Tältkåta

Fantasifulla fantaster

Återkommer till detta forum efter 10 månader i landsflykt och läser mycket imponerad om era erfarenheter och tankar från tältkåtornas värld, 227 inlägg, wow! Mest nyfiken har jag varit på era olika tekniska lösningar.

Själv har jag ett 10-tal olika prototyper i bagaget som jag nu också ska börja testa också under svenska förhållanden. Närmast vid en fiskeresa i Jämtländska fjällen.

Ett av mina bekymmer har varit ventilationsöppningarnas stängning. Men hittills har jag inte hittat någon anledning att stänga dem alls. Jag använder täta dukar och behöver all ventilation jag kan få för att slippa kondens.
Vad är er åsikt?
När stänger ni igen helt?

Christer

Re: Fantasifulla fantaster

Edsbyn; sa:
Återkommer till detta forum efter 10 månader i landsflykt och läser mycket imponerad om era erfarenheter och tankar från tältkåtornas värld, 227 inlägg, wow! Mest nyfiken har jag varit på era olika tekniska lösningar.

Själv har jag ett 10-tal olika prototyper i bagaget som jag nu också ska börja testa också under svenska förhållanden. Närmast vid en fiskeresa i Jämtländska fjällen.

Ett av mina bekymmer har varit ventilationsöppningarnas stängning. Men hittills har jag inte hittat någon anledning att stänga dem alls. Jag använder täta dukar och behöver all ventilation jag kan få för att slippa kondens.
Vad är er åsikt?
När stänger ni igen helt?

Christer
Hur mycket jag bommar igen kåtan, nu när den ändå är relativt insektstät, beror på temperatur, vind, och nederbörd. Min kåtaduk är i bomull/poly.

Jag har fyra ventilationsmöjligheter. Stora ventilmössan, en liten ventilmössa ovanpå den, inluft längst ner på kåtan mittemot dörren, och själva dörren.

Under vintern har jag bara inluften mittemot dörren öppen vid de tillfällen veden inte är så bra och det behövs lite extra drag, men för det mesta använder jag inte inluften nertill på vintern.

När det regnar stänger jag till övre ventilmössorna så mycket som behövs för att det inte ska stänka in, men då hålls ofta dörren öppen med dragkedjan öppnad nerifrån eller uppifrån, och inluften.

Eftersom jag strävar efter att få vinden i ryggen, alltså så ingången hamnar i lä, stänger jag inluften när det är kallt och blåser mer än c.a. 8 m/s (drar bra längs golvet då med inluften öppen), och har bara stora ventilmössan öppen i lä. Dörren är då fortfarande rätt mycket öppen. Så har jag det till kanske 11-12 m/s. Då stänger jag till dörren ordentligt nerifrån med stenad stormmatta, men låter dörren vara öppen någon halvmeter-meter uppifrån. Blåser det 12 m/s eller mer när jag lägger mig, men utan nederbörd, så låter jag stora ventilmössan vara lite öpen i lä, har inluften helt stängd och har dörren lite öppen uppifrån.

Helt stänger jag sällan till. Även om det blåser rakt mot dörren går det att ha en liten glipa öppen, och ventilmössan i lä lite öppen. De gånger jag bommat igen helt har det blåst mer än 12-15 m/s och varit nederbörd. Men det inträffade t.ex bara en enda gång under drygt tre veckor denna sommars vandring. Ryckig kraftig vind med starka byar uppe i ett pass ovan Fierrovágge (Fierro:"platsen där vinden far hit och dit") söder om Padjelanta.

Under vintern när eldspisen används hålls ventilmössan öppen på ena sidan för röken och dörren är mer eller mindre öppen. Vid riktig kyla och kamin används stängs ventilmössan helt, och bara skorstenen sticker ut, men då hålls dörren lite öppen. Vid läggdags på vintern, och det inte är nederbörd, öppnas ventilmössan lite när kaminen falnat. Dörren är nästan alltid lite öppen.

