna vill ha användning för en sak flera gånger och under lång tid. Därför köper jag gärna det extrema. jag har nyss köpt en avancerad skaljacka i "mex-tex" material :p Jag vet vad många tycker om det här på utsidan men jag köpte det eftersom jag insåg att jag kunde ha den som så mycket mer än bara en regn/vindjacka i fjällen. Jag och min kompis som jag ska göra denna vandringen med. Har planer för att göra betydligt fler vandringar. Köper jag bra mångsidig utrustning nu som har betydligt högre potential än vad jag kommer att använda den till närmast, vet jag att den kommer att räcka till allt som jag behöver den till. Vill jag vandra i Sarek, Nepal, Nya Zeeland, Chile, Alperna eller bara cykla till skolan i Lund, så spelar det ingen roll. Jag kan ha samma jacka till allt. Jag köper inte min utrustning för ett tillfälle utan jag köper den för hela mitt livs äventyr.

Jag tror att de flesta som tar upp dom här trådarna om att bara använda tändstål, packa sin ryggsäck ultralätt och bara använda en tarp mm har en sak gemensam. De har en stor erfarenhet.

Men jag som amatör har inte den erfarenheten att veta hur jag ska sätta upp min tarp för att den ska klara av väderförhållandena på bästa sätt. Jag vet inte heller vilket väder jag kan förvänta mig av svenska fjällen i mitten på juli. Jag har förberett mig på allt från -10 till 30 plus. Jag har inte en aning, men jag misstänker att det är runt 10-20plusgrader när jag har tittat på statistik från SMHI.
Men det jag vill komma till är att extremister föds av erfarenhet. Jag som amatör hittar inte de där bra gamla tallarna som man kan karva ur för att hitta bra töre, jag vet inte hur det ska lukta, jag vet inte hur mycket som räcker för att lyckas tända krankvistarna osv osv. Samma sak med tälten, jag har köpt ett bra vindsäkert självstagande tält för att jag ska kunna ställa upp detta vart som helst. om jag vill tälta i skärgården på en stenhäll eller på en gräsplätt i skogen ska inte spela någon roll. Det ska vara lätt att få upp skyddet när det behövs och det ska gå att få upp ett skydd överallt.

Men en sak är gäller i alla fall för mig, Jag försöker lära mig att tända med tändstål så gott det går, men jag helgraderar mig, jag tar med mig både tändstål och tändare. Börjar med att försöka göra eld med tändstålet och om inte det går tar jag till tändaren. Hitills har jag bara behövt tändaren en gång. och det var första gången jag gick ut i skogen med tändstålet i fickan. Den dagen var hela söderåsen täkt med dagg och dimma, den dagen hade jag inte tändaren med mig....behöver jag säga att jag inte fick upp någon eld den dagen...

Du glömde den när en alien beamar upp tändsticksasken ur handen på dig.

Förövrigt så finns det tändsticker som brinner när de är blöta.

Case closed.

Jo, jag är oxå lite förundrad över dessa överlevnadsexperter som kan göra upp eld med sitt tändstål i hällande ösregn med det som finns att hitta i skogen. Men att hålla tändstiskorna torra det klarar de inte.

Jag tycker tändstål är fantastiskt, för det är kul. Det räcker för mig.

Samma här. Jag skulle även kunna drista mig att säga att ALLT jag gör i skog och mark görs för att njuta och för att det är kul.
En liten yxa är ibland för tung...men roligare än en massa dravel med småsågar och kilar...

En luffarpanna är ca 100ggr trevligare än alla gaskök i diverse "titansuperduperlightweight"-material...

Kaffepannan är gammal, sliten något tyngre än moderna supermaterial - men den kommer från tidigare generationer, den skänker njutning.

Jag kan dock erkänna att jag har en hyfsat stark hund som får ta på sig klövjeväskan om packningen blir lite för tung...

Dock: kul - det räcker. Gott och väl. Har man svårt att överleva i vår "vildmark" är det nog inte tändstålet som felar. ;)

Klok som en pudel är jag...

Så här är det, enligt min ödmjuka (men i allt väsentligt korrekta) mening:

Tändstål är roligare än tändstickor, tändstickor är roligare än tändare, tändare är roligare än att inte få elda.

Jag hade en jukkastikka fäst i knivslidan tidigare. En dag upptäckte jag att den var av och bara fästet kvar. När det gäller tändstickor, tändare eller eldstål så tycker jag inte det spelar så stor roll; det gäller att ha redundans oavsett vad man väljer för eldstålet kan ju som i mitt fall gå sönder eller så kan man tappa det. Själv använder jag nästan uteslutande 2 bic-tändare; en i fickan, en i kameraväskan i samma plastpåse som linsrengöringspapprena (som i nödfall kan utgöra bra tändmaterial). Jag har även en igentejpad filmburk med tändstickor och plån som jag har i en ficka i ryggsäcken och med det så anser jag mig vara tillräckligt säker.

Att få till en låga, hur man nu än gör, tycker jag inte är problemet; konsten är snarare att få upp en eld och välja rätt ved och veta vad som brinner bra och vad som brinner sämre men att göra upp en eld är väl egentligen inget större problem kan jag tycka.

Det är ju lite konstigt att prata om att folk gör det för svårt för sig när man pratar om friluftsliv. Det är för mig själva upplevelsen jag är ute efter oavsett om jag släpar med mig kastruller för att laga över öppen eld eller paddlar. Herregud, man kan ju inte bestiga ett berg för att sen klaga på någon som väljer att göra eld med eldstål. Ta helikopter...

Jag använder gärna eldstål för att det är en del i mitt friluftsliv. Jag tycker om att vara förberedd och "rätt" utrustad, och göra saker lite svårt för mig. Det är du själv som sätter gränserna för vilken upplevelse du är ute efter, och på så sätt blir denna diskussion tämligen urvattnad.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg