Tältplats vid Haväng

Nej det är den linjalritade blå linjen vilken utanför i havet får en 1000 strecks studsvinkel. Allt blått är inte vått. Vägen till STFgårdenhar mig veterligen aldrig varit avstängd.

Nej det är den linjalritade blå linjen vilken utanför i havet får en 1000 strecks studsvinkel. Allt blått är inte vått. Vägen till STFgårdenhar mig veterligen aldrig varit avstängd.

Då är vi överens om STF och vägen dit, avlyses ej. och då stämmer mitt antagande att gräsnen för (avlysning) gå längs med staketet precis norr om vägen ner till STF. Vill minnas att det är där skyltat om avlysning sitter.

Men gränserna på kartbilden i inlägg #7 i dennna tråd stämmer inte perfekt med orienteringskartan som postats som pdf-länk. Klipp från pdfen:

1683456966687.png

På orienteringsksrtan är det den norra tunna röda linjen längs staketmarkeringarna som gäller. I verkligheten är det tydligt. Och finns gott om skyltar med kartor (och aktuell avlysning för innevarande och nästa månad.

Länk till aktuella avlysningstider, Ravlunda hittar ni någonstans i mitten.

Att orienteringskartan är otydlig med bl.a. gränser beror på att det är just en orienteringkarta ("sport-/tävlingsutrustning"). På t.ex. Skåneledens karta är gränsen till skjutfältet väldigt tydligt markerad. Notera även att direkt söder om skjutfältet finns ett militärt övningsområde.

På orienteringskartan tre poster upp i tråden är den tjocka streckade röda linjen Skåneleden och ingen form av gräns. Det är en hel hage mellan vägen till vandrarhemmet och skjutfältet ända från Dammåkra till parkeringen närmast havet. Ute vid kusten är Havängsdösen utanför skjutfältet och "Lövdalen" innanför skjutfältet. Det finns bara ett övningsområde och det är endera avstängt i sin helhet eller inte avstängt för fotgängare och cyklar (På grund av dålig respekt för skyltning är det sedan ett par år inte tillåtet alls med civila bilar och motorcyklar på övningsfältet frånsett för arrendatorn/fårägarna). Ute till havs varierar förbudsområdet (beroende hur grova vapen som skall användas just den dagen och därmed hur långt ut från kusten flytetyg skall hålla sig).

Varför texten "militärt övningsfält" står utanför övningsfältet är för mig en gåta. Det är fel och det kan jag säga med säkerhet (jag bor i närområdet och besöker Haväng/Ravlunda skjutfält flitigt).

Varför texten "militärt övningsfält" står utanför övningsfältet är för mig en gåta. Det är fel och det kan jag säga med säkerhet (jag bor i närområdet och besöker Haväng/Ravlunda skjutfält flitigt).

På militärt övningsfält används inte skarp ammunition. Dammåkra, som ligger inom det angivna övningsområdet, är väl i högsta grad en militär inrättning?

Jag tror det finns både begreppsförvirring, brister i kommunikation och gammalt informationsmaterial som bidrar till problemet.
Orienteringskartan, som militären själva länkar till, är framtagen av andra än militären och den är 16 år gammal.
Skjutfält, riskområde, övningsfält, skyddsobjekt och fastighet mm är skilda saker.
Fastigheten "Simrishamn Ravlunda Skjutfält 3:1" följer i söder Verkaån och lär då omfatta mer än det som hamnar under begreppen ovan.
Bättre och samordnad information både region och försvarsmakten kunna uppbringa.

I storleks ordning övningsfält, skjutfält skjutplats, skjutbana.

Listan ovan är från större till mindre, även om jag nog tycker skjutplats (var man skjuter från) är mindre än skjutbana (som även inkluderar skjutvall/blindering) och om vi undantar rälsmålsbanan finns väl ingen direkt skjtubana (med skjutvall/blindering) på Ravlunda-fältet.

Men det som är mest relevant för allmänheten är ju vad som blir avlyst (=skyddsobjektet med tillfälligt tillträdesförbud), om man skjuter från skjutplats på skjutfältet så kan ju övningsområdet bli avlyst för att det hamnar inom riskområdet.
Och avlysningen går i alla fall, sällan(aldrig?) söder om vägen till vandrarhemmet?
eller?

Håller med om att det inte är lättbegripligt trots kartorna.

/Patrik

Avlyst område är räknat från kusten vid Havängsdösen norr om det stängsel som löper norr om dösen ända fram till Dammåkra. Mellan det stängslet och bilvägen löper fram till Dammåkra får/hästhagar i rad som aldrig ingår i avlyst område och inte heller är skyltat som övningsfält.

Detta utifrån flitiga observationer på plats då det i familjen bl a ingår en häst som delar av året betar omkring och på (sic) övningsfältet/skjutfältet, samt att jag orienterar i den klubb som ritat orienteringskartan.

Den som följer grusvägar och inte klättrar över stängsel riskerar inte att gå in i pågående övningar utan kommer att stöta på tydlig information.
Det går alltid att ta sig till havet och vandrarhemmet (det senare även med bil).

Jag vill inte polemisera med en lokalbo om ett område jag knappast känner till, och inte orkar jag googla heller - men (generell fråga) brukar man spärra av ett militärt övningsområde?

Jag vill inte polemisera med en lokalbo om ett område jag knappast känner till, och inte orkar jag googla heller - men (generell fråga) brukar man spärra av ett militärt övningsområde?

VId infartsvägar brukar det finnas skyltar och bomar som stängs vid avlysning men på vissa områden kan man komma genom skogen, eller över havet för den delen utan att passera skyltar och det är din skyldighet att se till att du inte kliver in i avlyst område. Skjutfält är ofta skyddsobjekt och har starkt lagskydd även om skyddet kan kännas lite omvänt. Vid många skydssobjekt är det själva objektet som ska skyddas men på skjutfält är det allmänheten som ska skyddas från den verksamhet/skjutning som då bedrivs på skjutfältet (och att verksahmehten/skjutningen ska kunna genomföras utan avbrott för obehöriga i området).

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sitiensis Tältplats vid Strängnäs/Selaön? Vandringsleder 0
SiKth Vacker tältplats vid sjö? Vandringsleder 20
flygare69 Trevlig tältplats vid Ringsjön sökes! Vandringsleder 0
Askel Bilder från Stenshuvuds tältplats? Vandringsleder 4
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
Kogoyo Tältplats nära Ales Stenar? Vandringsleder 4
Zenith Enslig tältplats/vindskydd max 3-4 h med bil från Sthlm Vandringsleder 8
martin_uppsala Nybörjare söker tältplats nära vatten i Uppsalatrakten Vandringsleder 1
Jimson Övernattning i närheten av Norrköping? Vandringsleder 4
Skipper_ Vandringshem (alt tältplats) mellan Simrishamn och Kivik Vandringsleder 2
Kasch Tips tältplats Valdemarsvik - Gamleby? Vandringsleder 1
Grollen Isolerade platser vid vatten och skog i Stockholmstrakten Vandringsleder 11
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
SamiHuutoniemi Tältplatser med vatten vid Skåneleden Vandringsleder 8
qy Brant vid Slåttdalsberget på Höga kustenleden? Vandringsleder 6
omni96 Vandringsled vid Arlanda Vandringsleder 5
grodanbolle Överfall vid Skanssundet, Borkyrka Vandringsleder 3
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
Esko747 Tälta någonstans vid Upplandskusten? Vandringsleder 3
Owl Veden slut vid eldstad Vandringsleder 8
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
avslutad141014 Vandring vid Gross Glockner Vandringsleder 0
Still Alive Vindskyddet vid Skirsjön ( Södertälje ). Vandringsleder 4
veni Gotska Sandön vid midsommar Vandringsleder 4
T.O.K Hjälp med en 3 dagars tur vid Stora sjöfallet Vandringsleder 0
Picea Vandring vid havet Vandringsleder 18
Från Danmark Vandring och ved vid Bottenstugan Vandringsleder 2
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
Vandringshyveln vandringsleder vid geirangerfjorden?? Vandringsleder 2
helmutlotti Sörmlandsleden: inbrott i bil vid stora Alsjön Vandringsleder 11
shadowfire Mysig tältning vid västkusten? Vandringsleder 7
bede Vandringsleder vid Galå Fjällgård Vandringsleder 0
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
flygare69 Rundslinga vid Brösarp, Hjälp tack! Vandringsleder 5
flygare69 Liten rundvandring vid sydkusten? Tips please! Vandringsleder 4
BrittMarie Tältmöjlighet vid Åstorp/skåneleden Vandringsleder 0
Karl A. Intressant uppvaknande vid Delsjön! Vandringsleder 0
schweingaard Roddbåtar vid Sitojaure och Laitaure? Vandringsleder 5
paddel Björn Tips om isälvsleden vid Vindelälven Vandringsleder 3
Magnusnod Frost vid Grövelsjön Vandringsleder 0
desty Vandringsled vid Skytteholm. Vandringsleder 3
Nyman Vedläge vid vindskydden på bruksleden i vinter Vandringsleder 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg