Tältmodeller där yttertältet reses först

Version mot vind, utan mygg. Sen finns en annan version mot regn - då drar man bara upp en till tarp inunder den korta nervikta delen av den här uppsättningen. 2 tarpar x 400 g plus 150 g tältlina och pinnar, plus 2 myggnät x 300 g.
 

Bilagor

  • 20150711_204104.jpg
    20150711_204104.jpg
    37.6 KB · Visningar: 988
(...) Jag bara antog att om det står i specifikationer att båda tälten reses samtidigt så betyder det att yttertältet i princip reses först. (...)
Som flera andra redan skrivit, så antog du "i princip" rätt :)
Sammanfattning:
  • "Ytter först" = stänger samverkar konstruktivt med yttertält (via kanaler eller clips) = man kan sätta upp antingen yttertält först, eller bägge skikten samtidigt - i bägge fallen utan att innertältet blir blött, vilket ju är din målsättning.
  • "Inner först" = stänger samverkar konstruktivt med innertält = man måste få upp innertältet först. Det går i vissa fall att trixa med detta under skydd av yttertältet, men det blir ju inte lika enkelt.
  • "Inner först, men ytter går att få upp separat" - modeller där man kan välja att spänna upp stångskelettet med hjälp av ett extra golv ("footprint"), sen slänga över yttertältet, och sist (i vissa fall) även få klippa in innertältet inifrån. Exempel.

Det finns olika åsikter om värdet av att slippa få innertältet blött, men för egen del prioriterar jag detta lika högt som du. Särskilt under tiden med småbarn var det skönt med snabb och "torr" uppsättning och inte minst nerpackning, men även när jag är ute ensam.
"Ytter först"-konstruktionen bär ju inte automatiskt med sig några nackdelar, så jag har har helt enkelt svårt att förstå varför man skulle avstå dess fördelar.
Även i ett blött land som Sverige så är det inte så ofta man har spöregn vid tältresning. Lättare regn klarar ofta ett innertält under de få minuter det tar att resa ett tält, de brukar vara behandlade för att vara regnavvisande.(...)
OK, det var inte Sverige, men sist jag var i Jotunheimen ösregnade det dygnet runt 9 av de 10 dagarna, varav flera med vindar kring och över 20 m/s ;).
 
I mitt tidigare inlägg rekommenderade jag Bergans Trollhetta 3 (vilket skall vara en uppföljare på Compact Light 3). Jag var på XXL nu i em och de hade modellen på rea till 2479kr (500kr mer för Trollhetta 4).

Nähä!? Det måste jag kolla upp. När jag såg ditt inlägg så kikade jag på deras hemsida men där fanns inget sånt. Får ta mig in på nån av butikerna. 14 mil till närmaste ställe bara. Bleh.

Skaru ut mä familjen så föreslår jag tarp istället. Högre komfort, större yta, bättre ventilation, mycket lägre vikt, lägre packvolym. You name it. Laga mat utan att riskera att tältet brinner upp, packa allt i lugn och ro, häng upp kläder (3 m) på tork, barnen kan titta på naturen medan de somnar - bli ett med naturen då den har en tendens att krypa in i all utrustning också, vilket egentligen är bra för barnen för då lär de sig att naturen inte är äcklig. Är det fint väder så kör cowboy-camping. Barn älskar det.

Ja precis. Jag håller med. Tyvärr kan jag inte få med mig familjen på det pga hälsoproblem. Ska inte gå in på onödiga detaljer men kontentan är att mina tjejer klarar av kyla väldigt dåligt jämfört med de flesta. Annars hade jag kört på Tarp.

Som flera andra redan skrivit, så antog du "i princip" rätt :)
Sammanfattning:
  • "Ytter först" = stänger samverkar konstruktivt med yttertält (via kanaler eller clips) = man kan sätta upp antingen yttertält först, eller bägge skikten samtidigt - i bägge fallen utan att innertältet blir blött, vilket ju är din målsättning.
  • "Inner först" = stänger samverkar konstruktivt med innertält = man måste få upp innertältet först. Det går i vissa fall att trixa med detta under skydd av yttertältet, men det blir ju inte lika enkelt.
  • "Inner först, men ytter går att få upp separat" - modeller där man kan välja att spänna upp stångskelettet med hjälp av ett extra golv ("footprint"), sen slänga över yttertältet, och sist (i vissa fall) även få klippa in innertältet inifrån. Exempel.


Äntligen fattar jag! Vad jag har letat efter en utförlig förklaring! Tack! :D
 
Bergans compact light 3p

Supernöjd med vårat compact light 3pers.
Har använt det i både svenska fjäll och skogar, samt en månad på nya
zeeland.
såg på blocket att det finns där att köpa nytt till reducerat pris.

Framför allt på nya zeeland fick vi uppleva vad tältet klarar av.
Storm, hällregn och hög luftfuktighet, tältet klarade allt detta med bravur.

Lätt att sätta upp även för en person och mycket tält för pengarna.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    67.1 KB · Visningar: 2,209
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NickeX Nya tältmodeller Bo och sova 2

Liknande trådar