Tältkåta

Gärna träff men inte i norrland.
Jag skulle gärna sticka iväg en helg på kåtaträff. Men tiden räcker inte till att åka till norrland. Om vi inte förlägger träffen i Tärnaby/Hemavan fjällen i slutet av Juli början av augusti. Då är jag ändå uppe. Det är ju gränsmarknad i Tärnaby vilket brukar vara kul. Förra året var det några norrmän där och ville sälja någon hemsk hemmagjord kåta.

Jag åker helst inte mer än 20 mil för att deltaga i kåtaträffen. Jag bor i Söderköping.

mvh
ht

Självklart kommer en fet check varje månad. Nejdå, vi bara solar oss i glansen från de multinationella konglomeraten, eller om det är våran glans vi generöst bjuder på;-)

Raskesven

Distanser & gnistor.

I mitt fotoalbum kan ni se bilder på en kompis moskoselkåta målad med shamaniska tecken.
Kåtan eldades med en laxenkamin. Rökröret hade en väldigt trevlig lösning på ”distans till heta delar” problemet. Min egen stenullsklump går ju bort direkt :) Raskesvens svetsduk är antagligen optimal för vandring. Denna kamin hade en cylinder av fyrkantnät trädd utanpå toppröret. Som distanser användes vanliga bultar, vilka gav en luftspallt på ca 5 cm runt om.
Även i detta fall användes inget gnistgaller i rökröret (se tidigare i tråd) med samma följd som för min Venor, några nya hål i duken för myggen att hitta in igenom. Så denna tråds erfarenhet är att eldar man med kamin i tältkåta så är gnistnät i rökgången ett måste.

Jag lade även in en bild på Yngve Ryd som eldar. Hans bok om ämnet är nog studerad av en del kåtaägare :)

Lev väl!
/Patrik

Venor kör alltså med ett genomstickningshål i metall och byter två remmar till vajer. Men hur blir det i synnerhet strax under och ovanför det skyddade genomstickningshålet?

Kanske det täcker men jag tycker det verkar lite farligt oskyddat strax under genomstickningshålet där rökröret går närmast kåtans duk utan att något skyddar mot strålningsvärmen. Vanliga skyddskåpor skyddar ju några dm neråt, tills duken inte längre är så nära rökröret. Min svetsdukkåpa gör också det.

Intressant om du testar chinerunner. Var rädd om kåtans duk bara.

Raskesven

Re: Distanser & gnistor.

chinerunner; sa:
Även i detta fall användes inget gnistgaller i rökröret. Så denna tråds erfarenhet är att eldar man med kamin i tältkåta så är gnistnät i rökgången ett måste.
Hur är detta gnistnät tillverkat och var sätter ni det?

Re: Re: Distanser & gnistor.

Lägereld; sa:
chinerunner; sa:
Även i detta fall användes inget gnistgaller i rökröret. Så denna tråds erfarenhet är att eldar man med kamin i tältkåta så är gnistnät i rökgången ett måste.
Hur är detta gnistnät tillverkat och var sätter ni det?
Finmaskigt ståltrådsnät. På min kamin sitter det skåror längst ner på rökröret, där man skjuter in gnistskydden. Annars bör det gå att trycka dit ett stålnät längst in i kaminen, vid öpppningen till rökröret så hindras glödande bitar att dra iväg. Alternativt går det väl att ganska enkelt få dit ett stålnät i toppen av rökröret, som en mössa.

Raskesven

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg