Jag får pudla här. Det som kring Ravlunda skjutfält anges som "militärt övningsfält" är säkert den mark som staten/försvarsmakten besitter.Jag vill inte polemisera med en lokalbo om ett område jag knappast känner till, och inte orkar jag googla heller - men (generell fråga) brukar man spärra av ett militärt övningsområde?
När jag studerar kartan över hela området kan jag konstatera att jag sett skyltar och anslag vid "övningsfältets" gräns vid de skogsvägar som i sydväst (väster om Dammåkra) löper in i området. Sydöst om Dammåkra och ut till havet gör Försvarsmakten ingenting på "övningsfältet" och arrendatorerna (och allmänheten) har tillgång till hagar och vägar 365 dagar per år. Samma arrendatorer har får- och hästbete på "skjutfältet" när det inte är skjutövningar och under avlysning vallas djuren till hagarna på "övningsfälten".
Jag i min enfald har antagit att arrendatorerna ägde både gårdar och mark utanför skjutfältet men marken är tydligen även den arrende.
Jag ber om ursäkt för min aggressiva framställning.
För trådskaparen, där frågeställningen gällde tältmöjligheter i anslutning till Haväng så vill jag tipsa om naturreservatet "Haväng och Vitemölla strandbackar", alltså på kartan och söderut, där är det inte förbjudet att tälta.