Grattis. Min kåta är mitt bästa köp någonsin Det kan vara bra att lägga undan uppspäntade småpinnar, att kunna lägga in som understöd när större klabbar ryker i eldspisen.Inget konstruktivt inlägg angående vindtålihet el annat men tänkte bara meddela att undertecknad släppt sargen och införskaffat en Safir 5 b/p och en vedspis till det facila priset av 5600:- inklusive frakt.
Premiärövernattningen gjordes förra måndan i minusgrader och två deci snö.
Positivt överraskad över att vedspisen klarade så pass stora vedträn som den gjorde och att trots bitvis mycket rök lyckade jag aldrig rökfylla kåtan utan sovsäckarna var rökluktsfria dagen efter.
Detta är början på nåt nytt och spännande. :-D
/
Den vars säkerhetsanalys mynnar ut i att en tältkåta inte bör användas ovan trädgränsen, tycker jag ska läsa den här tråden. Går att åtgärda. Min kåta har jag skaffat grövre mittstång till. Sågade av 8 cm på varje stångdel på den mittstång som är till Tentitpis sjuor, så den passar min femma. Tidigare mittstången böjdes i en båge, studsade till, gick av en gång av vind, en gång av snömassor. Nya stången hittills opåverkad. Stabil. Helt annan stadga. Sedan har jag låtit sy på åtta stormlinefästen till, ca 32 cm ovanför de befintliga. Ovanför nya övre stormlinefästena smalnar kåtan raskt och vinden får inte tag i duken. Har även fördubblat antalet resårsnören som drar ner ventilmössan. Med nämnda saker fixade fungerar kåtan utmärkt ovan trädgränsen, även om den inte skulle bli mitt val om jag ständigt häckade över 1200-1300 meter nivån. Bara att rekommendera
/
Det är ingen baggis att sätta upp kåtan när det blåser 15 m/s och mer. Blir lite bökigt vid 12. Men förbereds allt innan kåtan trycks upp och den som trycker upp mittstången håller den bra så går det. Gäller att spänna markremmar och stena markpinnar och stormlinor och få ner stormmattor snabbt, medan mittstången hålls. 20 m/s, nja, då blir det att försöka få lite lä, det blir det iofs oftast. Orkan, dvs. 35 m/s, då kan man glömma att sätta upp tältkåtor och tält över huvud taget. Bättre att rulla in sig i tältet/kåtan och hålla sig fast tills det är över.
Raskesven