Tältmodeller där yttertältet reses först

Hej!

Jag är i startgroparna för att köpa första tältet till familjen (2 vuxna, en 5-åring) och ja...det är ju inte det enklaste.

Efter att ha läst på en hel del har jag kommit fram till att en av mina prios är ett yttertält som reses först då ett blött innertält kan förstöra en fin upplevelse. Jag har förstått att nordiska märken utformar tält på det här sättet (finns det undantag?), men gäller det andra utländska märken också? Det är svårt att läsa sig till vilka modeller där yttertältet fixas först, så om någon vänlig själ sitter inne på lite info om detta och vill dela med sig om det så skulle jag vara tacksam.

Två andra prioriteringar är det ska hålla länge och att man ska kunna sitta upprätt inuti. Tips på det?

Tack på förhand!
 
De flesta tillverkare av nordiska tält låter innertältet sitta ihop med yttertältet eller att man reser yttertältet först. Säg vad ni ska använda tältet till så blir det lättare att ge input. Sitt hjöd ca 95-105cm i för innertältet.
 
Jag har personlig erfarenhet av två svenska märken, Hillleberg och Haglöfs. Båda dessa reses som du vill, yttertältet först. Min kusin har ett nordamerikanskt tält, som fungerar tvärtom: man reser tältet och slänger sedan yttertältet över det, som om det vore en lös presenning. Enligt kusinen fungerar alla nordamerikanska tält på samma sätt (hon bor i Kanada).

Jag skulle dra slutsatsen att svenska (kanske till och med alla europeiska) tillverkare väljer modellen där yttertältet reses först, innan man hänger upp innertältet. Men om du verkligen vill veta är det väl bara att fråga tillverkaren.
 
Regeln om amerikanska mot europeiska tält stämmer oftast, men går inte att lita på blint - både Vaude och Exped gör t ex några "innertält först" - modeller, medan amerikanska Tarptent har flera "yttertält först"- diton.

För det mesta går det ju att antingen läsa detta explicit på tillverkarnas egna sidor, eller se på deras bilder, vilken tältdel som stängerna monteras i/med.
Här finns också en sida med föredömligt överskådlig och utförlig info om långtifrån alla, men ett stort antal vanliga tält, mest europeiska.
 
De flesta tillverkare av nordiska tält låter innertältet sitta ihop med yttertältet eller att man reser yttertältet först. Säg vad ni ska använda tältet till så blir det lättare att ge input. Sitt hjöd ca 95-105cm i för innertältet.

Kortare tripper med enstaka övernattningar med familjen. Längre tripper för mig själv. Huvudsaklig användning vår-sommar-höst. Det vore ju gött om det tål lite hårdare vintertag, men jag vet inte hur mycket jag kommer att använda det i den situationen. Budget - Inte Hilleberg. Smärtgräns är 5000:-

Jag vill att min familj ska kunna uppleva naturen som jag gjorde när jag var liten och utan att upplevelsen blir förstörd av för dåliga grejer. Det är typ så jag tänker.

Regeln om amerikanska mot europeiska tält stämmer oftast, men går inte att lita på blint - både Vaude och Exped gör t ex några "innertält först" - modeller, medan amerikanska Tarptent har flera "yttertält först"- diton.

För det mesta går det ju att antingen läsa detta explicit på tillverkarnas egna sidor, eller se på deras bilder, vilken tältdel som stängerna monteras i/med.
Här finns också en sida med föredömligt överskådlig och utförlig info om långtifrån alla, men ett stort antal vanliga tält, mest europeiska.

Tack så mycket för tipset! Ska lusläsa katalogen :)
 
Ett bergans cl3 eller Urberg borde passa korta-långa familjeturer och tre säsonger 2-3500kr.

Komplettera med ett dyrare mindre vintertält ex Fjällräven, Hilleberg för dina egna längre tuffare turer.
 
Ägget är den optimala formen.Störst innerutrymmen för minsta skalyta.
Tunnel och kupolmodeller finns.

Ni är 3 så skaffa ett 3p tält. Tunneltält är oftast lättare än kupoltält då allt väger och kupoltält behöver fler tältstänger.

Det finns en uppsjö av bra tält.
Nyare modeller kommer ständigt till.

En bra metod utan att köpa fast sig är att börja med ett begagnat och pröva så att ni vet vad ni vill ha efter att ni skaffat er erfarenheter.

go tur
 
Även i ett blött land som Sverige så är det inte så ofta man har spöregn vid tältresning. Lättare regn klarar ofta ett innertält under de få minuter det tar att resa ett tält, de brukar vara behandlade för att vara regnavvisande.
Är man dessutom ute en långhelg med familjen brukar man välja en helg men hyffsat väder.
Ett kupoltält från någon av de kända tillverkarna, typ North Face, Marmot, Bergans eller liknande skulle passa. Stor volym och ofta bra takhöjd och ofta prisvärda.
 
Är det verkligen någon som separerar ytter- och innertält vid varje nedtagning av ett Hillebergtält? Det tror inte jag, så att säga att man sätter upp yttertältet på ett Hilleberg först är en sanning med modifikation. Men man kan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NickeX Nya tältmodeller Bo och sova 2

Liknande trådar