Tältkåta

Inget konstruktivt inlägg angående vindtålihet el annat men tänkte bara meddela att undertecknad släppt sargen och införskaffat en Safir 5 b/p och en vedspis till det facila priset av 5600:- inklusive frakt.
Premiärövernattningen gjordes förra måndan i minusgrader och två deci snö.
Positivt överraskad över att vedspisen klarade så pass stora vedträn som den gjorde och att trots bitvis mycket rök lyckade jag aldrig rökfylla kåtan utan sovsäckarna var rökluktsfria dagen efter.

Detta är början på nåt nytt och spännande. :-D
Grattis. Min kåta är mitt bästa köp någonsin:) Det kan vara bra att lägga undan uppspäntade småpinnar, att kunna lägga in som understöd när större klabbar ryker i eldspisen.
/
Den vars säkerhetsanalys mynnar ut i att en tältkåta inte bör användas ovan trädgränsen, tycker jag ska läsa den här tråden. Går att åtgärda. Min kåta har jag skaffat grövre mittstång till. Sågade av 8 cm på varje stångdel på den mittstång som är till Tentitpis sjuor, så den passar min femma. Tidigare mittstången böjdes i en båge, studsade till, gick av en gång av vind, en gång av snömassor. Nya stången hittills opåverkad. Stabil. Helt annan stadga. Sedan har jag låtit sy på åtta stormlinefästen till, ca 32 cm ovanför de befintliga. Ovanför nya övre stormlinefästena smalnar kåtan raskt och vinden får inte tag i duken. Har även fördubblat antalet resårsnören som drar ner ventilmössan. Med nämnda saker fixade fungerar kåtan utmärkt ovan trädgränsen, även om den inte skulle bli mitt val om jag ständigt häckade över 1200-1300 meter nivån. Bara att rekommendera:)
/
Det är ingen baggis att sätta upp kåtan när det blåser 15 m/s och mer. Blir lite bökigt vid 12. Men förbereds allt innan kåtan trycks upp och den som trycker upp mittstången håller den bra så går det. Gäller att spänna markremmar och stena markpinnar och stormlinor och få ner stormmattor snabbt, medan mittstången hålls. 20 m/s, nja, då blir det att försöka få lite lä, det blir det iofs oftast. Orkan, dvs. 35 m/s, då kan man glömma att sätta upp tältkåtor och tält över huvud taget. Bättre att rulla in sig i tältet/kåtan och hålla sig fast tills det är över.

Raskesven

Fråga till alla KåtaKunniga

Hej

jag har ställt lite frågor, men inser att jag måste vara mindre direkt på :)

Att kunna ha med sig en "bostad" när man vandrar där
1.alla får plats (4pers 2vuxna 2barn) ink packning, utan att trängas
2. Man kan ha en värmekälla typ eld eller kamin (helst en bushbuddy för matlagning)
Verkar helt fantastiskt.

Men... alla kåtor jag kollat på eller hittat på nätet är för en hel hoper människor eller väger vad jag anser är för mycket (med största sannolikhet är det jag som får bära det mesta ändå). Och att räkna med delad vikt är enl. mitt sätt att se det ett dåligt sätt att ljuga för sig själv (6kg väger 6kg även om ni är två att dela på nyttan av de 6kg, typ).

Så vart ska man då kolla efter en sån kåta (elden/eldburken vill jag ha) och rymden... Eller blir det att sy en själv?

kollade på laavulighten och trodde att mina drömmar var uppfyllda, men inte... Helsport låter hälsa att det inte går för sig att köra med eld-burk i en sån... Däremot påstod en handlare att det går bra...
Så lavvulighten går bort.

Blir jag tvungen att sy själv? eller finns det andra alternativ? kirafu verkar ju inte ha möjlighet att köra utan topp (dvs bara kamin...)

snälla hjälp. Jag vill ju så gärna bli kåtaägare

eder ödmjuke hangaround
BZ

Hej

jag har ställt lite frågor, men inser att jag måste vara mindre direkt på :)

Att kunna ha med sig en "bostad" när man vandrar där
1.alla får plats (4pers 2vuxna 2barn) ink packning, utan att trängas
2. Man kan ha en värmekälla typ eld eller kamin (helst en bushbuddy för matlagning)
Verkar helt fantastiskt.

Men... alla kåtor jag kollat på eller hittat på nätet är för en hel hoper människor eller väger vad jag anser är för mycket (med största sannolikhet är det jag som får bära det mesta ändå). Och att räkna med delad vikt är enl. mitt sätt att se det ett dåligt sätt att ljuga för sig själv (6kg väger 6kg även om ni är två att dela på nyttan av de 6kg, typ).

Så vart ska man då kolla efter en sån kåta (elden/eldburken vill jag ha) och rymden... Eller blir det att sy en själv?

kollade på laavulighten och trodde att mina drömmar var uppfyllda, men inte... Helsport låter hälsa att det inte går för sig att köra med eld-burk i en sån... Däremot påstod en handlare att det går bra...
Så lavvulighten går bort.

Blir jag tvungen att sy själv? eller finns det andra alternativ? kirafu verkar ju inte ha möjlighet att köra utan topp (dvs bara kamin...)

snälla hjälp. Jag vill ju så gärna bli kåtaägare

eder ödmjuke hangaround
BZ
Hej där herr ödmjuke hangaround. Om du läser sidan 26 med länkar i denna tråd blir du uppgraderad till prospects;)

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28644&page=26

Skämt åsido innehåller denna tråd väldigt myckert info för en kåtaintresserad. Samtliga dina frågor är besvarade i tråden. Men kort; Lavvulight är inte en lavvu, en kåta. Den är ett pyramidtält, med kåtans och tältets nackdelar ihopvägda. Kåtans vindkänslighet, och i likhet med tält kan man inte elda i den.

Om du vill ha en kåta för två vuxna plus två små barn och packning, räcker motsvarande Tentipis femma. Men det blir tightare när barnen växer, och tightare på vintern. några ryggsäckar utanför kåtan så blir det bättre. Men du vil inte trängas. Om jag som standard skulle använda kåtan för fyra personer, ja då bidde det en sjua fast den blir tyngre. En anledning till att en kåta är så behaglig att vistas i är rymden, utrymmet. Men det beror på vad du själv tycker, din avvägning.

Vill du ner under 6 kg har du nästan uteslutit bomull/polyester (Venors minsta kombi grejar det), vilket jag klart föredrar. Vill du absolut inte ta den vikten, exempelvis Venors kombi eller Tentipis Safir i storlek 7, eller 5 i bomull/poly, skulle jag ta sjuans syntet, Tentipi eller Venor. Beror på hur du ska använda kåtan och vilken din egen avvägning blir mellan vikt och nytta. Ska du elda mycket och vara ute mycket på vintern är det inget snack, då rekommenderar jag bomull/poly till alla. Mer kåta, tycker jag;-)

Raskesven

Sök och du skall finna

Hej där herr ödmjuke hangaround. Om du läser sidan 26 med länkar i denna tråd blir du uppgraderad till prospects;)

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28644&page=26

Skämt åsido innehåller denna tråd väldigt myckert info för en kåtaintresserad. Samtliga dina frågor är besvarade i tråden. Men kort; Lavvulight är inte en lavvu, en kåta. Den är ett pyramidtält, med kåtans och tältets nackdelar ihopvägda. Kåtans vindkänslighet, och i likhet med tält kan man inte elda i den.

Om du vill ha en kåta för två vuxna plus två små barn och packning, räcker motsvarande Tentipis femma. Men det blir tightare när barnen växer, och tightare på vintern. några ryggsäckar utanför kåtan så blir det bättre. Men du vil inte trängas. Om jag som standard skulle använda kåtan för fyra personer, ja då bidde det en sjua fast den blir tyngre. En anledning till att en kåta är så behaglig att vistas i är rymden, utrymmet. Men det beror på vad du själv tycker, din avvägning.

Vill du ner under 6 kg har du nästan uteslutit bomull/polyester (Venors minsta kombi grejar det), vilket jag klart föredrar. Vill du absolut inte ta den vikten, exempelvis Venors kombi eller Tentipis Safir i storlek 7, eller 5 i bomull/poly, skulle jag ta sjuans syntet, Tentipi eller Venor. Beror på hur du ska använda kåtan och vilken din egen avvägning blir mellan vikt och nytta. Ska du elda mycket och vara ute mycket på vintern är det inget snack, då rekommenderar jag bomull/poly till alla. Mer kåta, tycker jag;-)

Raskesven

Efter att ha läst genom HELA tråden så har jag ändå lyckats missa den info du sammanfattar ovan. OKI. vinter kommer det inte att bli så mycket av (tror jag i vart fall) men däremot mer vandring. Jag vill ju kunna elda, men kan begränsa mitt eldande till eld-burk eller mindre eldstad i låda :). Det kan bli en eller annant sen höst/ tidig vår som man kommer ut.

Har funderat på tält för 4, men barnen e så pass små att det blir kortare vandringar ett bra tag framöver, eller i vart fall kortare etapper. När jag e själv på sommarfjäll så kör jag med tarp...

Får kolla mer på de du nämner... tycker ändå att vikten är i mesta laget (ja jag e lat och hatar att bära :)

Tackar
BZ

Grattis. Min kåta är mitt bästa köp någonsin:) Det kan vara bra att lägga undan uppspäntade småpinnar, att kunna lägga in som understöd när större klabbar ryker i eldspisen.
/
Den vars säkerhetsanalys mynnar ut i att en tältkåta inte bör användas ovan trädgränsen, tycker jag ska läsa den här tråden. Går att åtgärda. Min kåta har jag skaffat grövre mittstång till. Sågade av 8 cm på varje stångdel på den mittstång som är till Tentitpis sjuor, så den passar min femma. Tidigare mittstången böjdes i en båge, studsade till, gick av en gång av vind, en gång av snömassor. Nya stången hittills opåverkad. Stabil. Helt annan stadga. Sedan har jag låtit sy på åtta stormlinefästen till, ca 32 cm ovanför de befintliga. Ovanför nya övre stormlinefästena smalnar kåtan raskt och vinden får inte tag i duken. Har även fördubblat antalet resårsnören som drar ner ventilmössan. Med nämnda saker fixade fungerar kåtan utmärkt ovan trädgränsen, även om den inte skulle bli mitt val om jag ständigt häckade över 1200-1300 meter nivån. Bara att rekommendera:)
/
Det är ingen baggis att sätta upp kåtan när det blåser 15 m/s och mer. Blir lite bökigt vid 12. Men förbereds allt innan kåtan trycks upp och den som trycker upp mittstången håller den bra så går det. Gäller att spänna markremmar och stena markpinnar och stormlinor och få ner stormmattor snabbt, medan mittstången hålls. 20 m/s, nja, då blir det att försöka få lite lä, det blir det iofs oftast. Orkan, dvs. 35 m/s, då kan man glömma att sätta upp tältkåtor och tält över huvud taget. Bättre att rulla in sig i tältet/kåtan och hålla sig fast tills det är över.

Raskesven

Måste hålla med. Du har rätt, klart att det går att åtgärda med fler stormlinor och grövre stång.
Med lite erfarenhet och träning så känns det som fullt möjligt.

Har du fäst de extra stormfästena med samma typ av hålband som tentipi har eller?
Sydde du själv eller?
Jag bytte ut originallinorna mot Hälften Hilleberg och hälften paracord-linor.
Vidare har jag fäst fler linor lpå insidan av kåtan i syfte att ge mer fästen för lampor, torkmöjligheter m.m.

Lars

Måste hålla med. Du har rätt, klart att det går att åtgärda med fler stormlinor och grövre stång.
Med lite erfarenhet och träning så känns det som fullt möjligt.

Har du fäst de extra stormfästena med samma typ av hålband som tentipi har eller?
Sydde du själv eller?
Jag bytte ut originallinorna mot Hälften Hilleberg och hälften paracord-linor.
Vidare har jag fäst fler linor lpå insidan av kåtan i syfte att ge mer fästen för lampor, torkmöjligheter m.m.

Lars
Jag har inte grejer att sy sådant med, känner också mina begränsningar när det gäller sådan sömnad.

Efter att vinden tagit mittstången i Sarek 2002, skickade jag upp kåtan till Moskosel och lät dem sy på nya kompletterande, som jag trodde stormlinefästen som var identiska med de gamla. De höll bra i 6 år, men i år under vandring i Rago och Padjelanta skar en stormlina igenom ett av de nya stormlinefästena. Vid koll visade det sig att stormlinorna skurit sig en bit in i samtliga nya stormlinefästen. Kontaktade Tentitip, skickade upp kåtan och de berättade att de nya hålbanden som jag fått påsydda 2002 syddes av annan leverantör som sydde dem annorlunda jämfört med de gamla. De blev helt enkelt svagare. Inget av de gamla stormlinefästena har minsta tendens att vara skadade. Nu fick jag de nygamla stormlinefästena utbytta och istället påsytt starka, extra förstärkta hålband som stormlinefästen. De kommer troligen att hålla längst av allt på kåtan:)

Raskesven

4.8 eller 4.1 - hur ska det va?