Som du säger är det sällsynt att man stänger igen helt, men inluften längs ner vill jag kunna stänga helt när vinden ökar och det börjar dra kallt. Ventilmössa och sist dörren ska det mycket till för att jag ska stänga helt.

Kul med en kåtafrälst som arbetar mycket med olika prototyper:) Ska bli intressant att följa och ta del av. Hur kommer det sig att du bara använder helt täta dukar i syntet?

Raskesven

öppet inte öppet?

Jag har bara sovit ca en vecka i kåtan. Jag har en Jag har en Bison utan inluftventiler och enkel topphatt. Materialet är plyester/bomull.
Jag har en del funderingar över hur det blir varmast. Skall man ha öppet eller stängt när man tältar eller använder kåtan.
Vinternatten eldade jag i eldspisen och då var jag tvungen att ha dörren öppen och topp hatten maxöppnad.
Efter eldning stängde jag allt och upplevde lite hög fukthalt inne i kåtan.(Själv i kåtan)
På försommaren regnade det kraftigt i 3 dagar så då var topphatten stängd. Känndes dock inte så fuktigt i kåtan( 6 personer í kåtan). Om den inte var stängd så regnade det in. Vi hade visstdropp från ett ställe och fuktgenomslag på andra ställen där snörena nuddade duken.
I sommras på fjället var det blandad väderlek. Vi hade normalt sätt topphatten lite öppen och dörren stängd.
Hustrun upplevde det som kallt och vi stängde topphatten. Lite känsla av fukt. (4 personer i kåtan).
Känns som om allmänluftfuktighet påverkar hur öppet man behöver. Jag skall fixa inluftventiler efter golvet är klart. Det känns som det behövs vid regn och eldning.
mvh
ht

Var och handlade mig en stoor presenning idag hos Byggmax. (5,4 m * 7,2 m a' 100:)
Har ritat en 4m cirkel och klippt den grovt, nästa steg är att rita in markering för alla hörn och därefter dra linjer mellan hörnen och klippa bort cirkeln så att det blir en vacker månghörning och därefter vika in kanten och sy.
Jag planerar att sätta fästen på undersidan av presenningen ca 30cm in från hörnen och sedan fästa elastiska band som spänns till tältspiken.

Måste få till ett regnskydd till inluften, problem även med topphatten... Det regnar in när den är öppen.
Kortsiktigt tänker jag använda ett par "puffärmar" (som barnen har som flythjälp på armarna) , kanske kan man klämma in dem mellan duken och hatten och få en genomluftning utan dropp...(De tar ingen plats och blåses snabbt upp)

Toppventilen kräver lite tankeverksamhet den får nog designas om. I.o.f.s kan man ju göra ett hål i mitten av bottenduken så det som regnar in inte transporteras runt till olämpliga ställen inne i kåtan.

Täta dukar

Hej Raskesven!

(Varför täta dukar?)

Jag har velat få ner vikten så mycket som möjligt samtidigt som jag ogillar regndropp, därav PU-belagd nylonväv. Dessutom ganska billig duk så jag kunnat experimentera obehindrat. Köpte 150 meter till i förr går, så det blir nog fler prototyper.

Christer

Re: öppet inte öppet?

bredviken; sa:
.....Jag har en del funderingar över hur det blir varmast. Skall man ha öppet eller stängt när man tältar eller använder kåtan.
.....
mvh
ht
Varmast blir det om man stänger till, men också fuktigast om det inte är sol. Kan också löna sig att stänga till med bara en glipa om det är dimmigt och rejält fuktigt ute och köra lite på brännaren i brist på ved. Det ger ett lite torrare inneklimat (jag uttalar mig ju bara om hur det är i min kåta av bomull/poly). Även en liten "Candle lantern" hjälper till, litegrann.

På sommaren när kåtan är varm försvinner mycket av värmen om man öppnar ventilmössan. På vintern när man eldar med kamin stängs ventilmössan helt för att hålla kvar värmen. När öppen eld används gör det stor skillnad att bara ha ventilmössan öppen så lite som möjligt för att hålla kvar värmen. Öppnas ventilmössan helt försvinner mycket av värmen rakt ut. Dörren lite öppen nertill ger inluft till elden.

Efter eldning, när vi knoppar in, brukar vi om marken är fuktig dra för golvet även över den tårtbit av kåtagolvet som vetter mot dörren och som vi har öppen under dagen och vid eldning. Det minskar fukten.

Som standard blir det mindre fukt i kåtan med i alla fall någon ventilation, även med bomull/polyduken. När det inte är varmt/soligt ger eldning och mer eller mindre ventilation beroende på temperatur bäst inneklimat tycker jag.

Raskesven

Imponerad

Efter sex veckor utan att lägga händerna på ett tangentbord är nu verkligheten ikapp mej. första dagen på jobbet och vill bara skriva att jag är imponerad på tältkåtan.

Hårda vindar, solgass eller spöregn spelar ingen roll, när man tänder elden glömmer man att det är dåligt väder och då kommer utrymmet och värmen till sin rätt :)

Kan varmt rekommendera fler att investera i en kåta.

Glada hösthälsningar!

Lägereld

Kåtans svagaste punkt

Jag har ju jobbat en del med min kåta för att den ska bli så vindtålig som möjligt, och experimenterat en del. Den totala förankringen utgörs av 8 resårsnören som håller nere ventilmössan, plus 2 för den lilla toppmössan, 8 dubbla stormlinefästen vars pinnar stenas, 8 markremmar vars pinnar stenas, 8 stormmattor som stenas, 230 cm mittstång i härdad aluminium vars diameter är 35 mm och godstjocklek 1,5 mm. Kåtans duk kan spännas så det nära nog låter som att knacka i plywood när man knackar i duken.

På bilden nedan är kåtan nära så förankrad den kan bli, och jag vet att den då klarar 20 m/s:

cpic43388323f3f54.jpg

Bortsett från att man kan hitta en mer skyddad plats eller använda en tung stålstång, vad mer kan göras? Eller rättare sagt; antag att vinden ökar över 20 m/s, 25 m/s osv. Till slut måste någonting ge vika/slitas sönder, men vad? Stormlinorna, så mittstången ändå knäcks? Men om de byts till starkare stormlinor? Slits ventilmössan av? Vad tror ni?

Ingen som känner någon med en vindmaskin? Även om det blir annorlunda och kanske inte ger de farliga ryckiga snabba byarna, vore det högintressant att testa. Bara erfarenheten inte blir för dyrköpt:)

Raskesven

Stormens offer?

Hej alla!
Efter premiärtur med min Venorkåta i Padjelanta så är jag övertygad om att kåtan är svår att klara i byiga stormvindar på kalfjället. Jag vaknade 06.30 på morgonen sittande på insidan av tältet som en extra förankring a 80 kg. Sonen rusade ut och höll utvändigt, jag packade och vi rev kåtan. Allt gick bra men den stora vindytan måste minskas annars kommer med säkerhet något att gå sönder. Om det blir mittstången eller stormlinorna (10 st) eller fästen för linor och tältspikar låter jag vara osagt.
En vild idé (av karaktären brainstorming) vore att halvera kåtans höjd genom att ta bort ett par sektioner av mittpinnen. Då minskar väl vindytan med 25-30 %. Dessutom blir formen på den återstående delen troligen mera "vindvänlig". Hur det skall göras (om det över huvud taget är möjligt) hoppas jag på att utsidans kåtafantaster kan hjälpa till att spåna fram. Jag hoppas på många okonventionella ideer från er.
Kjell

Låg kåta=tält! Det är ju höjden som är det fina med kåtan.
Varför inte sätta upp något vindbrytande som tar smällen. Bekymret blir väl om vinden vänder.
Fast då kanske vi kan få råd från Israel om hur man bygger en säker mur. De kanske har någon portabel variant.
mvh
ht

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg