Citat:
Ursprungligen postat av Baslägerliv
Hej alla tältkåtefantaster!
Nu när det börjar närma sig vintertid på riktigt funderar jag på hur jag bör göra vid uppsättningen när det är vitt på marken.
Tentipi skriver själva att det enklaste är att sätta upp kåtan direkt på snön.
Spontant tycker jag att det borde bli blött och att marken skulle sjunka när jag väl börjar elda.
Dessutom är jag sedan tidigare van vid att gräva ned större tält, dels för att få vindskydd men även för att inte sjunka ned i snön.
Någon som har erfarenhet av bästa tillvägagångssätt?
Vad som är bäst beror på hur mycket snö som ligger. Upp till kanske en halvmeter så skottar jag bort snön, annars trampas snön till och kåtan sätts direkt på snön. På vintern är det bra med en aluplåt under eldspisen, och ett stort mittkryss under mittstången. Stannar du flera dygn på samma ställe bildas till slut ett islock av snön från värmen.
Raskesven
Tipset är alltså att sätta upp kåtan direkt på tillstampad snö om det är "för mycket för att skotta" samt att ha plåt under spis/kamin och kryss under mittstången.
Min plan är att ta med en ugnsplåt att ha under kaminen, men vad brukar ni använda som mittkryss till stången?
Vad har ni att säga om tältpinnar för snö?
Har läst i inlägg om snötältpinnar för ""vanliga" tält, att de skall vara ganska stora typ 35 cm långa och 5 cm breda. Och att man stoppar ner dem i snön horisontellt och sedan stampar till ytan ovanför.
Men vad bör jag använda till en tältkåta? (jag har en Tentipi Varrie 7 bp)
Funkar det med pinnar beskrivna enligt ovan, eller behöver de vara större?
Tips på var jag kan hitta enkla och billiga, alternativt tillverka själv?
Bör jag ha samma typ av pinnar både till stormlinorna och markremmarna?
Skall de "apteras" på något särskilt sätt?
Har ni även några tips för hur man skall göra för att inte få det alltför blött inne i kåtan när kaminen är tänd? Grop för smältvatten kanske?
MVH
Henrik