Hallåj
ni som har en Zirkon 5 light väger den 4.8kg eller 4.1kg som standard?
ska försöka hitta och väga en komplett på lunchen.

Är det någon som har en kvarts 5 light? och är ventilationen ett problem i den? 3.8kg är bättre än 4.1, helst när jag ska bära.

R/

Hangarounden igen

Ber om ursäkt för alla konstiga frågor.
Är det någon som har en kvarts 5 light? är det så viktigt med ett ventilationshål och att kunna hantera toppen innifrån att det motiverar 2-lakan i prispåslag?

Käns ju som om man kan modda själv för 2 lakan i så fall :)

eller tänker jag fel?

BZ

fick precis veta att kvarts ska ut ur sortimentet... attans, precis när man började bestämma sig.
aaarghhhh

Senast ändrad:
Ber om ursäkt för alla konstiga frågor.
Är det någon som har en kvarts 5 light? är det så viktigt med ett ventilationshål och att kunna hantera toppen innifrån att det motiverar 2-lakan i prispåslag?

Käns ju som om man kan modda själv för 2 lakan i så fall :)

eller tänker jag fel?

BZ

fick precis veta att kvarts ska ut ur sortimentet... attans, precis när man började bestämma sig.
aaarghhhh
Det skiljer även mellan mittstänger och stormmatta på de tältkåtor du nämner. Jag hart plockat fram några andra trådar med info om tältkåtor. Söker du på moskoselkåta, kåta, tältkåta, mittstång, skyddskåpa etc. finns mer. Nästsista länken nedan innehåller bl.a. fler länkar;-) Sista länken nedan handlar om att tillverka kåtan själv:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55912
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55568
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51938
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=50079
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49238
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=49029
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=33343
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42205

Raskesven

återigen ett stort tack

Ett stort tack för att du/ni orkar med alla dessa frågor.

Tack för länksamlingen, tror att jag faktist hade läst alla trådar utom de två med info om att göra själv :)

Tentipi ska visst komma med en ny modell, eller kanske bara ett nytt namn på gamla Kvarts Light.
Så vi får se vad som händer där.

Bergans verkar visst ha en 4-6a som väger 3.9kg enl 2009-20010 års katalog och säljare (skövdenatur t.ex), men som enligt Bergans hemsida väger 4.9kg.... får gräva lite i den tror jag.

det lockar rejält att skaffa tältkåta nu så att man kan bli uppgraderad från Hangaround :) och så ha möjlighet att förlänga säsongen lite

Tackar igen
BZ

Nu blir ni aldrig av med mig

Nu kommer det snart en Zirkon 5 light med posten (hoppas jag). Orkar inte vänta tills efter nyåret, utan vill kunna använda den innan dess, så det blev inte att vänta på Kvarts ersättare.

För att abstinensen inte skall bli för stor och för att det skall gå bra att elda kontrollerat i kåtan så har plåtsnickrandet påbörjats för en liten eld-burk/eld-låda/kamin utan skorsten :). Bilder kommer i gör det självlådan när den e klar.
max-vikt 0.5 kg på kaminen, så att jag hamnar på samma slutvikt som Zirkonen är graderad till av Tentipi (efter lättning där det går och ink "kamin")
vi får se hur det går med det.

Nu vill jag bara ut och testa

BZ

Tentipi Zirkon 5 Light

Den är nu hemkommen och väger tutti-baletti 3.885 kg....
Måste säga att det är imponerande att ett så pass stort skydd är så pass "lätt"
Kommer nog att plocka bort vissa delar efter att ha satt upp och plockat ner kåtan ett par gånger.
Packsäcken (140g ca) är en riktigt onödig pryl då man utan problem kan rulla duken så att den förstärkta storm-mattan faktist ligger runt resten. Två spännband på den borde vara tillräckligt.

Ska slå upp och riva ett par ggr i helgen så får vi se sen om jag ids lätta nått mer :)

Får se om den pallar ungar som röjjer runt :)

BZ

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg