Re: Fantasifulla fantaster
Edsbyn; sa:
Återkommer till detta forum efter 10 månader i landsflykt och läser mycket imponerad om era erfarenheter och tankar från tältkåtornas värld, 227 inlägg, wow! Mest nyfiken har jag varit på era olika tekniska lösningar.
Själv har jag ett 10-tal olika prototyper i bagaget som jag nu också ska börja testa också under svenska förhållanden. Närmast vid en fiskeresa i Jämtländska fjällen.
Ett av mina bekymmer har varit ventilationsöppningarnas stängning. Men hittills har jag inte hittat någon anledning att stänga dem alls. Jag använder täta dukar och behöver all ventilation jag kan få för att slippa kondens.
Vad är er åsikt?
När stänger ni igen helt?
Christer
Hur mycket jag bommar igen kåtan, nu när den ändå är relativt insektstät, beror på temperatur, vind, och nederbörd. Min kåtaduk är i bomull/poly.
Jag har fyra ventilationsmöjligheter. Stora ventilmössan, en liten ventilmössa ovanpå den, inluft längst ner på kåtan mittemot dörren, och själva dörren.
Under vintern har jag bara inluften mittemot dörren öppen vid de tillfällen veden inte är så bra och det behövs lite extra drag, men för det mesta använder jag inte inluften nertill på vintern.
När det regnar stänger jag till övre ventilmössorna så mycket som behövs för att det inte ska stänka in, men då hålls ofta dörren öppen med dragkedjan öppnad nerifrån eller uppifrån, och inluften.
Eftersom jag strävar efter att få vinden i ryggen, alltså så ingången hamnar i lä, stänger jag inluften när det är kallt och blåser mer än c.a. 8 m/s (drar bra längs golvet då med inluften öppen), och har bara stora ventilmössan öppen i lä. Dörren är då fortfarande rätt mycket öppen. Så har jag det till kanske 11-12 m/s. Då stänger jag till dörren ordentligt nerifrån med stenad stormmatta, men låter dörren vara öppen någon halvmeter-meter uppifrån. Blåser det 12 m/s eller mer när jag lägger mig, men utan nederbörd, så låter jag stora ventilmössan vara lite öpen i lä, har inluften helt stängd och har dörren lite öppen uppifrån.
Helt stänger jag sällan till. Även om det blåser rakt mot dörren går det att ha en liten glipa öppen, och ventilmössan i lä lite öppen. De gånger jag bommat igen helt har det blåst mer än 12-15 m/s och varit nederbörd. Men det inträffade t.ex bara en enda gång under drygt tre veckor denna sommars vandring. Ryckig kraftig vind med starka byar uppe i ett pass ovan Fierrovágge (Fierro:"platsen där vinden far hit och dit") söder om Padjelanta.
Under vintern när eldspisen används hålls ventilmössan öppen på ena sidan för röken och dörren är mer eller mindre öppen. Vid riktig kyla och kamin används stängs ventilmössan helt, och bara skorstenen sticker ut, men då hålls dörren lite öppen. Vid läggdags på vintern, och det inte är nederbörd, öppnas ventilmössan lite när kaminen falnat. Dörren är nästan alltid lite öppen.
Som du säger är det sällsynt att man stänger igen helt, men inluften längs ner vill jag kunna stänga helt när vinden ökar och det börjar dra kallt. Ventilmössa och sist dörren ska det mycket till för att jag ska stänga helt.
Kul med en kåtafrälst som arbetar mycket med olika prototyper
Ska bli intressant att följa och ta del av. Hur kommer det sig att du bara använder helt täta dukar i syntet?
Raskesven