Har beskrivit tidigare hur jag gjort för att få en mer vindtålig kåta, men här kommer en sammanfattning till;-)
Jag tyckte min tältkåta måste modifieras för att lämpa sig för öppen terräng under kontinuerlig användning. Det boende man satsar på används ofta, och då hinner det många gånger utsättas för mer än fin- och halvfinväder.
På min kåta, Tåpp Jakt 5, föregångare till Varrie 5, knäcktes ursprungliga mittstången av vinden. Behövde dock inte avbryta vandringen. Fördelen med en havererad mittstång i alu är att den går att reparera med en i detta fall videplugg. Sökte bättre lä, reparerade och fortsatte vandringen som tänkt. Efter att ha provat olika förstärkningslösningar använder jag idag mittstången som är till 7: ans modell, nerkapad till 230 cm. Större diameter och tjockare gods än i ursprungliga mittstången. Avsevärd skillnad. Nu när jag vant mig vid den nya grövre mittstången och jämför med gamla känns den gamla klen och skranglig. Nyttan med den nya kraftigare stången är värd sin viktökning.
Jag har sytt på ytterligare 8 stormlinefästen runtom kåtan, dryga 30 cm ovanför de befintliga. Ovanför dem smalnar duken så raskt att där inte blir ett vindfång med farlig spinnakereffekt. När mittstången till min kåta knäcktes stod jag utanför och såg i detalj hur det gick till, utan att kunna göra ett skit. Duken ovanför de ursprungliga stormlinefästena, där nu de nya kompletterande ditsydda stormlinefästena sitter, trycktes in när en by inte lade sig utan bara fortsatte och ökade för mycket, magen vek sig på kåtan, som en knytnäve i magen så den vek sig dubbel. Där måste duken hindras att kunna vika in sig, vilket de nya stormlinefästena är till för.
Ytterligare en grej jag fixat som är vindrelaterad, är att förstärka resårsnörena som sitter runt om kåtans ventilmössa och håller nere den när den är stängd. När vinden drar på så regnet kommer närmast horisontellt, piskas vatten upp längs kåtan,.Vinden lättade på ventilmössan så regn skvätte in. Man kan tillfälligt spänna de befintliga resårsnörena så ventilmössan hålls ner hårdare, men det blev än bättre att fördubbla antalet resårsnören runt om i alla hörn.
Lugnare tillvaro efter de åtgärderna
EmSt: om du sparat sedan 1993 rekommenderar jag en Varrie i bomull/poly;-)
Raskesven