Tältplats utanför vildmarken

Har också upplevt detta som ett problem. Även med gps. Att bara svänga in på en skogsväg och hänga upp hängmattan som jag trodde var det ju inte, där fanns skyltar om grannmilis, andra husbilar, eller bärplockare överallt..

Men tipsen om badplatser och dylikt verkar vettiga!

Det skiljer sig en hel del mellan södra och norra Sverige när det gäller det här med att relativt enkelt hitta en passande plats att slå upp tältet bredvid bilen på en liten avskiljd plats. Som norrlänning blev jag förvånad första gången jag förstod hur det är.

Ute i det tätbefolkade Europa är det ännu svårare och man kan förstå alla turister som kommer till Norra Skandinavien och får uppleva den relativa ensamheten och allt annat.

Upplever samma sak, så därför vill jag i nödfall kunna slagga i bilen vilket jag gjort säkertb15 nätter genom åren, och då är min bil en MYCKET liten bil där man måste tänka till lite. Jag e 180 och kan ligga raklång och sova i en Peugeut 206:a. Ser säkert skitkul ut men vem bryr sig. Jag kan obemärkt sova varsom.

Vi som är en stor familj kan omöjligt sova i bilen. Det har hänt ändå, under en skånesemester i augusti när vi liksom inte hade fattat hur tidigt det kan bli mörkt. Visa av erfarenheten börjar vi alltid leta vid 4-tiden på eftermiddagen numera, för har man ett par timmar på sig brukar det lösa sig.

Tältplats på camping?

Ingen sport...

När vi i somras åkte genom dalarna , från idre och söderut fanns det gott om ljuvliga tältplatser alldeles invid vägen och vattendrag. Tror rentav länet hade speciella skyltar där det stod "lägerplats". Det har jag inte sett i andra län, såg det på säkert 20 ställen utefter vägarna. Nåt för andra delar av sverige att efterfölja?

Sen längre söderut blev det ju svårare. Vi åkte frånorrifrån söderut mot skåne, och det var dags att sussa i nivå med tiveden. Då loggade jag in på utsidan och fick i en gammal tråd exakt hänvisning till en perfekt tältplats vid en sjö 200 m utanför nationalparksgränsen/tältförbudet. Utmärkt med internet ibland!

När vi i somras åkte genom dalarna , från idre och söderut fanns det gott om ljuvliga tältplatser alldeles invid vägen och vattendrag. Tror rentav länet hade speciella skyltar där det stod "lägerplats".

Tydligen en del i Älvdalens kommuns satsning på fricampingplatser som ersättning för allmänt campingförbud. Fast det kostar tydligen 60 kronor, så det var inte så generöst som jag trodde. Fast visst är det väl prisvärt ändå med tanke på ordnad ved osv

http://www.husvagnochcamping.se/artiklar/resmal/20100318/miljonsatsning-pa-fricamping

Det är ju lögn att kalla det fricamping om det är iordningställda campingplatser som kostar pengar, men det är rätt billigt för att vara sådan camping ändå.

Litet längre norrut har jag faktiskt sett "gratis" sådana lägerplatser, men det var väl tio år sen eller så, och trenden går ju mot lägre skatter och mer egenbetalning.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
th-pi Tipitältplats runt Mora med omnejd Allmänt om friluftsliv 0
kristiankorsgaard tältplats övanför Vakkotavare Allmänt om friluftsliv 2
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Vemdalen Allmänt om friluftsliv 0
Johes Vägnära tältplats och myggläge (2020) kring Ramundberget Allmänt om friluftsliv 4
vwest Tältplats för två nätter Mariestadstrakten Allmänt om friluftsliv 6
ValderUrskog Hjälp! Tältplats med barn vid Havet Bohuslän! Allmänt om friluftsliv 13
freddeu Bra tältplats nära Garphyttans nationalpark Allmänt om friluftsliv 5
J88 Tältplats kring Höga Kusten Allmänt om friluftsliv 2
turbo100 Tältplats / camping med mer turister som reser själva? Allmänt om friluftsliv 5
nicko_ Tältplats Höga Kusten Allmänt om friluftsliv 4
veni Är det här en i iordninggjord tältplats? Allmänt om friluftsliv 4
Lajjan Vacker tältplats på Fårö? Allmänt om friluftsliv 6
Nitsson Tältplats runt Stockamöllan (Rönne Å)? Allmänt om friluftsliv 4
Foss Tältplats på väg norrut längs E4? Brådis... Allmänt om friluftsliv 4
Mulle2 Hundar, i eller utanför tältet? Allmänt om friluftsliv 7
Lackan Längsta stigningen utanför fjällen Allmänt om friluftsliv 1
Jonas.musik Bo i skog utanför Malmö - Hur & Var? Allmänt om friluftsliv 17
Crimper Man fast utanför Nikka Allmänt om friluftsliv 11
Still Alive Hut vanligt är vandring utanför leder på låglandet? Allmänt om friluftsliv 24
veni Vem lämnar en ryggsäck i vildmarken? Allmänt om friluftsliv 7
Headheretic Musikhjälpen - Vi i Vildmarken Allmänt om friluftsliv 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg