Tältlagning

Säsongspremiär närmar sig och materialvård är igång. Hittar inget här på sidan och därför frågar jag.
Har för mej att det finns (har funnits) självhäftande lagningslappar till tältväv att få tag i. Förstås helst med förstklassigt lim. Färg inte så viktigt, men gärna någon grå nyans. Var kan detta finnas?

Tenacious Tape och Spinnaker tejp kan möjligen funka (båda finns i olika färger), lite beroende på vilken väv du vill laga och hur den är behandlad. Är det en silikoniserad yttertältsväv kan det givetvis vara svårt att få tejpen att fästa, varför du kan behöva sy på en lapp.

Man kan anv ev T-sprit om man har det med och tvätta rent före lagning ofta är det PU på insidan av väven då sätter man lappen där.

Jag har lagat några hål i tältduken/stångkanalen och även en liten "ryggsäck" med silvertejp, har en silvertejp som är tunn och smidig men stark.
Tesa heter fabrikatet som jag har men det finns andra också.
Upplever inte några problem med att packa ihop tältet/"ryggsäcken" med lagningen och lagningen håller länge.
Har alltid med mig en bit på mina turer för att kunna laga direkt om en skada uppstår!
/Tomas

Bilagor

• IMG_20230412_141021.jpg
    IMG_20230412_141021.jpg
    7.5 MB · Visningar: 99
Du kan få bättre hjälp om du skriver vilket tält och vilket material.
Kan spela viss roll var skadan sitter också. Gäller det golvet? Golvet är inte alltid i silnylon på silnyllntält. Är skadan nära någon söm eller annat som kan utsättas för kraft eller är det bara ett hål?

Jag har lagat både tält och uppblåsbara liggunderlag med en helt vanlig lapp syntetväv (kolla stuvarna i tygbutiken, klipp sönder en skrotningsfärdig jacka, sno en bra bit från ungarnas urväxta kläder ... vad du nu råkar ha till hands) och frikostiga mängder kontaktlim eller Rubberfix. Rubberfix är bättre.

Silikoniserad väv är lurigt, då är det bäst att både sy och limma med silikon, eventuellt med en lapp både på insidan och utsidan (limma först, sy sedan genom alla tre lagren, silikontäta sömmarna).

Någon tipsade om tejp. Kan också funka, men det är VÄLDIGT stor skillnad på vävtejp och vävtejp. Stokvis har en del bra, extra klistriga varianter. Det har förmodligen Tesa och 3M också.

Jag har lagat både tält och uppblåsbara liggunderlag med en helt vanlig lapp syntetväv (kolla stuvarna i tygbutiken, klipp sönder en skrotningsfärdig jacka, sno en bra bit från ungarnas urväxta kläder ... vad du nu råkar ha till hands) och frikostiga mängder kontaktlim eller Rubberfix. Rubberfix är bättre.

Silikoniserad väv är lurigt, då är det bäst att både sy och limma med silikon, eventuellt med en lapp både på insidan och utsidan (limma först, sy sedan genom alla tre lagren, silikontäta sömmarna).

Någon tipsade om tejp. Kan också funka, men det är VÄLDIGT stor skillnad på vävtejp och vävtejp. Stokvis har en del bra, extra klistriga varianter. Det har förmodligen Tesa och 3M också.

En tanke kring syntetväv och uppblåsbara liggunderlag - det bör väl inte vara något ventilerande matrial i väven du lagar med, får du är det väl risk att trycket innifrån pyser ut genom "tex-membranet". Det är väl just det som är poängen med ventilernade "tex-matrial": luft/vattenånga ska slippa ut igenom medan regndroppar ska inte gå igenom utan rinna av. Trycket i en uppblåt madrass borde ju vara halvhögt. Eller täpper du igen membranet med limet?
Att laga tält borde däremot funka för där är ju inget nämnvärt övertryck innifrån.

/Patrik

En tanke kring syntetväv och uppblåsbara liggunderlag - det bör väl inte vara något ventilerande matrial i väven du lagar med, får du är det väl risk att trycket innifrån pyser ut genom "tex-membranet". Det är väl just det som är poängen med ventilernade "tex-matrial": luft/vattenånga ska slippa ut igenom medan regndroppar ska inte gå igenom utan rinna av. Trycket i en uppblåt madrass borde ju vara halvhögt. Eller täpper du igen membranet med limet?
Att laga tält borde däremot funka för där är ju inget nämnvärt övertryck innifrån.

/Patrik

Japp, limmet täpper till väven, har använt helt vanligt nylon (polyester?) med framgång. Limmet tätar, väven armerar. Men som sagt Rubberfix är bättre. Förextra täthet brukar jag lägga på ett lager i efterhand också. Obs: Trampa inte på liggunderlaget medan limmet härdar, då trycker du luft genom limmet och allt skiter sig. Det vet jag av välsvuren erfarenhet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg