Tältmodeller där yttertältet reses först

Är det verkligen någon som separerar ytter- och innertält vid varje nedtagning av ett Hillebergtält? Det tror inte jag, så att säga att man sätter upp yttertältet på ett Hilleberg först är en sanning med modifikation. Men man kan...

Ok, så det finns en tredje kategori? Båda tälten reses samtidigt? Jag tyckte mig läsa det i lite specifikationer, men när man läser på allmän info (artiklar osv) så har jag bara sett att det talas om bara två kategorier - Innertält först eller sist. Jag bara antog att om det står i specifikationer att båda tälten reses samtidigt så betyder det att yttertältet i princip reses först. Var det en lite konstig slutsats?

Tack så mycket för alla andra kommentarer jag fått! Känns skönt att det finns råd att få :)
 
Finns helt enkelt olika skolor om detta med inner och yttertält och i vilken ordning etc.

Man får lära sig vad som funkar med det man har och i aktuell situation avseende kondens och fukt från ovan.

Bra ventilation är aldrig fel och det är ibland ett bra skäl att välja tunnel framför kupoltält. (Finns kupoltält med bra ventilation via toppen.)

Breda öppningar och gott om plats i absider samt flera olika ingångar kan vara sånt som är värt att prioritera. Samt takhöjd och lättvikt och så har vi priset.

Thure
 
Jag tror att bsandborgh tänker på de tält där du reser yttertältet först: för det mesta fäster man sedan innertältet på yttertältet, och behöver då inte koppla isär dem när man packar dem. Då blir det automatiskt så att när man reser yttertältet nästa gång hänger innertältet automatiskt med.
 
Ok, så det finns en tredje kategori? Båda tälten reses samtidigt? Jag tyckte mig läsa det i lite specifikationer, men när man läser på allmän info (artiklar osv) så har jag bara sett att det talas om bara två kategorier - Innertält först eller sist. Jag bara antog att om det står i specifikationer att båda tälten reses samtidigt så betyder det att yttertältet i princip reses först. Var det en lite konstig slutsats?

Tack så mycket för alla andra kommentarer jag fått! Känns skönt att det finns råd att få :)

Att man reser yttertältet först är oftast eller kanske till och med alltid samma sak som att innertältet kan resas samtidigt. Kolla t.ex. hillebergs instruktionsfilmer som finns på youtube.
 
Skaru ut mä familjen så föreslår jag tarp istället. Högre komfort, större yta, bättre ventilation, mycket lägre vikt, lägre packvolym. You name it. Laga mat utan att riskera att tältet brinner upp, packa allt i lugn och ro, häng upp kläder (3 m) på tork, barnen kan titta på naturen medan de somnar - bli ett med naturen då den har en tendens att krypa in i all utrustning också, vilket egentligen är bra för barnen för då lär de sig att naturen inte är äcklig. Är det fint väder så kör cowboy-camping. Barn älskar det.
 
Myror och mygg är faktorer som talar för innertält och eller myggnät. Och mot tarp. Men du kanske tänker på tarptält med innertält av mesh?

Thure
 
Ok, så det finns en tredje kategori? Båda tälten reses samtidigt? Jag tyckte mig läsa det i lite specifikationer, men när man läser på allmän info (artiklar osv) så har jag bara sett att det talas om bara två kategorier - Innertält först eller sist. Jag bara antog att om det står i specifikationer att båda tälten reses samtidigt så betyder det att yttertältet i princip reses först. Var det en lite konstig slutsats?

Det som vanligtvis kallas "skandinavisk design" innebär att inner- och yttertält är kopplade och sätts upp/tas ner samtidigt. Detta medför att det går snabbt att sätta upp eller ta ner tältet samt att innertältet är skyddat i blött väder. Först med denna design var Hilleberg med modellen Keb. Idag använder flera tillverkare sig av den designen bl a Hilleberg, Bergans, Fjällräven, Arctic Alpine Design, Helsport mfl.
Själv har jag använt många olika tält genom åren men efter att köpt ett Keb3 1984 har jag stannat vid den designen och föredrar den klart i vårt klimat. Den här instruktionsfilmen från Hilleberg visar på hur det fungerar:
https://www.youtube.com/watch?v=ZxZ0A_O2s7Q&feature=youtu.be

I mitt tidigare inlägg rekommenderade jag Bergans Trollhetta 3 (vilket skall vara en uppföljare på Compact Light 3). Jag var på XXL nu i em och de hade modellen på rea till 2479kr (500kr mer för Trollhetta 4).
 
Jag har personlig erfarenhet av två svenska märken, Hillleberg och Haglöfs. Båda dessa reses som du vill, yttertältet först./QUOTE]

Öhh... Hur menar du? Du menar att man kan resa yttertältet först. Jag har två Hilleberg (Niak och Kaitum) och de har kopplade ytter- och innertält, dvs att man reser båda två samtidigt. Har aldrig under 16år rest bara yttertältet... Och visst har det varit blött ibland när jag packat ihop men det torkar ju rel snabbt när man slår upp det igen.
 
Naturen som kryper in i utrustningen är mest tvestjärtar och gråsuggor, inget farligt mao. Myror har vi inte haft ont av.
Myggnät (bara sånt som hänger ner över oss) har vi med och sätter upp ifall vi tycker det behövs - för det mesta bara de första dagarna. Är det bara lite vind så behövs inte myggnätet - för oss. Enklast, och lättast (vikt), är då att ha mygghuvor. Vid cowboy-camping behövs inget.
 

Bilagor

  • gotland2.jpg
    gotland2.jpg
    45 KB · Visningar: 399
Jag har personlig erfarenhet av två svenska märken, Hillleberg och Haglöfs. Båda dessa reses som du vill, yttertältet först./QUOTE]

Öhh... Hur menar du? Du menar att man kan resa yttertältet först. Jag har två Hilleberg (Niak och Kaitum) och de har kopplade ytter- och innertält, dvs att man reser båda två samtidigt. Har aldrig under 16år rest bara yttertältet... Och visst har det varit blött ibland när jag packat ihop men det torkar ju rel snabbt när man slår upp det igen.

Jag har inte heller rest bara yttertältet, men åtminstone mitt Haglöfstält levererades med de två deltältet åtskilda: jag var alltså tvungen att sätta upp yttertältet innan jag kunde kroka fast innertältet. Inget (annat än lathet) hindrar att man kopplar isär de två delarna innan man packar ihop dem. Jag vet dock att det är ovanligt, och fyller egentligen inget syfte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NickeX Nya tältmodeller Bo och sova 2

Liknande trådar